aadnk Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 (endret) Som beskrevet i topicen ønsker jeg å vite hvordan man får til Internett i "Linux-on-CD" Knoppix V3.4. Jeg har nå Telenor ADSL 704/128. Naturligvis har jeg sjekket ut FAQ tråden, men dette fungerte dessverre ikke. Noen ideer? Takker på forskudd. Endret 10. mai 2004 av aadnk Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 (endret) Telenor bruker PPPoE, og det er det samme under knoppix(tror jeg) BTW, viss du finner det ut, så fortell meg hvordan du gjorde det/send meg noen konfigurasjonsfiler, så kan jeg lage et script og lage en remaster til deg (og meg) Jeg har drevet med litt Knoppixmodding jeg... Endret 11. mai 2004 av GNUfan Lenke til kommentar
sim Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 Hei! :-) Jeg har en Knoppix Live Linux 3.1 cd, ASUS A7N266-WM/LAN hovedkort, en Zyxel Prestige 600 series ADSL ACCESS boks og et online ADSL abonnement fra Telenor som fungerer fint under Windows. Hvordan skal jeg konfigurere Knoppix og komme meg online med Linux? Arthur E. Hei Arthur, ADSL ISP'er bruker å enten ha et ferdig oppsett på ADSL-routeren slik at når du kobler deg til routeren og får ip-adresse, så fungerer alt. Andre ISP'er krever brukernavn og passord for at du skal bruke ADSL forbindelsen. Det vanligste er da at PPPoE blir benyttet. Dette er en protokoll som egentlig enkapsulerer dataene slik VPN gjør det og sender de via din ADSL-forbindelse. Fordelen er at da kan ISP'n kreve brukernavn og passord for å opprette forbindelsen (slik bl.a. Telenor ADSL gjør det) og man kan i tillegg enkelt kryptere forbindelsen. Dersom du har et eget program for å koble på ADSL fra din Windows maskin, er det dette programet som gjør PPPoE jobben for deg. Du trenger derfor å installere et program som gjør tilsvarende på Linux. Knoppix skal allerede ha dette installert og du kan konfigurere dette med kommandoen 'pppoeconf'. Om du senere vil prøve et annet program så ta en titt på Roaring Penguin. De har en gratis klient som gjør akkurat dette og du finner programmet og veiledning her: http://www.roaringpenguin.com/pppoe/ Lykke til!! Ole Øyvind Kilde: http://www.linmag.no/article/articleview/504/1/3/ Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 Det skal være meget enkelt... Du går inn på startmenyen, velger nettverk (eller noe der), tar internettilkobling, og velger PPPoE. Skal være såre enkelt hvis du finner frem til det vinduet... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå