kons Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 Artig prosjekt, får jeg også bidra? kan vel få foreslå å bruke et handsfree sett, så får man ledning osv ferdig uten å åpne tlf. Så synes jeg det høres som om en liten mosfet transistor burde gjøre susen som rele. Mosfet'er er fine fordi inngangen dvs "gate" er rent kapasitiv så driverstyrken på kilden spiller liten rolle bare spenningen blir stor nok... og det tror jeg nok den blir. Når det legges litt spenning på Gate til Source svarer transistoren med å kortslutte Drain og Source (noen ti talls ohm for en liten transistor) som jo er det vi vil. voila.. uten gate spenning er det åpent mellom Drain og Source (NB har ikke prøvet dette selv men det burde kunne funke bra) Det som er fint er at slike mosfet'er gjerne tåler litt juling på gate uten at det nødvendigvis flyter høy spenning inn i neste trinn (WOR pinnen) Det kunne jo tenkes at telefonen ga litt mer enn godt var for WOR pinnen! mosfet finner man for eksempel hos Elfa (mulig også claes ohlsson?). se først etter en N-channel type, det er lettest. TO92 housing burde gå å lodde selv for en nybegynner. Lenke til kommentar
LoS Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 (endret) Skal anskaffe meg en diode på skolen i morra, så kan jeg teste ut dette med en gammel ericsson telefon og simkortet mitt på den ene maskin her. Kommer til å ta en del bilder og publisere hvis det funker Tar med en MOSFET også, som kons sier man kan bruke. I tilfellet diodeteorien min ikke funker som jeg tror. edit: kons: Selvfølgelig kan du bidra Endret 11. mai 2004 av LoS Lenke til kommentar
LoS Skrevet 12. mai 2004 Del Skrevet 12. mai 2004 Da er diodene i hus, bare rydde opp her så setter man i gang og tester Fikk ikke tak i noen MOS-FET, men kom til å tenke på at man kanskje ikke engang trenger diodene, så vi får se. Lenke til kommentar
LoS Skrevet 12. mai 2004 Del Skrevet 12. mai 2004 (endret) Har kommet ett lite stykke nå. Noen som har noen ideèr på hvordan jeg kan skru opp en veldig liten umbraco(?) skrue på en gammel ericsson telefon? edit: fikk det til omsider Endret 12. mai 2004 av LoS Lenke til kommentar
fblpr Skrevet 12. mai 2004 Del Skrevet 12. mai 2004 Ikke store bidraget men jeg regner med at Ericson også bruker "TORX" skruer som alle andre.. Torx = Umbraco med enda fler kanter.. størrelsen er jeg usikker på, men de finnes i "bitsettene" med stort utvalg og små størrelser som kan kjøpes i alle jernvarer, Clas Ohlson, Thorshov etc.. Finnes vel sikkert med skaft på også hvis du ikke har batteriskrutrekker eller annen skrutrekker som bruker bits Lenke til kommentar
LoS Skrevet 12. mai 2004 Del Skrevet 12. mai 2004 Ser ut til at det bare er 5 kanter på dem. Er en veldig gammel kassert mobil, bruker den jo til dette prosjektet. Til dem som sa at headset funker; nei, det gjør ikke det, ihvertfall ikke i mitt tilfelle Lenke til kommentar
madammim Skrevet 14. mai 2004 Del Skrevet 14. mai 2004 Ble merkelig stille om prosjektet... Gikk det til h......? Lenke til kommentar
LoS Skrevet 15. mai 2004 Del Skrevet 15. mai 2004 Sorry. har ikke jobbet så mye med det, er helg nå vettu Men så fort jeg får ting til å rulle mtp mobilen så kommer det nok veldig snart, dog i en egen post =) Forævrig så har alt gått som planlagt hittil, dioden gjør slik at maskin ikke starter, men telefon jeg prøver emd har en eller annen merkelig form for lyd"giver" som jeg ikke har forstått meg på enda, skal teste på tirsdag tenkte jeg, dagen etter 17. mai =) Vil du ha bilde over hvordan det ser ut nå? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå