Gå til innhold

Ødelagte kondensatorer på HK

Anbefalte innlegg

Her i dag åpnet jeg kabbinettet på PCen min, jeg merket at det hadde kommet noe brunt graps på plexiglasset (jeg har sett det før også, men da trodde jeg bare det var støv). Da jeg så innpå hovedkortet var det 4 kondensatorer som bulet opp i toppen, det var her det brune grapset hadde kommet fra. Kondensatorene står like ved prosessorsokkelen. Hovedkortet er et MSI K7T Pro 2a (MS-6330).

Det merkelige er at PCen fungerer helt normalt, selv om kondensatorene er ødelagt.

Er det noen som vet hva disse kondensatorene brukes til, er de der bare for å fjerne ripple fra spenningen til CPUen, eller har de noen annen hensikt?

Hvorfor har disse blitt ødelagte, er det bare fordi de er av så dårlig kvalitet, eller kan det også ha noe med at jeg hadde en Duron 800MHz som ble overklokket til 1050MHz med den høyeste CPU spenningen som HKet støttet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En gang skiftet jeg ut ca. 10 stk 220uF kondensatorer (10V) på et Abit hovedkort (T-Bird).

Disse er til å stabilisere spenningen som mates CPUen og brikkesettet.

Kondensatorer av "dårlig" kvalitet blir ødelagt dersom temperaturen er for høy.

Uten kondensatorer fører til at hovedkortet blir ustabilt. I noen tilfeller vil ikke kortet starte opp.

Det skjedde med kompisen min (det var hans HK). Etter opereasjonen fungerte PCen, og faktisk helt til nå. (2 år siden den gangen)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...