Atpn Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 Topic er litt dårlig, men dette er det jeg vil frem til. Har fått meg en ny harddisk og det jeg nå lurer på er om det er mulig å flyte alt fra den gamle over på den nye slik at jeg kan fjerne den gamle disken og boote opp med den nye uten masse mas. Har en partisjon med windows xp på og en med linux på. Gamle disken er P-ATA, mens den nye er S-ATA. Finnes det programmvare som kan gjøre dette? Eller må jeg faktisk bare gi opp og legge inn alt på nytt igjen? Lenke til kommentar
vehitman Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 Det du trenge er image programm... Dvs Norton ghost, paragon drive image og så var det etprogramm fra powerques med samme funksjonalitet... Det disse programmene gjør er at de kopierer disken sektor for sektor og evt. lagrer alt sammen i en fil som man kan legge inn på en annen harddisk slik at det blir en eksakt kopi... Det går også an å kopiere direkte... Paragon programmet funker nok best for deg deg det finns en trialversjon av den på f.eks ownload.com Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 Er litt usikker på om du vil få det til siden du kjører ide nå, og skal ha det over på sata disker, men det du kan gjøre er følgende : bruk ett image program f.eks ghost, eller partition magic for å overføre filene til sata disken Kople ut ide disken Start opp fra xp cd'n, og mat den med drivere til sata kontrolleren velg å reparere den installasjonen som den vil finne underveis voila -> problem solved Lenke til kommentar
Opus Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 Kan han ikke bare opprette tilsvarende partisjoner på den nye disken.? Når det er gjort, merker han partisjonen han ønsker å boote fra som aktiv i fdisk. Lenke til kommentar
Uffda Skrevet 12. mai 2004 Del Skrevet 12. mai 2004 Nei, det er ikke så enkelt! Du må gjøre 2 ting! Først må du installere den nye disken i XP slik at den finner driver for den. Du kan kopiere det manuellt, men det er litt for tricky og kan føre til mye rot på maskinen din. Så jeg ville anbefalt ett av de verktøyene over, Norton Ghost har jeg god erfaring med - der kan du og repartisjonere partisjonene. (Dette for å få med LILO booten) Det neste du må gjøre når du er ferdig er å starte opp med begge hard diskene i, og redigere boot.ini filen som ligger i rooten. Der må du forandre Boot partisjonen til riktig disk. Er ikke sikker på hva SATA blir definert som, - er så lenge siden jeg jobbet med disse boot.ini greiene. Kansje noen andre her kan hjelpe deg med den biten. Hvis ikke så finner du det kansje i knowledge basen til Microsoft. Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 12. mai 2004 Del Skrevet 12. mai 2004 (endret) Tror nok at min metode vil fungere enklest her, windows må bli matet med drivere for at du skal kunne starte opp fra den, det nytter neppe med å redigere boot.ini til dette formålet. EDIT : Kan han ikke bare opprette tilsvarende partisjoner på den nye disken.?Når det er gjort, merker han partisjonen han ønsker å boote fra som aktiv i fdisk. Windows og SATA drivere = problemer Hadde det vært mellom to IDE disker hadde det gått knirkefritt Endret 12. mai 2004 av ronnyaa Lenke til kommentar
Atpn Skrevet 12. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2004 (endret) Vel, hjelper det om jeg legger inn S-ATA disken og så kopierer over sektor for sektor med et av de foreslåtte programmene? Edit: det blir jo det samme som Uffda sier det jo... Endret 12. mai 2004 av Atpn Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 12. mai 2004 Del Skrevet 12. mai 2004 1. Bruk f.eks partition magic til å overføre systempartisjonen til sata disken 2. Start opp fra xp plata, gi den driverene til sata kontrolleren din, og velg å reparer en tidligere installasjon. Lenke til kommentar
Atpn Skrevet 12. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2004 Forsøkte med PartitionMagic nå. Partisjonen med windows xp gikk fint å få over, men når jeg forsøker meg på partisjonen med Linux på får jeg error#1201 og 1230 :S Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 12. mai 2004 Del Skrevet 12. mai 2004 Har desverre ikke prøvd liknende med linux, du får slenge inn en tråd i linux forumet for hjelp angående det.. Lenke til kommentar
Atpn Skrevet 12. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2004 Vel, nå spiller det ingen stor rolle. Ved en tabbe fra min side gikk linux-partisjonen duken Problemet mitt nå er at jeg har fått kopiert partisjonen over, men den er fortsatt avhengig av C: siden det er den stasjonen den refererer til. Finnes det noen måte å endre stasjonsbokstaven på en ntfs partisjon utenfor windows? Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 12. mai 2004 Del Skrevet 12. mai 2004 Du må kople ut pata disken, og reparere fra plata for å fixe det Lenke til kommentar
Atpn Skrevet 12. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2004 Eller be Partition Magic endre stasjonsbokstaven og fikse litt i boot.ini *Problem solved* Lenke til kommentar
Uffda Skrevet 12. mai 2004 Del Skrevet 12. mai 2004 Bra du fikk det til da! Men, det hadde fungert hvis du hadde lagt til hard disken først slik at driveren vart installert. Da spiller det ikke noen rolle etterpå hvilken disk man booter fra så lenge driveren ligger i windows. Man kan gjøre dette fra ide til scsi uten problem. Det eneste man må gjøre da er å forandre boot ini slik at windows booter fra rett disk. Fex, ide disk= disk eller multi mens scsi disk=rdisk. Husker ikke alle disse i hodet nå, da må jeg undersøke web'en. Hadde du brukt norton ghost, så hadde den kopiert boot sectoren og. Linux partisjonen tror jeg og den hadde tatt med. Hvis ikke så finnes det en funksjon i Linux for å kopier seg selv hvis jeg ikke tar feil. Men for Winxp/win2k og NT40 så er det boot.ini som blir lest først. Der forteller den hvor den finner hva. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå