Gå til innhold

Ny mus og musematte!

Anbefalte innlegg

Hm.. Et spørsmål til. Er MX500 den samme som MX510, bare med annen farge? Likte nemlig fargen på MX500 best. Går mer i ett med resten av utstyret som tastatur, skjerm, kabinett osv.

Endret av Kreon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv MX510, og den er helt rå! Forskjellen mellom den og MX500 er ikke spesielt stor, men MX510 er jo oppdateringen hvor Logitech hadde muligheten til å rette opp eventuelle feil.

Begge har 800dpi, men MX 510 er så vidt jeg vet den eneste musa som kjører på 12 bits teknologi, mens IME4 og resten av MX-serien har 8 bits. Forskjellen skal visst være merkbar, det gjør at du unngår jerking og negativ akselerasjon. Dessuten er MX510 sin optiske sensor på 5.8 megapixel, mot resten av MX-seriens 4.7 megapixel.

Skal du bruke musa til fps-spill, f.eks CS ville jeg absolutt gått for MX510. Men MX500 bør duge nesten like bra til andre ting. MX510 koster akkurat like mye/lite som MX500, og så får du det ekstremt lekre designet i tillegg. Designet kan ikke bedømmes utfra bilder, det må oppleves. Lekrere mus får du ikke. Jeg har hatt MX510 i 3 uker og er storfornøyd. Finner ingen minus. :cool:

Sjekk erfaringene på produkt.hardware.no, og gamer.no sine tester: MX510 og MX500

Jeg bruker MX510 på IKEA-musmatta, men har planer om å kjøpe func med tida. Har hatt litt problemer med MX510 og en reklamemusmatte full av bilder, men er kvitt de nå etter at jeg byttet til IKEA.

Lykke til med kjøpet!!!

Lenke til kommentar

Okay, alle skriver hva de synes er best osv osv - og jeg føler at trådstartet må få litt andre opplysninger her også.

Når det gjelder mus, er Logitech MX510 et veldig sikkert valg. Forskjellen på den og MX500 er nok ikke så stor om du ikke gamer mye og er veldig kjapp med musen. Fargen på MX510 er faktisk veldig kul, men om du liker MX500 er ikke det et dårlig valg. MX310 har jeg ingen erfaringer med, men om du liker den, så er den nok veldig lik MX500 i hvordan du oppfatter presisjon osv.

Når det gjelder musmatte, er SteelPad 4D (som er laget av plast) en veldig god musmatte. Hvordan folk klarer å krølle fUnc 1030, det forstår jeg ikke. Krølle fenomenet kan jeg heller forstå på SteelPad 4D matta, for der under ligger det en antiskli matte som jeg ikke liker.

Om du vil spare penger, er SteelPad 4D et sikkert valg. Overflatene (den kan snus) er veldig like fUnc sine og selv mener jeg at den ruglete overflaten (som jeg bruker på min fUnc) er glattere på SteelPad enn fUnc.

SteelPad 4S er laget av aluminium og er veldig bra. Om du ikke har noe imot litt kalde musmatter (iallfall i starten) og småstøy når du bruker den, er den et sikkert valg.

Den ultimate kombinasjonen, fra meg, må være fUnc sUrface 1030 og en MX510. Skal du spare litt penger på musmatta, er SteelPad 4D et meget bra valg. Om du i tillegg vil spare penger på musen er sikkert MX310 og MX500 to gode alternativer.

Jeg har også skrevet litt om musmatter her.

Håper du finner en kombinasjon du og lommeboken kan leve med!

Jeg skriver veldig lite om Microsoft sine mus og grunnen til dette er at jeg ikke har erfaring med de. Utseendet og følelsen den har i hånden er nok en personlig smaksak. Om du har muligheten så ville jeg prøvd musene i hånden før jeg kjøpte en.

_

johanf

Lenke til kommentar

Jeg kan, som alltid bare si revelcell

Kjöpte min paa TG og den er diggere enn noen annen matte jeg noen gang har hatt.

Til og med clan-it har testet den og synes den var dritdigg.

Mus synes jeg explorer 3.0 er all-time favourite, men har naa byttet til MX510, fordi de desverre ikke lager 3.0 lenger.

revelcell

HF med matta :)

Endret av Blingster
Lenke til kommentar

hvis du spiller med lav sensitivity, er det ikke å komme utenom MX510...eliminert problemet med negativ aksellerasjon totalt! spiller du med høy sensitivity, er det mer likegyldig...razor har noen optiske mus med stålkontroll ved høyere sensitivity, men med få knapper...sukkk

jeg kjøpte en MX510 og har ikke angret. (jeg spiller forøvrig med høy sens. men likte knappene og formen på MX510, hadde en dual optical, men den hadde en tendens til å begynne å spinne ukontrollert og se rett opp i lufta...litt kiipt i CS matcher ;) )

funC musmatte har jeg også...hvordan får man egentlig den til å krølle seg? (ok, så har jeg flytta på den matta ca 2 ganger siden den ble kjøpt, og den ligger godt innpå ett bord).

hvis man ikke har nok plass til at plast ramma på den matta kommer utenfor bordplata, så bør man revurdere hele oppsettet mener nå jeg...du inviterer lissom bare musesyke og andre problemer da. 20-30cm bordplate mellom kant og musmatte, det er ideelt.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Om du i tillegg vil spare penger på musen er sikkert MX310 og MX500 to gode alternativer.

Ser ut som at de fleste web-butikkene har erstattet mx500 med mx510 nå. :( Utfra prisguiden er også mx510 billigere enn mx500. Mx310 er derimot ca. 50kr billigere de fleste steder.

Til slutt blir det mest hvordan den ligger i hånden som er avgjørende. Det er tross alt det som er det viktigste. Anbefaler også sterkt å prøve hvordan noen av dem er å holde i før du kjøper, dersom du har mulighet til det.

Lenke til kommentar

Vet ikke om det er flere som har fått problemer med håndledd pga. MX500 men det klarte jeg da... Bytta til MS IM 4.0 og syns den er bedre på nesten alle punkter (syns scrollen er litt mongo)...

Revel Cell er MYE bedre en fUnc 1030! Har hatt begge.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Har en mx310 og det fungerer bra. Imdlertid blir føttene under slitt etter en tid, og den glir ikke så godt som den burde. Etter min mening skal den flytte seg bare man såvidt er borti den, så man har perfekt kontroll med bevegelsene, men min krever bittelitt mer, noe som gjør at det er vanskelig å flytte pekeren f.eks én piksel av gangen -den rykker litt for mye. Håndmessig er den kanskje litt liten? Den har et slags spor på venstre og høyresiden som liksom skal være tilpasset peke- og lillefinger, disse skilles ut med noen harde kanter jeg har en tendens til å komme borti. Her ligger det også to vanskelige tilgjengelige knapper.

Utenom spill bruker jeg min gamle Logitech trådløsmus, den har ikke det samme dette liksom-ergonomiske dilldallet og føles bedre og mykere mot hånden.

Har en Everglide musematte, som ikke er heeelt maks, man må helle ganske mye på matten (har bok under) før musa begynner å skli.

Vurderer slenge på mouse skatez som jeg har liggende, men blir man da avhengig av skatez til evig tid? Disse slites jo også ut etterhvert (har de på gamlemus), går det da greit å få fjernet alle restene etter limet når jeg er tom for skatez så de ikke lagger mer enn før jeg satte de på?

Lenke til kommentar

Må ha ny mus snart, men kan noen fortelle meg om mx700 (den er trådløs) har like gode sensorer som mx510? Det er egentlig ikke aktuelt å kjøpe en ny mus som _ikke_ har perfekte sensorer, siden musen skal brukes til masse gaming.

Hvilke andre mus har like gode sensorer som mx510? Synes kanskje det er litt mye dilleknapper på den. Er det noen andre mer minimalisisk kanskje, og uten så voldsomt preg av å være ergonomisk?

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

hør på meg her.. er du ordentlig 1337 i cs eller hva fa** så kan du nøye deg med det du har.. jeg kjenner noen folk som er dritgode i spill (som jeg tror det er det du skal ha det til) som bruker elendige muser og musmatter.. hvor god du er i spill har ingenting å si, om du sugde fra før suger du nok etter musen og musmatta. jeg foreslår at du kjøper deg selv et speil

Lenke til kommentar

Det er riktig at bedre utstyr ikke gjør deg bedre i spill, men det er fult mulig å ikke spille til sitt fulle potensial pga. dårlig utstyr. Du skal riktignok spille på et ganske høyt nivå da, men det er absolutt er like fullt mulig.

For mange er det rett og slett bare verdt å punge ut et par hundre over det vanlige for å ha kontrollere som arbeider med deg, og ikke mot deg. Om du ikke er enig med dette valget, så er det en annen sak NuB, men ikke kritiser disse menneskene av den grunn.

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...