Gå til innhold

ACER FERRARI 3200/3400

Anbefalte innlegg

Er det vanskelig å evt. bytte dvd-brenneren i Ferrari 3400? Tenkte på å sette i en Nec ND-6500 som er dual layer og støtter flere brenneformat og dvd media. Er rimelig lei at min brenner sliter med å ta vanlige cd-r plater og ikke brenner 4x på mange dvd-r plater.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei jeg må si jeg er mektig imponert over ferrarien.

Den siste måneden har den vært på 2 ukers tur til USA så rett hjem og på TG.

Ikke noe problemer med den her heller.

Den tåler varme veldig bra og viften går faktisk bare en gang i blandt her også.

Dette er en bærbar pc som tåler en del juling, ser pen ut og er rask!

SUPER laptop!! :w00t:

Lenke til kommentar

Nå har det skjedd noe rare saker med min F3400.

Jeg skrur den på i dag tidlig og alt funker fint. Gir den til brodern som skal ha den til noe info han må for å fikse sin pc og den går visst i sovemodus.

Når han da skulle få liv i den igjen skjer det visst ikke noe(jeg er ikke helt sikker på hva som skjedde, men noe sånt han sa).

Det skjedde noe lignende for rundt 2 måneder siden, men da var det at når jeg trykka på startknappen så hørte du mye lyd(som nå) og ingenting mer skjer.

Hvis man holdt inne av knappen skjedde det heller ikke noe, men tok man strømmen, satte inn strømmen igjen og skrudde på funka det fint igjen.

Det som er nå er at jeg kan holde inne av knappen og den skrur seg på, men det samme skjer hvis jeg skrur på igjen.

Og, hvis man fjerner alt av strøm(dvs. tar ut batteriet og tar ut kontakten) og setter enten i batteriet eller kontakten så setter den i gang og gjør det samme som om jeg skulle ha trykka på start knappen.

Det er ikke det at jeg har skrudd av skjermen(men noen av Fn knappene) eller skrudd ned lysstyrken eller noe lignende. Jeg har prøvd å bruke en ekstern skjerm, men det skjedde ikke noe.

Det lyser på scroll-lock og caps-lock lysene og den lampa som lyser når det er strøm skifter fra grønt til oransje(oransje er batteri og grønt er nettspenning) selv om jeg bare har i en av delene.

Jeg skal prøve å sette i den andre harddisken(den som var med), men har ikke akkurat noe store håp(desperat forsøk? -ja).

Noen som har noen ideer om hva som har skjedd?

Blir vel til å sende den inn til advance.no :hmm:

EDIT: Jeg har ikke orka å bytte hdd for å sjekke det da jeg er for sur for at noe sånt som dette har skjedd i starten, men jeg har stor 'tro' på at det kan være hovedkortet eller skjermkortet som har tatt kvelden.

Igjen, ingen som har noen supertriks som fikser alt ? :innocent:

Endret av AC7
Lenke til kommentar
Er det vanskelig å evt. bytte dvd-brenneren i Ferrari 3400? Tenkte på å sette i en Nec ND-6500 som er dual layer og støtter flere brenneformat og dvd media. Er rimelig lei at min brenner sliter med å ta vanlige cd-r plater og ikke brenner 4x på mange dvd-r plater.

Det _går_ sikkert, men blir å se rimelig rart ut, både på siden og på undersiden, med mindre du spraylakkerer den :love:

Lenke til kommentar
Hva er den kjappeste CPU'en man får kjøpt som passer til 3200 for tiden?

Hvis du flasher BIOS'en til siste tilgjengelige versjon for Acer Ferrari 3400 så vet jeg at low-power Mobile Athlon 64 3000+ (2.0GHz, 512KB L2 cache) iallefall passer, men selv satser jeg på at Turion 64 ML-37 (2.0GHz, 1MB L2 cache) også passer.

Nei, det skulle ikke være noe stort problem. Ved siden av NEC ND-6500 så er også Pioneer DVR-K04L og Panasonic UJ-845-B gode oppgraderingsalternativer. Sistnevnte er en oppdatert versjon av det drevet som allerede står i så dekslene kan benyttes på ny.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Takk for info snorreh. :) Får sjekke ut den Panasonic brenneren da. Vanskelig å bytte de dekslene da? Eller er det klips av og på?

Er det lett å fjerne XP SP2 i Home edition når den var installert på pc da jeg startet den opp første gang?

Lenke til kommentar

Er det ikke litt skummelt å åpne bærbare maskiner selv da... Brant meg BIG TIME på det en gang da jeg tok ut batteriet. Et eller annet kverka sikkerhets chipen i maskinen. Dum som jeg var trodde jeg det var som med stasjonære maskiner. En ting er å bytte RAM og HD, det er jo enkelt å greit, men CPU, brenner osv(?)

EDIT: Ikke på Ferrarien altså... Det var en gammel IBM X20.

Endret av oblivian
Lenke til kommentar
til dere som har Acer Ferrari 3400:

har dere konstant viftesøy på denne maskinen? jeg har fikk denne for 2 uker siden og er veldig fornøyd, men syns den er så mye viftestøy på denne.

takker for alle svar

Nei, har 3200 modellen, men viftestyring er likt. Min går ca. 1 min i halvtimen under musikk, websurf, word osv.

Hvilke strømalternativ bruker du? (høyreklikk på skrivebordet>egenskaper>skjermbeskytter>strøm>velg feks bærbar/maks batteri)

Se om det er det som er problemet, ellers kan det være at PowerPlay er deaktivert :thumbup:

Lenke til kommentar
Hva er den kjappeste CPU'en man får kjøpt som passer til 3200 for tiden?

Hvis du flasher BIOS'en til siste tilgjengelige versjon for Acer Ferrari 3400 så vet jeg at low-power Mobile Athlon 64 3000+ (2.0GHz, 512KB L2 cache) iallefall passer, men selv satser jeg på at Turion 64 ML-37 (2.0GHz, 1MB L2 cache) også passer.

Så det går å flashe en 3200 med 3400 BIOS? Er det å anbefale uansett eller? Når er Turion tilgjengelig da?

Lenke til kommentar

har dere konstant viftesøy på denne maskinen? jeg har fikk denne for 2 uker siden og er veldig fornøyd, men syns den er så mye viftestøy på denne.

takker for alle svar

hei.

jeg har også tilnærmet det samme vifta starter hver 30 sek og går ca 1 min,slik er det uansett om den idler eller er i bruk (ikke under spilling)

tempen på cpu vandrer mellom 28-33.er der noen som vet om et prog som kan styre viftehastigheten etter tempen eller noe slikt.har alle nyeste drivere og powerplay er aktivert og den kjører på bærbar i oppsettet.

mvh monza

Lenke til kommentar

takker for alle svar

hei.

jeg har også tilnærmet det samme vifta starter hver 30 sek og går ca 1 min,slik er det uansett om den idler eller er i bruk (ikke under spilling)

tempen på cpu vandrer mellom 28-33.er der noen som vet om et prog som kan styre viftehastigheten etter tempen eller noe slikt.har alle nyeste drivere og powerplay er aktivert og den kjører på bærbar i oppsettet.

mvh monza

med min er det at det konstant viftestøy. Den regulerer seg ikke. Skal det være sånn? syns det er noe merkelig... hmm :ermm:

Lenke til kommentar

takker for alle svar

hei.

mvh monza

med min er det at det konstant viftestøy. Den regulerer seg ikke. Skal det være sånn? syns det er noe merkelig... hmm :ermm:

hei.

hvilke temperaturer har du?

monza

Lenke til kommentar

takker for alle svar

hei.

mvh monza

hei.

monza

Etter å ha prøvd speedfan og everest til å måle tempen. Finner ikke de cpu temp, men kun hd temp. Den ligger på 42 grader hele tiden. Vet ikke hva som er normalt på en laptop :hmm:

Lenke til kommentar

takker for alle svar

hei.

mvh monza

hei.

monza

Etter å ha prøvd speedfan og everest til å måle tempen. Finner ikke de cpu temp, men kun hd temp. Den ligger på 42 grader hele tiden. Vet ikke hva som er normalt på en laptop :hmm:

hei

det var jo en fin temp på hd min er på 48-50 ved normal bruk,lengre bak i denne topic som snorreh startet finner du et prog som heter mobilemeter (tror jeg det heter) det viser cpu speed og temp+hd temp+status på batteriet. kansje snorreh kommer på banen og kommer med noen gode råd.

monza

Lenke til kommentar
Vanskelig å bytte de dekslene da? Eller er det klips av og på?

Nei, det burde være ganske enkelt å bytte tenker jeg.

Er det lett å fjerne XP SP2 i Home edition når den var installert på pc da jeg startet den opp første gang?

Det vet jeg ikke, men hvorfor ønsker du egentlig å fjerne SP2?

Nei, så jeg anbefaler at du sjekker at PowerNow! fungerer skikkelig på din maskin. Har du installert den siste Mobile Athlon 64 prosessor-driveren fra AMD?

http://www.amd.com/us-en/assets/content_ty...s/Cpudriver.ZIP

Og har du valgt "Max Battery power scheme" under Control Panel->Power Options->Power Schemes?

For å sjekke at PowerNow! fungerer så kan du hente ned og kjøre AMD PowerNow! Dashboard:

http://www.amd.com/images/PowerNowDashboard_setup.zip

Så det går å flashe en 3200 med 3400 BIOS?

Ja, uten problemer.

Er det å anbefale uansett eller?

Jeg ser ikke noen problemer med det iallefall siden maskinene er så og si identiske, og dessuten er BIOS'ene for 3400 mer oppdaterte.

Når er Turion tilgjengelig da?

De burde være tilgjengelige allerede eller ganske snart. Jeg skal sjekke.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...