Gå til innhold

Den store PS-tråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg trenger å få en fast cropramme på 10x15.

Har en rekke bilder som skal beskjæres slik at de blir 10x15.

Kunne da tenke meg å ha en funksjon som er slik at når bildet er på skjermen kan jeg få fram en crop-box som er 10X15 slik at jeg kan flytte den selv med tanke på hvilket utsnitt jeg vil ha av bildet.

Noen ganger kapper man bunn, noen ganger topp. Vil velge selv og ikke kjøre en action som kapper alle bildene på midten.

Hvordan kan jeg få definert en 10x15 cropbox og lagre den slik at jeg kan bare klistre den på bilde etter bilde?

Lenke til kommentar

Om du har Photoshop 7 eller CS kan du velge crop verktøyet.

Oppe på skjermen får du da tre innfyllings felter det du

velger Width, Height og Resolution.

Her fyller du inn 15 i width, 10 i height (det skal automatisk

stå cm når du har fyllt inn.) Mellom innfyllings feltene har du

et symbol med to piler som peker hver sin vei. Trykk på denne

om du skal velge høydeformat bilde og omvendt.

I resolution bør du velge 300 og sjekke at det står px/inch

Lenke til kommentar
Her fyller du inn 15 i width, 10 i height (det skal automatisk

stå cm når du har fyllt inn.) Mellom innfyllings feltene har du

et symbol med to piler som peker hver sin vei. Trykk på denne

om du skal velge høydeformat bilde og omvendt.

Jeg har PS 7.

Har ingen symbol mellom innfyllingsfeltene som snur bredde/høyderettning.

Det hadde jo vært en fin funksjon.

Noen tips på hvor den kan være?

Lenke til kommentar

Er det ikke slik at når man lagrer bildet i psd etter å ha jobbet med det i photoshop at man åpne filen igjen siden og gå tilbake? På undo history står det bare open. (Layers er der som de skal).

Men jeg vil gå tilbake til der jeg markerte alt og starte derfra. Er dette mulig?

Lenke til kommentar

Om du ser i History-paletten, er det et kamera nederst til venstre (om jeg ikke husker helt feil). Trykk på dette og du tar et snapshot. Med disse skal du da kunne navigere deg frem og tilbake, dog begrensningene er der. Tror ikke du kan gå stegvis tilbake, da må du i tilfelle ta et snapshot for hver "state", som resulterer i unødvendig mye arbeid.

Mer om snapshots finnes (som alt annet) i hjelpefilen. :)

Lenke til kommentar
Tusen hjertelig takk Fjatle! :thumbs:

btw litt offtopic...: jeg må lagre det bilde to ganger i hjemmeside folderen hvis det skal brukes som en thumbnail(tror jeg det heter). Hvis en klikker på bildet så blir det større...? Da må jeg linke til et annet bilde som er større......?

Ja det er korrekt at du normalt må ha 2 versjoner av samme bilde når du opererer med thumbnail oversikter som folk klikker på for å se større versjoner.

Men fikk du ikke med noe stuff til kamera når du kjøpte det som kan lage ferdige websider for å presentere bildene for deg da ?

Jeg fikk photobase med mitt kamera og der kan jeg kjøre batch prosess (prosess som behandler flere filer/bilder i en smell) på en hel bildefolder og generere ut en ferdig, flersidet web for bildene mine, programmet lager både thumnails og resizer bildene ned til de størrelsene du ønsker on the fly.

Trenger ikke gå innom photoshop engang \o/

Sjekk CD'en du fikk med kamera ditt, mulig du har noe snacks liggende...?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har tatt noen bilder gjennom et vindu, og da har det blitt gjenskinn av vinduet på noen av de. Noen som vet hvordan jeg kan fjerne gjennskinnet?

Og noen bilder er tatt litt for nærmer ser det ut til, og da er de blitt uklare og kornete..kan det fikses?

På forhånd takk! :yes:

Endret av CarinaE
Lenke til kommentar
Tusen hjertelig takk Fjatle!  :thumbs:

btw litt offtopic...: jeg må lagre det bilde to ganger i hjemmeside folderen hvis det skal brukes som en thumbnail(tror jeg det heter). Hvis en klikker på bildet så blir det større...? Da må jeg linke til et annet bilde som er større......?

Ja det er korrekt at du normalt må ha 2 versjoner av samme bilde når du opererer med thumbnail oversikter som folk klikker på for å se større versjoner.

Men fikk du ikke med noe stuff til kamera når du kjøpte det som kan lage ferdige websider for å presentere bildene for deg da ?

Jeg fikk photobase med mitt kamera og der kan jeg kjøre batch prosess (prosess som behandler flere filer/bilder i en smell) på en hel bildefolder og generere ut en ferdig, flersidet web for bildene mine, programmet lager både thumnails og resizer bildene ned til de størrelsene du ønsker on the fly.

Trenger ikke gå innom photoshop engang \o/

Sjekk CD'en du fikk med kamera ditt, mulig du har noe snacks liggende...?

Såvidt jeg husker fulgte det med en cd som heter "pixela image mixer"...Har brukt det en gang, men da så det ut til at det bare var et sted å lage album, og jeg skjønte ikke programmet helt :blush: Nå vet jeg ikke helt hvor det har blitt av cd'n...

Lenke til kommentar
Det siste kan du forsøke å velge filter-->sharpen, evt. sharpen more, men det blir som regel dårlig resultat av dette... Les manualen til kameraet ditt og se hva den sier om nærgrense, så unngår du dette problemet.

Prøvde på den sharpen nå,men det ble ikke noe forandring... :dontgetit:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...