Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har et Canon Powershot G2, tar stort sett bilder på max oppløsning som gir bra bilder. Men fikk vite at ved å bruke RAW (ikke JPG) ville bildene bli enda bedere.

Problemet mitt nå er at, jeg ser preview av bildet, men får ikke åpnet det. Selv ikke Photoshop klarer å importe bildene.

Noen som har en bra RAW converter? (el link)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kun Photoshop CS har direkte RAW-støtte.

Kan kamera ditt ta RAW er det mest sannsynlig med programvare som du

må åpne bildene i først. Ellers så har Nikon veldig bra programvare for dette,

husker ikkje navnet men det finner du lett ut på Nikon sine hjemmesider.

Lenke til kommentar

Hei

Det er helt rett at du får bedre bilder med RAW-formatet. Eller kanskje mer korrekt, du får større fleksibilitet i datagrunnlaget for etterbehandling. Dette betyr enkelt sagt at du kan endre alle parametre i datamaskinen og kan i praksis enkelt justere bilder for feil eksponering, feil fargebalanse, hente frem flere detaljer og lignende.

Men dette krever at du har programvare som støtter det RAW-formatet kameraet ditt leverer. Dette er nemlig helt proprietært fra kameraprodusentene. Derfor bør du nok heller ikke kikke på produkter fra Nikon, selv om disse er aldri så bra. Jeg kan skrive under på at Nikon Capture er meget bra, men da til Nikon sine kameraer.

Du bør nok enten bruke Canon sin programvare eller finne en 3. part programvare som støtter flere RAW-formater.

Photoshop har diverse plug-in som støtter diverse RAW-formater og jeg tror ganske sikkert disse kan lastes ned over nettet. Enten fra Adobe sine sider eller fra kameraprodusenten sine sider.

Lykke til

Roger

Lenke til kommentar

Dersom et .jpg-bilde er perfekt eksponert, vil man IKKE få noe bedre resultat om samme bilde var tatt i RAW-format.

Hensikten med RAW-formatet er at man i ettertid skal kunne justere fargebalanse, eksponering og andre viktige parameter, dersom noe svikter under eksponeringen.

Dessuten er det en stor fordel å kunne interpolere bilder på et ukomprimert eller lavkomprimert bildefil, hvis man skal kjøre ut større utskrifter.

Prøv f.eks Bibble sitt program til RAW.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...