Gå til innhold

Momsrefusjon ved reise til Norge

Anbefalte innlegg

Jeg har vurdert å kjøpe bærbar i England. Skal fly til Norge. Har tenkt å få momsen refundert i England.

I utgangspunktet skal man jo selvfølgelig betale moms når man kommer til Norge. Er det noen som vet om det er noen form for kommunikasjon mellom tollmyndighetene i England og Norge (slik at de vet at det kommer noen med en PC som skal fortolles?)

Er det noen som har reist inn til Norge med en bærbar i bagasjen og har fått problemer i tollen (selv om pcen tidligere er kjøpt i Norge og bare medbragt på utenlandsreisen)? Har sett at man skal legitimere at varen ble medbragt ved innreise (her)...

edit: fikset link

Endret av Truman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Dersom varen er produsert innen EU er det ikke toll på den, men det er derimot MVA. Mva er 24% i Norge og legges til prisen som er oppgitt på laptoppen. Så sender du MVA papirene over til butikken du kjøpte på i England og du får tilbakeført Engelsk MVA. Så sender du papirene til tollvesenet i Norge og får tilbakeført den delen av norsk MVA du betalte for det som egentlig var Engelsk MVA påslag:)

Du får ikke refundert momsen før du har betalt norsk moms:)

Om du vil satse på å få laptoppen inn uten å betale norsk MVA tviler jeg på det vil bli veldig mye billigere enn å kjøpe en i Norge uansett. Men du kan jo regne på det:)

Du har jo såklart Taxfree butikker i England også.. men jeg vet ikke om noen taxfree butikker som selger laptopper.

Endret av talisar
Lenke til kommentar
Du får ikke refundert momsen før du har betalt norsk moms:)

er du sikker på dette? for meg virker det som om det eneste du trenger å sende butikken du kjøpte varen fra er skjema stemplet på den flyplassen du reiser fra england (eller EU forøvrig).. ser her

Lenke til kommentar
Hmmm, de momsreglene gjelder jo for mange produkttyper, ikke kun laptops. Har venner som har fått refundert moms på klokker, bærbare, minidiscspillere etc. Har aldri hørt at det ble et tema i tollen i Norge.

problemet er at bærbare ofte er verdt mer enn 6 000 (som er grensen for fri innførsel av varer til norge)..

Lenke til kommentar

?????

Hva er dette? Tror det ble noe tull her ja. Ved handling i utlandet kan vi få et skjema fra butikken (ikke alle, i Norge typisk de med Tax-free skilt) som fylles ut. Når man så kommer til flyplassen og skal reise ut må man levere dette til tollmyndigheten som da sannsynligvis registrerer VISA-nret ditt (skjelden du får ut kontanter) etter en tid får du refundert MVA satsen i landet du kjøpte varen. Det er ikke kommunikasjon opp mot norsk tollmyndighet. Du er selv ansvarlig for å fortolle varen om den er verdt mer enn du har lov til å ta men inn...

Hør med de engelske butikkene om noen selger varen VAT-free.. da slipper du å betale inn MVA i første omgang. Om de ikke gjør det så sørg for at de har slikt skjema.

Lenke til kommentar
?????

Hva er dette? Tror det ble noe tull her ja. Ved handling i utlandet kan vi få et skjema fra butikken (ikke alle, i Norge typisk de med Tax-free skilt) som fylles ut. Når man så kommer til flyplassen og skal reise ut må man levere dette til tollmyndigheten som da sannsynligvis registrerer VISA-nret ditt (skjelden du får ut kontanter) etter en tid får du refundert MVA satsen i landet du kjøpte varen. Det er ikke kommunikasjon opp mot norsk tollmyndighet. Du er selv ansvarlig for å fortolle varen om den er verdt mer enn du har lov til å ta men inn...

Hør med de engelske butikkene om noen selger varen VAT-free.. da slipper du å betale inn MVA i første omgang. Om de ikke gjør det så sørg for at de har slikt skjema.

Dette stemmer.

Om du så velger å IKKE betale mva når du kommer til Norge, så er du enkelt og greit en smugler. Akkurat som om du har med deg 3 flasker for mye.

På den andre siden, så er det vanskelig å for tollerne å se forskjell på en laptop som er kjøpt i England og en som er kjøpt i Norge. Du kan jo hevde at den er din, kjøpt i Norge som enhver annen vare, og jeg vil tro at de kjøper den forklaringa (med mindre du drasser med deg esken og kjøpskvitteringen sammen med laptopen.)

Der er jo ikke slik at man må bevise at klærne man har i kofferten, er kjøpt i Norge. Og hvis ikke, må betale mva på disse ... :roll:

Lenke til kommentar
På den andre siden, så er det vanskelig å for tollerne å se forskjell på en laptop som er kjøpt i England og en som er kjøpt i Norge

Det at ÆØÅ mangler kan være litt avslørende, men skal ikke si noe for sikkert. :)

Lenke til kommentar

Tastaturene på en del laptoper kan byttes ut. Ring til den norske importøren og si at du har sølt cola i tastaturet ditt og si at du vil kjøpe et nytt, og montere det selv. ta med tastatur og verktøy til england, kjøp laptopen, og monter nytt tastatur.

Og installerer du norsk winxp er det jo ingen flere lettgjenkjennelige kjennetegn igjen...

Lenke til kommentar

Kjøpte min mens jeg jobbet på svalbard. Bestilte laptop + mye snacks fra norsk webshop.

Fikk alt sendt opp til arbeid.

Pakket alt ut av emballasjen, og tok med meg alt i håndbagasjen igjennom tolla.

Sparte mange 1000-lapper på det, ja! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...