Jave Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 Hei, har en gammel toshiba laptop som jeg har tenkt å istallere linux på, men lurer på hvilken distro. Maskinen har en 233mhz og 97mb ram. Maskinen skal brukes til musikkavspilling fra ekstern USB hardisk. Jeg trenger altså en distro som: Er kjører "raskt" på nevnte maskin, Enkel å spille av musikkfiler på, Har støtte for USB disk, har prøvd red hat 8.0 men det var alt for tungt. Håper noen har non gode råd å gi Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 At en distro er for tung kommer ikke av distroen, men av Desktop Environment'et eller Window Manageren du kjører. For eksempel vil nok KDE og GNOME være altfor tunge. Derimot vil XCFE og Fluxbox passe perfekt. Bruk hvilken som helst distro (kanskje en med XCFE eller Flux i pakkesystemet), og legg inn XCFE eller Fluxbox så har du en nice box. Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 (endret) Hei, har en gammel toshiba laptop som jeg har tenkt å istallere linux på, men lurer på hvilken distro.Maskinen har en 233mhz og 97mb ram. Maskinen skal brukes til musikkavspilling fra ekstern USB hardisk. Jeg trenger altså en distro som: Er kjører "raskt" på nevnte maskin, Enkel å spille av musikkfiler på, Har støtte for USB disk, har prøvd red hat 8.0 men det var alt for tungt. Håper noen har non gode råd å gi Med fare for å bli flamet... Jeg vil anbefale deg å installere Slackware. Hvilken versjon velger er av mindre relevans, men jeg ville nok gått for en litt eldre kjerne (2.4.x) uten at jeg kan dokumentere at dette lønner seg (anyone?). Det er ikke like viktig med pre-emtive tasking på en såpass gammel maskin. Den vil jo uansett ikke bli brukt til "cutting-edge" programmer(?). Jeg synes at Slackware pent og pyntelig gir deg mulighet til å velge bort alle de "tunge" pakkene uten at du trenger å vimse rundt i et fancy GUI i en distrubsjon som tilbyr deg 23678564 pakker å velge mellom. Men objorkum har i grunn rett: Hvilken distrubsjon du velger spiller egentlig ingen rolle, bortsett fra at noen distrubsjoner gjør det enklere å tilpasse den til ditt behov. Velg bort alt rask som har med KDE og GNOME å gjøre - BORTSETT fra bibliotekene som de er avhengige av. Dette gjelder vel å merke bare hvis du ønsker å bruke programmer som kaller opp funksjoner i disse bibliotekene (men du foretrekker kanskje kommandolinjen? :-) ). Men da må du også huske på at de "lettere" vindushåndtererne ikke er så mye raskere enn GNOME eller KDE (hvis man skrur av alt det grafiske stæsjet og animasjoner), da de uansett må laste de respektive bibliotekene til RAM... Men da er det iallfall en fordel om du holder deg til èn av dem (hvertfall om gangen...) Endret 10. mai 2004 av Manuel Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå