Gå til innhold

Den store PS-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takker for mange bra svar.

Et nytt spørsmål: I photoshop Elements 2 finnes Selection Brush tool. Finner ikke denne i fullversjon. Heller ikke PS CS finner jeg denne. Er det en funksjon som kan tilsvare denne? Eller må man bruke Lasso markering? Synes denne selection Brush er glimrende.

Lenke til kommentar
Takker for mange bra svar.

Et nytt spørsmål: I photoshop Elements 2 finnes Selection Brush tool. Finner ikke denne i fullversjon. Heller ikke PS CS finner jeg denne. Er det en funksjon som kan tilsvare denne? Eller må man bruke Lasso markering? Synes denne selection Brush er glimrende.

Quick Mask fungere bra til dette... Evt vanlig Layer Mask.

 

Lasso kan du også bruke, husk å juster Feather slik at ikkje overgang blir for

hard/myk...

Lenke til kommentar
hmz... opplever ofte at musepekeren blir til en hånd; og den hånden aner jeg ikke hvor kom fra eller hvordan forsvinner. Forsøker "reset all tools" osv, men ...nei... hjelp?

Er det noe spesielt verktøy du bruker da?

 

Hand Tool er jo en hånd...

Endret av kvikks
Lenke til kommentar

Jeg har noen bilder som er i forskjellige formater. Hvordan er det mulig for meg for eksempel i en event å lage alle tiff bildene mine om til jpg? Klarer ikke helt å finne noen program som det passer til. Jeg har også sirka 1 milliard bilder i psd format, og lurer på om det er noen måte å masselage dem om til et annet format (jpeg). Er det noen som vet hvordan dette kan gjøres i for eksempel photoshop?

Lenke til kommentar
Jeg har noen bilder som er i forskjellige formater. Hvordan er det mulig for meg for eksempel i en event å lage alle tiff bildene mine om til jpg? Klarer ikke helt å finne noen program som det passer til. Jeg har også sirka 1 milliard bilder i psd format, og lurer på om det er noen måte å masselage dem om til et annet format (jpeg). Er det noen som vet hvordan dette kan gjøres i for eksempel photoshop?

Dette er fullt mulig å gjøre i photoshop :) Det du gjør er å lagre hva som helst som du ønsker å gjøre med flere filer i en såkalt "action". Det er en egen palett for å gjøre dette, som du får fram ved å trykke ALT+F9. Deretter "tar du opp" det du ønsker å gjøre med flere bilder i en ny action.

 

For å få denne kommandoen til å utføres med flere filer på en gang velger du File -> Automate -> Batch. Der velger du hvilken action du vil utføre, på hvilken mappe du vil gjøre det i, og hvordan filnavn de nye filene skal få etterpå.

 

Lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar

Hei igjen!

 

Jeg har et lite bilde, 8px høyt og 1 px bredt. På hjemmesiden kopieres dette bortover i en div, slik at det blir en bakgrunn.

 

Bildet er blått nederst, og iløpet av de 8 pixlene blir blåfargen gradvis mørkere. Jeg går ut fra at det er et visst forhold mellom fargene, og mitt spørsmål er da om det er mulig å trykke på en liten knapp i PS som gjør at jeg skifter ut fargen med f.eks. rød - men har det samme forholdet mellom pixlene slik at fargen blir like mye mørkere som den blå?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...