Gå til innhold

Trenger hjelp med å installere RAM

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt en minne på 256 mb, (Memory 256MB SODIMM PC-133 Original 144Pin, 256MB-PC133 SODIMM). Problemet mitt nå er hvordan jeg skal installere den. Jeg har erfaring med å sette inn RAM i en stasjonært pc, men ikke bærbart. Jeg har åpnet minnekapselet, men skjønte ikke helt hvor RAMen skal sitte. Det er en "slot" der, men det ser ut som at enden til RAMen ikke vil passe inn på sloten. Jeg er redd for å tvinge RAMen inn. Kanskje den blir ødelagt. Jeg mener at jeg har kjørt riktig type RAM, siden det er det PC-manualen annbefaler. Er det noen her som kan hjelpe meg med problemet mit? Det ville vært fint om dere viser meg tegninger hvor RAMen skal sitte og sånt. Min bærbar pc er Toshiba Satellite 1900-203.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871293487

Gällande installationen.. Det är som två handtag på sidorna som håller minnet på plats. När man sätter i minnesbrickan ska man göra det i ungefär 30-45 graders vinkel, och sen pressa ner den till det säger *klick*. För att lossa minnet, dra handtagen utåt till minnet poppar upp.

Hittade en grym guide här, och en till som gäller Dell här.

AM

Lenke til kommentar

Det er jo ikke rart at det minnet ikke passser, du ha jo kjøpt SDRAM. Maskinen skal ha DDR SDRAM. Et lite søk på Google ga meg infoen her.

Ikke prøv å tvinge den i, det er helt fånyttes. Send minne tilbake inne angrefristen og bestill riktig type denne gangen.

Endret av hn66
Lenke til kommentar

Man må dytte rammen veldig hardt for å få den på plass, så bare dytt i vei!

Ta klipsene på begge sider tilbake, de kommer på plass når rammen sitter rett.

Det er også viktig å passe på at du treffer sloten riktig.

Lenke til kommentar

DEt der skal være ganske enkelt, installasjone av ram i bærebar gjøres ved at du presser inn brikken litt på skrå og da skal man kjenne at den er på plass og da er det bare trykke den ned så mothakken holder den på plass

Lykke til :thumbup:

Endret av Spyder
Lenke til kommentar

Sorry Sam, gal RAM lønner deg seg aldri å tvinge inn... :no:

Lenke til kommentar

Sorry Sam, gal RAM lønner deg seg aldri å tvinge inn... :no:

Hør på hn66.

Du har feil RAM. IKKE prøv å få den til å passe, du ender bare med og ødelegge noe.

Endret av Kuppern
Lenke til kommentar
Det er jo ikke rart at det minnet ikke passser, du ha jo kjøpt SDRAM. Maskinen skal ha DDR SDRAM. Et lite søk på Google ga meg infoen her.

Ikke prøv å tvinge den i, det er helt fånyttes. Send minne tilbake inne angrefristen og bestill riktig type denne gangen.

Så DDR SDRAM og SDRAM er to forskjellige ting altså! Dette visste ikke jeg. (Mitt datakunskap er begrenset.) Jeg trodde de var det samme, siden jeg ikke fant DDR SDRAM på nettbutikken jeg surfet på. Jeg antok bare at de var det samme :blush: . Det er bare litt rart, fordi i brukerhåndboka som kom sammen med pcen så står det at det er SDRAM og ikke DDR SDRAM jeg må bruke. Tusen takk for rådet. Bra at jeg ikke hadde presset RAMen inn.

Vet dere om noe gode databutikker på nettet som selger billige og gode datautstyr? Jeg pleier å bruke www.komplett.no, men detr er billigst på www.arda.no. Hardware.no bruker jeg også.

Endret av Breakedown2000
Lenke til kommentar
:wow: Jeg har nå vært inne på noen nettbutikker. Jeg fant ut det er forskjellige type DDR SDRAM også. Jeg skjønner ikke hva PCXXXX vil si. Hva bør jeg velge?

Ikke for å være negativ, men hvis du mangler slike basiskunnskaper, så anbefaler jeg å aliere deg med noen som har litt peiling for du kjøper minne neste gang. No offence.

Greit nok, vi kan hjelpe deg her på forumet, men det er ikke alt som er like lett å overføre av kunnskap på et par linjers tekst... ;)

PCXXXX har med hastigheten på minnet å gjøre, jo større hastighet, desto større XXXX. Det hjelper dog ikke å kjøpe det raskeste minnet, for CPU og hovedkort setter begrensning for hvilken type som utnyttes likevel. Videre er det også en spesifikasjon på latensy (venting), typisk CL 2,5 for DDR SDRAM, men det hopper jeg over her.

Pentium M prosessoren som du har bruker DDR SDRAM PC2100, husk bare å få tak i minne til bærbar PC og ikke til stasjonær PC, de har forskjellig fysisk størrelse.

Et eksempelt fra Komplett.no kan være denne TwinMOS DDR SO-DIMM PC2100 256 MB brikken.

Endret av hn66
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...