Gå til innhold

ACER FERRARI 3200/3400

Anbefalte innlegg

Takk Simen1 for raskt svar.

Jeg tenkte vel mer på selve prossessor valget Acer har valgt til sine Ferrari modeller - men hvis det slik at det ikke er så stor forskjell på ytelsen (som jeg trodde var grunnen til at de har valgt AMD) så burde de kanskje ha valgt en av de beste Centrino, istedenfor AMD pga. levetiden på batteriet ? ..eller er jeg helt på bær(barPC)tur nå ?..

Peer, Oslo

[email protected]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Peer du er ikke på bærtur. Denne tråden kan gjerne gi inntrykk av at Athlon64 Mobile gir mye bedre ytelse enn Pentium-M, men det er ikke sant. De er veldig sammenlignbare og gode konkurrenter. Gode konkurrenter er en kjempefordel siden det normalt presser priser. Når man tar i betraktning av at Acer Ferarri 3200/3400 er en ganske høyt priset bærbar og at det finnes gode Pentium-M'er til langt under den prisen så synes jeg ikke Acer fararri er noe å satse på. (Ok, jeg skjønner at enkelte andre i tråden ikke ønsker gi det intrykket, men jeg er uenig)

Jeg gjorde en analyse av ytelsen til Pentium-M vs. Athlon64 Mobile litt tidligere i tråden og kom frem til at samme klokkefrekvens ga ca samme gjennomsnittsytelse. (Bla en god del sider tilbake så ser du en fargerik sammenligning). Prisen på selve CPU'en Athlon64 Mobile i løssalg er meget bra sammenlignet med Pentium-M, men ser man på hele systemprisen så er Athlon64 Mobile ganske dyr. Trolig er det produsenten av chassiet som stikker av med den store prisforskjellen. Trolig på grunn av at det er et profilert design-produkt.

Så det er nok mange gode alternativer å vurdere.

PS. Hvilket bruksområde tenkte du på? Nevn gjerne de programmene du tror kommer til å bruke mest.

Lenke til kommentar

Simen1,

Jeg tar gjerne imot råd fra deg som er skeptisk til denne - jeg er som sagt ikke helt hundre når det gjelder detaljerte spesifikasjoner på både bærbar og stasjonær PCer (men har vel litt innblikk - kanskje..) og må vel innrømme at det er Ferrari cassiet som frister veldig... :(

Bruksområdet blir:

* Bruke denne bærbare PCen med batterienhet

* Å se på DVD filmer av alle soner - sone 1, 2, 3, etc. - under reiser

* Flittig bruk av flere programmer samtidig - bl.a. Office Excel, Word, Publisher, Internett, e-post, Photoshop..

* PC spill

* Litt business med regnskapsprogrammer bl.a. Uni Micro (som er et tungt program…)

* og muligens 'Chick-magnet'...

Peer, Oslo

[email protected]

Endret av GungFu
Lenke til kommentar

Av den ene grunnen at Acer ferarri 3200/3400 bruker en DVD-brenner som ikke kan gjøres sonefri så vil jeg anbefale deg å lete videre. Eksternt DVD-brenner blir sikkert alt for klumpete å ha med seg på reise. Dessuten krever de strøm fra en stikkontakt.

Men det er jo synd at du da går glipp av designen på denne PC'n.

Du må nesten avgjøre selv om det er sonefri DVD-spilling eller design som teller mest.

Anbefaler deg også å se litt på de andre bærbare som finnes på www.barbara.no

Kan du tenke deg å sette sammen den bærbare selv? (bestille deler og sette sammen og innstallere?) Det er ikke så vanskelig, faktisk lettere enn å bygge stasjonære etter min mening. Fordelen er at man da sparer noen tusen i forhold til å kjøpe ferdigbygde PC'er.

PS. Rask harddisk er et alfa og omega til "flittig bruk av mange programmer samtidig". Jeg anbefaler 5400rpm og minst 8MB cache. Det finnes en på 7200rpm også, men den synes jeg koster mer enn det smaker.. (smak og behag da)

Lenke til kommentar
Hei Snorreh,

Regner du med at det innen ikke så lenge finnes en løsning på å gjøre MATSHITA/Panasonic DVD-RAM UJ825S i Ferrarien sonefri ? Det er det eneste det står på nå - siden som sagt jeg ønsker å se en del DVDfilmer (fra USA, Asia, Europa) på reiser og ønsker å bruke denne - og jeg har fått en veldig pent juletilbud på en Acer Ferrari 3400 :blush:

Det er vanskelig å si for sikkert, men ettersom jeg kjenner til at flere firmware-hackere jobber med saken så regner jeg med at det kommer en løsning om ikke altfor lenge.

Det finnes forøvrig to foreløpige løsninger på dette problemet:

1. Bruke DVDShrink til å dumpe DVD-filmene på harddisken og se dem derfra sonefritt.

2. Bytte ut DVD-brenneren med en DVD-spiller som er sonefri.

Når det gjelder Centrino prossessoren som mange synes er bredre - pga lavere strømforbruk som gir lengre batteritid - så er vel AMD prossessoren en sterkere og bedre prossessor - eller tar jeg feil her ?

Pentium M har noe lavere strømforbruk enn dagens low-power Mobile Athlon 64, men generelt sett yter en Centrino-bærbar noe lavere likevel pga. utdatert brikkesett og lavere klokkede skjermkort. F.eks. Acer Travelmate 8006 vs. Acer Ferrari 3400, der er sistnevnte merkbart raskere spesielt på spill.

God Jul forresten :yes:

God Jul :xmas:

Lenke til kommentar
har hørt rykter om at de er ganske overprisa i forhold til speccsa. Stemmer det?

Egentlig ikke, siden byggekvaliteten og designet er så bra. Hvis du sammenligner med Acer Travelmate 8006 så ser du hva jeg mener.

Denne tråden kan gjerne gi inntrykk av at Athlon64 Mobile gir mye bedre ytelse enn Pentium-M, men det er ikke sant. De er veldig sammenlignbare og gode konkurrenter.

Low-power Mobile Athlon 64 er da vesentlig bedre enn Pentium-M på pris/ytelse, det burde det være liten tvil om?

Gode konkurrenter er en kjempefordel siden det normalt presser priser. Når man tar i betraktning av at Acer Ferarri 3200/3400 er en ganske høyt priset bærbar og at det finnes gode Pentium-M'er til langt under den prisen så synes jeg ikke Acer fararri er noe å satse på.

Der er jeg sterkt uenig med deg, siden du da sammenligner kun med Centrino-bærbare av ganske skrøpelig kvalitet etter min mening som f.eks. CL56, Elitegroup G556E og AOpen 1557. Sammenlignet med Acer Travelmate 8006 så vil jeg påstå at Acer Ferrari 3400 fremstår som et kjempekupp både prismessig og kvalitetsmessig, ettersom disse er direkte sammenlignbare.

Jeg gjorde en analyse av ytelsen til Pentium-M vs. Athlon64 Mobile litt tidligere i tråden og kom frem til at samme klokkefrekvens ga ca samme gjennomsnittsytelse. (Bla en god del sider tilbake så ser du en fargerik sammenligning).

Det stemmer det, men du glemmer at dette er basert på ideelle tester der både minnet og skjermkort som man benytter er klokket helt likt. I praksis er det ikke slik siden Athlon 64-bærbare kan benytte DDR400-minne (Centrino støtter maks DDR333), støtte for AGP8X (Centrino støtter maks AGP4X) og skjermkortet er vanligvis klokket bedre på Athlon 64-bærbare enn på Centrino-bærbare. I tillegg har Athlon 64 både raskere minnekontroller og systembuss, for ikke å snakke om bedre I/O-ytelse (HyperTransport) som alt i alt faktisk gir bedre ytelse i praksis.

Prisen på selve CPU'en Athlon64 Mobile i løssalg er meget bra sammenlignet med Pentium-M, men ser man på hele systemprisen så er Athlon64 Mobile ganske dyr. Trolig er det produsenten av chassiet som stikker av med den store prisforskjellen. Trolig på grunn av at det er et profilert design-produkt.

Det spørs hva du sammenligner med. Jeg synes en sammenligning av Acer Ferrari med billig-bærbare som f.eks. CL56, Aopen 1557 og Elitegroup G556E er ganske urimelig - for hvis du har brukt disse så vet du at de ikke kan sammenlignes på annet enn rene spesifikasjoner men bare såvidt. På byggekvalitet så er Acer i en helt annen divisjon, så prisen er absolutt verdt det etter min mening.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Hmmm... nå er altså Pentinum M og Centrino samme ting, siden dere begge bruker den betegnelsen i stedenfor Centrino ? :dontgetit:

Tusen takk igjen til dere begge for mange viktige og gode synspunkter :thumbup:

Uff... ikke lett dette her - valgets kval... jeg har fått et tilbud presset ned til kr. 17.199 - og det er jo nesten den prisen som var i julekalenderen den 18. desember da jeg tror prisen var nede i 16.999...

På en måte så er Acer Ferrari 3400 veldig 'penis-forlenger' (unnskyld uttrykket... hehe) med tanke på det superlekre designet, og ganske bra spesifikasjoner i tillegg - mens det er en liten hake den høye prisen, ikke har helt optimal batteritid (i forhold til Centrino) og forreløpig problemer med å gjøre DVDbrenneren til sonefri, som to ting som er en veldig viktig for meg.. :hmm:"hmmm..."

Peer, Oslo

[email protected]

Lenke til kommentar
Hmmm... nå er altså Pentinum M og Centrino samme ting, siden dere begge bruker den betegnelsen i stedenfor Centrino ? :dontgetit:

Centrino er markedsføringsnavnet på en pakke bestående av Pentium-M prosessor, Intel 855-brikkesett og Intel Pro WLAN (markedets dårligste løsning etter min mening).

Uff... ikke lett dette her - valgets kval... jeg har fått et tilbud presset ned til kr. 17.199 - og det er jo nesten den prisen som var i julekalenderen den 18. desember da jeg tror prisen var nede i 16.999...

Det er et meget bra tilbud, liten tvil om det :thumbup:

På en måte så er Acer Ferrari 3400 veldig 'penis-forlenger' (unnskyld uttrykket... hehe) med tanke på det superlekre designet, og ganske bra spesifikasjoner i tillegg - mens det er en liten hake den høye prisen, ikke har helt optimal batteritid (i forhold til Centrino) og forreløpig problemer med å gjøre DVDbrenneren til sonefri, som to ting som er en veldig viktig for meg..  :hmm:"hmmm..."

Jeg regner med at det kommer en skikkelig løsning på sonefri-problemet snart, for Acer Ferrari er neppe den eneste bærbare som sliter med dette vil jeg tro. Prisen er meget bra synes jeg, spesielt hvis man tar i betraktning ytelsen og kvaliteten man sitter igjen med. Hvis du trenger mer enn 3 timer batteritid så er det ikke verre enn å skaffe seg et ekstra batteri senere eventuelt, for det blir uansett mye rimeligere enn den tilsvarende Acer Travelmate 8006 som er direkte sammenlignbar.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Jeg tenkte vel mer på selve prossessor valget Acer har valgt til sine Ferrari modeller - men hvis det slik at det ikke er så stor forskjell på ytelsen (som jeg trodde var grunnen til at de har valgt AMD) så burde de kanskje ha valgt en av de beste Centrino, istedenfor AMD pga. levetiden på batteriet ? ..eller er jeg helt på bær(barPC)tur nå ?..

Synes jg har sett at AMD er med på å sponse Ferrari sammen med acer, og det er derfor valget har blitt en AMD cpu. Men jeg kan ta feil.

Lenke til kommentar
Hva er galt med byggekvaliteten på 1557 maskiner?

Tuller du eller? AOpen 1557 er en av de dårligst byggede bærbare på markedet etter min mening. Etter å ha prøvd en slik selv, så sitter jeg igjen med en veldig plastikkfølelse. Når jeg tok å flyttet den etter det ene hjørnet så bøyde faktisk hele maskinen seg! Ikke nok med det, også touchpad'en og tastaturet (tastene flyttet på seg!) er av meget dårlig kvalitet synes jeg. Billig skvip med andre ord :thumbdown:

Byggekvalitet på Acer Ferrari-serien er derimot meget solid og bra, kun slått av IBM T42-serien etter min mening. Designmessig derimot så er det lite som slår Ferrarien :cool:

Grafikkytelsen på en 1557 med 2Ghz ligger ca hundre poeng under Ferrari 3400 i 3dmark04 (jmf test på barbara.no). Kan ikke si at det er så mye bedre ytelse med Lowpower A64 der akkurat.

3DMark04? Du mener vel 3DMark03? På min Acer Ferrari 3200 så får jeg nå 12916 i 3DMark01, 3637 i 3DMark03 og 1482 i 3DMark05. Når det gjelder grafikkytelse så er det likevel bedre å se på spill o.l. for der er det liten tvil om hva som yter best etter min mening.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
du får 12900 ?

har du klokket skjermkortet ?

eller er det rammen som gjør det ?

Edit : Generelt heftigste pc , linken funker ikke...

klokke ja... klokket skjermkortet for en tid siden... fikk 1000 poeng mer i 3d01, men det er en stund siden nå.. husker det var noe som 15800 >> 16800 på 640*480 :roll: men jeg husker derimot ikke frekvensene..

Lenke til kommentar
Hva er galt med byggekvaliteten på 1557 maskiner?

Tuller du eller? AOpen 1557 er en av de dårligst byggede bærbare på markedet etter min mening. Etter å ha prøvd en slik selv, så sitter jeg igjen med en veldig plastikkfølelse. Når jeg tok å flyttet den etter det ene hjørnet så bøyde faktisk hele maskinen seg! Ikke nok med det, også touchpad'en og tastaturet (tastene flyttet på seg!) er av meget dårlig kvalitet synes jeg. Billig skvip med andre ord :thumbdown:

Byggekvalitet på Acer Ferrari-serien er derimot meget solid og bra, kun slått av IBM T42-serien etter min mening. Designmessig derimot så er det lite som slår Ferrarien :cool:

Grafikkytelsen på en 1557 med 2Ghz ligger ca hundre poeng under Ferrari 3400 i 3dmark04 (jmf test på barbara.no). Kan ikke si at det er så mye bedre ytelse med Lowpower A64 der akkurat.

3DMark04? Du mener vel 3DMark03? På min Acer Ferrari 3200 så får jeg nå 12916 i 3DMark01, 3637 i 3DMark03 og 1482 i 3DMark05. Når det gjelder grafikkytelse så er det likevel bedre å se på spill o.l. for der er det liten tvil om hva som yter best etter min mening.

Kan du vær så snill å være litt objektiv? Jeg tuller ikke, og jeg kjenner flere med netshop sin 1557 som aldri har klaget på byggekvalitet, selv har jeg aldri prøvd den, derfor jeg lurer. Jeg ser etter bærbar maskin, og eneste grunnen til at jeg ikke løper og kjøper 3200 er at jeg trenger lenger batteritid. (Skal holde en hel dag på skolen)

Og hva er grunnen til at du får 500 mer i 3dmark03 enn han som posta scoren sin med 3400? Det er jo rett og slett sensjasonelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...