Gå til innhold

Peltier og strømforbruk?

Anbefalte innlegg

Har tenkt å gå til innskaffelse av et kraftig regulerbart labaggregat.

Samtidig funderer jeg litt på peltierelemter. Så et 156watts element, men det trekker jo 16ampere(!) ved 12v? Så til spørsmålet; hvor mye strøm trekker et slikt elemnt egentlig?? Prøvde å regne litt på det og kom frem til at ved 230v trekker det ca. 0,8ampere? Men det er jo vekselstrøm, må jeg da regne ut fra 115volt, eller er jeg helt på jordet nå??

Noen som klarer kunstsykket å prøve å forklare meg hvor mye strøm dette elementet egentlig trekker. Du må gjerne sammenligne med en brødrister(?) eller en panelovn eller noe lignende, slik at jeg får det inn med teskje :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

On 2002-04-07 21:03, Zorro skrev:

Har tenkt å gå til innskaffelse av et kraftig regulerbart labaggregat.

Samtidig funderer jeg litt på peltierelemter. Så et 156watts element, men det trekker jo 16ampere(!) ved 12v? Så til spørsmålet; hvor mye strøm trekker et slikt elemnt egentlig?? Prøvde å regne litt på det og kom frem til at ved 230v trekker det ca. 0,8ampere? Men det er jo vekselstrøm, må jeg da regne ut fra 115volt, eller er jeg helt på jordet nå??

Noen som klarer kunstsykket å prøve å forklare meg hvor mye strøm dette elementet egentlig trekker. Du må gjerne sammenligne med en brødrister(?) eller en panelovn eller noe lignende, slik at jeg får det inn med teskje :smile:

230, eller 115volt tror jeg er irrelevant i denne sammenheng, selv om du likeretter spenningen. Elementet vil sannsynligvis kortslutte om du bruker slike spenninger.

Strømtrekket står jo svart på hvitt i din egen melding! 156watt ved 12volt må nødvendigvis resultere i 13(ikke 16)amp!

Om du øker spenningen noen volt, vil strømtrekket selvsagt reduseres, men jeg tviler på at du kan gå særlig høyere enn 15-20volt!

Lenke til kommentar

230, eller 115volt tror jeg er irrelevant i denne sammenheng, selv om du likeretter spenningen. Elementet vil sannsynligvis kortslutte om du bruker slike spenninger.

Strømtrekket står jo svart på hvitt i din egen melding! 156watt ved 12volt må nødvendigvis resultere i 13(ikke 16)amp!

Om du øker spenningen noen volt, vil strømtrekket selvsagt reduseres, men jeg tviler på at du kan gå særlig høyere enn 15-20volt!

Her har det nok sneket seg inn en liten misforståelse, Skrue.

Nei, jeg hadde ikke tenkt å koble den til 230V!! Det jeg var ute etter var hvor mye strøm et slikt element ville trekke når jeg belaster f.eks et passende aggregat med dette elemntet. 16A virker jo svært mye (har ikke mer en to kurser i huset på 16A!). Det jeg var ute etter var om 16A @ 12v blir det samme som 16A @ 230v ? Synes ikke det virker logisk, så derfor lurte jeg på om noen med litt bedre elektrokunskaper enn meg kunne finne ut om min antagelse på ca. 0,8A @ 230v stemmer? Eller må jeg gå ut i fra 115v, i og med at 230v er vekselspenning??

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-07 23:24, Napoleon skrev:

Siden Anders Leipsland mener det er 16A (16A*12V=?192W?) det trekker på 12V vil den trekke 0.83A på 230V...

Men jeg mener at et 156W peltier element tar 13A på 12V og da bruker det 0.67A på 230V...

Jeg tenkte på det samme, men jeg regner med at effektiviteten til elementet ikke er 100%. Jeg har nemlig kommet frem til de samme tallene som deg.

En annen ting; 156watt (Som oppgitt) er ikke det egentlig elementets øvre grense på hva elementet i teorien klarer å fjerne av varme?? Altså ikke effekten?

Noen som er stødig på dette, og som vil forklare meg? :wink:

Lenke til kommentar

All thermoelectrics are rated for Imax, Vmax, Qmax, and Tmax, at a specific value of Th. Operating at or near the maximum power is relatively inefficient due to internal heating (Joulian heat) at high power. Therefore, thermoelectrics generally operate within 25% to 80% of the maximum current. The input power to the thermoelectric determines the hot side temperature and cooling capability at a given load.

As the thermoelectric operates, the current flowing through it has two effects: (1) the Peltier Effect (cooling) and (2) the Joulian Effect (heating). The Joulian Effect is proportional to the square of the current. Therefore, as the current increases, the Joule heating dominates the Peltier cooling and causes a loss in net cooling. This cut-off defines Imax for the thermoelectric.

For each device, Qmax is the maximum heat load that can be absorbed by the cold side of the thermoelectric. This maximum occurs at Imax, Vmax, and with T = 0°C. The Tmax value is the maximum temperature difference across the thermoelectric. This maximum occurs at Imax, Vmax and with no load (Qc = 0 watts). These values of Qmax and Tmax are shown on the performance curve (Figure 3) as the end points of the Imax line.

Tatt fra: http://www.electronics-cooling.com/Resourc...96/sep96_04.htm

Qmax er altså max varme som tec kan dra gjennom, blir litt feil å regne ut strømmen på grunnlag av _kun_ den opplysningen sammen med spenning.

Har en 156W TEC her fra microplex, har ikke klart å få den opp Imax, selv om jeg har kjørt på den 18 volt. Strømforsyningen ( Variac med likeretter og glattekondensatorer ) her kan ikke gi høyere spenning, men så kan den levere 55A hvis det skulle være nødvendig :grin:

Lenke til kommentar

Ehh... slitsomt med folk som ikke skjønner :wink: Takk for svar så langt, men jeg er fortsatt ikke så mye klokere enda (jeg klok = kommer an på øyet som ser)...

Sorry, husket ikke helt specs i hue når jeg skrev det første innlegget.

Her er i alle fall specs på elementet:

156Watt

16.1A,15.8V, 69C(Tmax)

48x48x3.4mm sealed

$41.98 @ directron.com

Men, tilbake til det jeg ikke har helt fått klarhet i;

Det sies jo at peltier elementer bruker jæ**i mye strøm. Er det så mye at jeg trenger å bekymre meg for strømregningen?? Hvis jeg bruker Ohms lov får jeg; 16,1A*15,8V=254,38Watt. Kan jeg sammenligne dette med strømforbruket til f.eks. en PSU på ca 250W ved full belastning?

Og til sist; Når jeg skal regne ut amperen, skal jeg regne med 230V eller 115V (pga vekselspenningen)?? Kælkisen viste henholdsvis 1,106A @ 230V og 2,212A @ 115V, hva er riktig? (Napoleon, du regnet dette ut, men vet du om en skal regne ut med 230 eller 115V?)

Hondaen: _visste_ jeg hadde sett et lignende element i en eller annen norsk nettbutikk, men husket ikke hvilken! Takk!!!

Takk også til alle andre som har kommet med kommentarer, skal ikke mase mer nå. (Bare jeg får et klart svar på dette siste her) :wink:

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-07 23:36, Zorro skrev:

Her har det nok sneket seg inn en liten misforståelse, Skrue.

Nei, jeg hadde ikke tenkt å koble den til 230V!! Det jeg var ute etter var hvor mye strøm et slikt element ville trekke når jeg belaster f.eks et passende aggregat med dette elemntet. 16A virker jo svært mye (har ikke mer en to kurser i huset på 16A!). Det jeg var ute etter var om 16A @ 12v blir det samme som 16A @ 230v ? Synes ikke det virker logisk, så derfor lurte jeg på om noen med litt bedre elektrokunskaper enn meg kunne finne ut om min antagelse på ca. 0,8A @ 230v stemmer? Eller må jeg gå ut i fra 115v, i og med at 230v er vekselspenning??

Ah, beklager! På primærsiden vil et power som belastes med 12volt / 13-16 ampére påsekundærsiden antagelig trekke rundt 0,8-0,9 ampére på primærsiden.

Glem det der med 115volt´s-greiene. Poweret er jo beregnet for 230volt, og vil dermed slafse i seg ovennevnte strøm, inkludert "søkke og snøre".

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Skrue på 2002-04-08 01:27 ]</font>

[ Denne Melding var redigert av: Skrue på 2002-04-08 02:36 ]

Lenke til kommentar

Peltierelementet vil trekke ca.

16,1*15,8*=254 watt ved 16V.

Det er lite trolig at dette blir de optimale arbeidsbetingelsene (noe lavere spenning og derfor også strøm og effekt er mere trolig), men elementet vil helt sikkert ikke trekke mer effekt ved de optimale betingelsene.

Strømforskyningen må altså kunne levere ca. 250 watt. Effektiviteten på slike strømforskyninger ligger typisk mellom 65-85% og vil derfor trekke mellom ca. 290-390 watt fra nettet ved 250 watts belastning.

Hvis du har en nettspenning på 220v, vil strømtrekket bli maks 390/220=1,8 A

Med andre ord: du må se på hvor stor effekt elementet trekker og ikke strømmen. En 10A-kurs i hjemmet er god for mer en 2000w og vil ikke være noen begrensning.

De regnestykkene du setter opp er helt riktige men bare husk å inkludere effektiviteten på strømforskyningen. Og ja, strømforskyningen du kikker på er helt likt oppbygd som stømforskyningen til PC'n og trekker like mye strøm.

space

Lenke til kommentar

Quote:

156Watt

16.1A,15.8V, 69C(Tmax)

48x48x3.4mm sealed

$41.98 @ directron.com

Det sies jo at peltier elementer bruker jæ**i mye strøm. Er det så mye at jeg trenger å bekymre meg for strømregningen?? Hvis jeg bruker Ohms lov får jeg; 16,1A*15,8V=254,38Watt. Kan jeg sammenligne dette med strømforbruket til f.eks. en PSU på ca 250W ved full belastning?

Og til sist; Når jeg skal regne ut amperen, skal jeg regne med 230V eller 115V (pga vekselspenningen)?? Kælkisen viste henholdsvis 1,106A @ 230V og 2,212A @ 115V, hva er riktig? (Napoleon, du regnet dette ut, men vet du om en skal regne ut med 230 eller 115V?)

Ok.. Jeg har det peltier elementet du regner på. Koplet det raskt opp her, la det mellom to enorme

kjøleblokker av alumnium ( 250 mm *250 mm*90 mm ) og kjørte på med spenning. Ved 12 volt så trakk det ca 9 ampere, altså Ptilført = 12*9 = 108watt

Nå har en PSU for pc en virkningsgrad på ca 0.7 har jeg hørt, så hiver du på dette peltier elementet så vil den trekke ca 109 * 1,3 = 141.7W fra nettet.

141,7watt/(230volt * cosphi 0,85 ) = 0,72A vil psu trekke fra nettet ca.

141,7 watt, 24 timer, koster deg med en strømpris på 60 øre/kwh ca 2 kroner/døgn, eller 1 krone/døgn hvis du bare har peltier elementet på i 12 timer.

Var dette til hjelp ?

Hondaen :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-08 01:05, Zorro skrev:

Ehh... slitsomt med folk som ikke skjønner :wink: Takk for svar så langt, men jeg er fortsatt ikke så mye klokere enda (jeg klok = kommer an på øyet som ser)...

Sorry, husket ikke helt specs i hue når jeg skrev det første innlegget.

Her er i alle fall specs på elementet:

156Watt

16.1A,15.8V, 69C(Tmax)

48x48x3.4mm sealed

$41.98 @ directron.com

Men, tilbake til det jeg ikke har helt fått klarhet i;

Hondaen: _visste_ jeg hadde sett et lignende element i en eller annen norsk nettbutikk, men husket ikke hvilken! Takk!!!

Takk også til alle andre som har kommet med kommentarer, skal ikke mase mer nå. (Bare jeg får et klart svar på dette siste her) :wink:

Det er akkurat det samme om du regner med vekselspenning(AC) eller likespenning(DC) 1A på 230VAC = 1A på 230VDC. Reglene gjelder fortsatt!

Hadde det vært 115VAC ville det vært 50% likestrøm, men det er 50%230VDC*2=230VAC

He he... Nå surret jeg litt, fordi det er vanskelig å forklare, men de som kan elektro forstår meg...

Poenget er jo at strømmen skifter retning i vekselspenning (Ca 50Hz)men energien er akkurat den samme som i likespenning!

Lenke til kommentar

Ahh... takker, bukker & neier! Nå ble jeg enda ett hakk "klokere".

Grunnen til at jeg ville ha klarhet i dette var at jeg postet et lignende tråd på et engelskt forum for en tid siden. Jeg fikk bl.a. et svar hvor en sa at et slikt element trakk omtrent en 1/4 av hele hans hus forbruk!!? Når jeg leste dette slo jeg fra meg hele tanken om bruk av peltier. Men etter å ha fundert litt på dette, så syntes jeg dette virket merkelig, og forsøkte å finne ut litt mer om dette. Og takket være deres eminente svar er jeg (og forhåpentligvis andre også) blitt litt mer opplyst på dette området. :smile:

Lenke til kommentar

Nå husker jeg ikke nøyaktig hvordan formelen Veff ( V effektiv).

Men jeg skal oppfriske det litt når jeg kommer hjem fra skolen.

Det er en ganske stor og stygg formel for dette...

kommer tilbake til det når jeg kommer hjem...skal slå opp i kretsteknikkboka mi... :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Det er akkurat det samme om du regner med vekselspenning(AC) eller likespenning(DC) 1A på 230VAC = 1A på 230VDC. Reglene gjelder fortsatt!

Hadde det vært 115VAC ville det vært 50% likestrøm, men det er 50%230VDC*2=230VAC

He he... Nå surret jeg litt, fordi det er vanskelig å forklare, men de som kan elektro forstår meg...

Poenget er jo at strømmen skifter retning i vekselspenning (Ca 50Hz)men energien er akkurat den samme som i likespenning!

Hmm... du bør være litt forsiktig med å si at reglene for dc gjelder for ac. De gjelder hvis du har en ren omsk last ved en ideel sinuskurve. Med en gang den sinuskurven får en litt annen form ( kan være fordi den er laget av en vekselretter ) så må du bruke et multimeter som kan finne arealet ( integrere )på den stygge sinuskurven og dermed finne spenningen, slike mulitimetere er påstemplet true rms; da får vi effektivverdien du kan sammenligne med en DC spenning. Har du en spole eller kondensator så kan du bare glemme bruke i =u/r, dette vet du vel, siden reaktansen er avh. av frekvens. Stygge sinuskurver får vi spesielt med psu til datamaskiner, er brolikeretteren som lager noen spikes ( høye spenningspulser ),belaster sinuskurven kun ved øveste punkt og lager noe vi kaller overharmoniske. Overharminiske er et kapittel for seg selv, kan gi svært høye spenninger i enden på kabler, tap/varmgang i transformatorer/motorer, belaster N leder i tn-cs nett som slår ut vern og mye mer.. Finne overharmoniske krever fourieranalyse, matematikk som er litt vanskelig. Jaja...poenget er at man bør være varsom når man regner på ac/dc :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...