rc-halv Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 Jeg har sett på endel worklogs her på ok.no og andre plasser. Og jeg har blitt inspirert og vil prøve å bygge mitt eget kabinett. Likte prosjektet til snekker`n der han laget et kabinett av tre, og det er det jeg også kommer til å gjøre. Men..blir det ikke sinnsykt varmt i et kabinett av tre da?? Vet det finnes noe som heter vifter men allikavell.. Og hva burde jeg bruke til vegger, tak, bunn osv. Sponplater?? Siden dette bli mitt første ordentlige prosjekt så må jeg gjøre en ordentlig jobb og rådføre meg litt... Kommer sikkert en worklogg hvis jeg hiver meg i prosjektet.. Så er det noen som har noen kloke ord, så spytt ut!! Lenke til kommentar
Flop|s Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 Heisann! Hyggelig at flere henger seg på tre-pc ideen. Jeg ble for ikke lenge sia ferdig med et kabinett av tre, og har ikke hatt noen problemer med varme. Men det er fordi jeg har puttet inn noen vifter som sørger for god airflow. Men så lenge du bare har et par vifter der inne, så burde ikke varme være et problem kontra et metallkabinett med samme konstruksjon.. Lykke til! Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 Sats på kryssfiner, da får du et kabinett som veier halvparten av et i sponplater . Det blir ikke noe selig varmere i et trekabinett en i et av metall , for uansett hvilket materiale du bruker vil dette holde seg på romtempratur eller lit over . Om du hadde kabinettet stående på et kaldt sted ville nok et i stål blitt kjøligere da det gir fra seg varme hurtigere . Lenke til kommentar
andesam Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 (endret) Sats på kryssfiner, da får du et kabinett som veier halvparten av et i sponplater .Det blir ikke noe selig varmere i et trekabinett en i et av metall , for uansett hvilket materiale du bruker vil dette holde seg på romtempratur eller lit over . Om du hadde kabinettet stående på et kaldt sted ville nok et i stål blitt kjøligere da det gir fra seg varme hurtigere . hva slags tykkelse annbefaler du på kryssfiner platene? Holder det å bruke vinkler i hjørnene for å holde kabinettet sammen? Og hva er prisen på dette matrialet? er det ikke ganske dyrt? btw. Mega nice kabinett du har laget Flop|s! Edit: 1000 innlegg Endret 11. mai 2004 av andesam Lenke til kommentar
rc-halv Skrevet 11. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2004 Hehe..akkurat som om jeg skulle spurt selv andesam. Hvis kryssfiner er veldig dyrt, er det noe annet som anbefales?? Har ei 120mm vifte, og to 80mm (den ene ganske kraftig, den andre blåser dårlig). Er dette nok, eller burde jeg kjøpe flere vifter? Lenke til kommentar
Kalle_^ Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 Hvis du skal lage kabinett av tre så er det val lurt å ha bra matrial å lage det av, så du ikke risikerer at treet sprekker å kabinette du har brukt mye tid på blir stygt eller ødelagt. Lenke til kommentar
rc-halv Skrevet 11. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2004 Hvis du skal lage kabinett av tre så er det val lurt å ha bra matrial å lage det av, så du ikke risikerer at treet sprekker å kabinette du har brukt mye tid på blir stygt eller ødelagt. Godt poeng..men er det dyrt for kryssfiner da? Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 Tja dyrt og dyrt ,regn med en 4-600 kroner for finer til et kabinett ,bruk 8-10 mm tykkelse, det trengs ikke vinkler lim og skruv sidene sammen . Lenke til kommentar
AutoExec Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 skal du satse på å få en strøken lakk-finish vile det kanskje være lurt å gå for mdf-plater. Det er dog litt dyrere og en god del tyngre! tror jeg går for en kombinasjon av begge to selv Lenke til kommentar
Haukeboe Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 snekker`n: fåes kryssfinèr i 5 mm tykkelse? hva bruker du i ditt? Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 (endret) Du får finer helt ned i 1-2 mm , jeg brukte 9-10 mm i sider og bunn og 7 mm i topp/front. Endret 13. mai 2004 av Snekker`n Lenke til kommentar
PioUs-JiN Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 Jeg og noen buddies laget et kabinett i tre (kryssfiner). Det var faktisk enklere en vi hadde trodd, og i tilleg så ble resultatet "enklere en vi hadde trodd " Så jeg fåreslår at du lager det i kryssfiner. Og nei det blir ikke noe spess varmt Lenke til kommentar
rc-halv Skrevet 13. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2004 Ok, satser på kryssfiner... Men må vente litt da, til jeg får nok penger. Skal ikke se bort i fra at det blir en worklog her. Takk for alle svarene, så får vi bare håpe på at det blir et fint kabinett da.. Lenke til kommentar
Zo9X Skrevet 18. mai 2004 Del Skrevet 18. mai 2004 Jeg driver på med et kabinett av kryssfiner nå. 9mm, sterkt er det i hvertfall. Kommer bilder av det i løpet av uken håper jeg. Skal ha en del vifter også. Håper på en logo med Zo9X i toppen, der det er 2 x 80mm vifter i O'n og i toppen av 9'tallet Lenke til kommentar
stidz Skrevet 19. mai 2004 Del Skrevet 19. mai 2004 ta heller en 60 i 9 tallet siden ellers blir 9 tallet veldig mye større Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå