Jalmar Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 En datamaskin som er solgt hel (mao. at den ikke kommer i deler) er det 5 års reklamasjon på. Dette gjelder både bærbare og stasjonære. Dette er fordi den datamaskin er ment å vare "vesentlig lengre enn 3 år". Til og med mobiltelefoner over 2000kr (verdi uten subsidiering) har 5 års reklamasjon. Dette gjelder på alt bortsett fra batteri. Det har jeg aldri hørt om. 1 års garanti er vanlig, noen har 2 og 3 (som Fujitsu-S), og noen du kan kjøpe opptil 4 års garanti på, men dette pleier å koste 2-3000kr Du som er så erfaren burde vite at det er forskjell på reklamasjon og garanti.. Lenke til kommentar
TMH Skrevet 10. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2004 Langt i fra alt ved Dell er negativt. Har selv kompiser som har Dell og er storfornøyde og har heller aldri hatt problemer, men jeg synes det også er mange som har problemer med Dell. Lenke til kommentar
TMH Skrevet 10. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2004 En datamaskin som er solgt hel (mao. at den ikke kommer i deler) er det 5 års reklamasjon på. Dette gjelder både bærbare og stasjonære. Dette er fordi den datamaskin er ment å vare "vesentlig lengre enn 3 år". Til og med mobiltelefoner over 2000kr (verdi uten subsidiering) har 5 års reklamasjon. Dette gjelder på alt bortsett fra batteri. Det har jeg aldri hørt om. 1 års garanti er vanlig, noen har 2 og 3 (som Fujitsu-S), og noen du kan kjøpe opptil 4 års garanti på, men dette pleier å koste 2-3000kr Du som er så erfaren burde vite at det er forskjell på reklamasjon og garanti.. Takk, det vet jeg, bare skumleste. Beklager, hvis du synes det var så ille! (Å feile er menneskelig) Lenke til kommentar
TMH Skrevet 10. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2004 Hittil er det nesten ingen som har svært på spørsmålet mitt; bare klaget på måten jeg skriver/uttrykker meg på! Flott forum, eller hva? Lenke til kommentar
videre Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 Kjøper du Acer derimot slipper du problemer:) Jeg sitter med en Acer 804LCi og den gjør akkurat det den får beskjed om... Har overhode ikke vært problem med den. Skal du ha noe som er enda mer solid må du nok gå til IBM, men da også opp i pris:( Lenke til kommentar
TMH Skrevet 10. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2004 Vet, IBM lager gode maskiner, men er en del dyrere enn alle andre. Lenke til kommentar
Jalmar Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 Hittil er det nesten ingen som har svært på spørsmålet mitt; bare klaget på måten jeg skriver/uttrykker meg på! Flott forum, eller hva? *pirke* svart, ikke svært. Kanskje fordi ingen her liker de merkene du vil ha (som HP og Toshiba) men heller de merkene du har så bred erfaring med (og ikke vil ha fordi de er så "dårlige"). Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 Vil anbefalle deg blant annet denne tråden om DELL: Min erfaring med DELL Også denne siden: Test av bærebare hos PCW Norge La oss unngå at dette blir en flame-tråd...! TMH: Det mange her vil frem til, er at så lenge man presenterer seriøse problemstillinger, får man seriøse svar. Personlig mener jeg at man kanskje bør søke etter endel tester på nettet selv, før man skriver en post slik som din Lenke til kommentar
Prinzmetal Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 Det er riktig som Jalmar sier at 5 års garanti gjelder etter norsk lov for slike produkter. Dette kan ikke omgås . Norsk lov overstyrer dersom noen prøver å sette kortere garanti. Selv om annonsen sier f.eks. 3 år og selger opplyser om dette spiller det simpelthen ingen rolle . Det er 5 års reklamasjonstid etter forbrukerloven. Når det likevel er så mange ulike garantier ute og går, tror jeg det har litt med hva som er inkludert av service. 5 år er selve reklamasjonstiden, utover dette er det opp til produsent/selger å sette opp tilbud som gjelder online/telefon-support, på-stedet-service etc. TMH du har deg selv å takke for manglende positiv respons . Når du åpner med å fornærme alle oss med såkalt "crap" bærbar må du regne med svar på tiltale . Når du også befinner deg på et bærbar-forum for spesielt interesserte så vil naturligvis mange ta slikt ganske personlig. PS Under tråden "beste bærbare under 10.000" finner du mitt tips som er basert på egen erfaring og som har fått flere til å anskaffe samme maskin. Lenke til kommentar
Insanity Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 Herregud. Når skal folk skjønne at garanti og reklamasjonsrett IKKE er det samme... Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 Herregud. Når skal folk skjønne at garanti og reklamasjonsrett IKKE er det samme... Godt spørsmål... Anbefaller igjen denne linken til alle de som har litt å lære: Forbrukerportalens definisjoner og forklaringer Lenke til kommentar
akerman Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 omg you have 5 years of "reklamationsret" in norway? lucky 8(( we have 2 years reklamationsret in Denmark - of which, the first 6 months are warranty. warranty: the seller has to prove, that the fault is user-inflicted reklamationsret: the buyer (that's you) has to prove, that the fault was there form the beginning By the way - some of those brands, that you list as bad/low-quality, are actually very respected - like acer and asus... HP has only recently started making better quality notebooks (the pentium-m) ones. Toshiba has always made very good notebooks - almost up there with IBM. Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 (endret) omg you have 5 years of "reklamationsret" in norway? lucky 8((IBM. Yupp! We have the worlds strictest consumers-right laws... / edit: typo Endret 11. mai 2004 av Osse-Mon Lenke til kommentar
Jalmar Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 Ikke uten grunn at mange større utenlandske butikker ikke vil selge varer til Norge. Mange holder seg unna skandinavia og europa/eu men har sett et par som ikke vil selge til Norge, og Norge alene Lenke til kommentar
Typhon Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 (endret) TMH: Ha en litt mer voksen/uarrogant holdning så kanskje folk hjelper deg mer? Her prøver folk å hjelpe så godt de gang og komme med råd og du oppfører deg som en liten "fjortis", beklager å si det Endret 11. mai 2004 av Typhon Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 Har tittet på Dell. Det blir fort dyrt når du finner ut hvilke spesifikasjoner du vil ha. Dessuten har jeg hørt mye om Dell (om kvalitet). Dell lagde bra maskiner før. Men det stadige prispresse har ført til at maskinene er små plastklumper som ikke tåler spesielt mye. Litt merkelig at Dell foretrekkes forran Fujitsu-Siemens. Det gjelder kanskje for de billige Amilo-seriene fra FS, men går du opp på Lifebook, snakker vi helt andre kvaliteter. Ellers er jo IBM kjent for å lage bra, men litt dyre maskiner. Lenke til kommentar
Sexy Sadie Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 Mange er fornøyde med sin Tundra da. Lenke til kommentar
zuhr Skrevet 12. mai 2004 Del Skrevet 12. mai 2004 God kveld! Jeg er på jakt etter en (billig) bærbar, helst HP eller Toshiba, som ikke bråker så mye. Noen forslag? Da kan du vel fjerne HP og Toshiba fra listen din og Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå