Gjest Slettet+891234 Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 Det har han absolutt, men jeg tviler fortsatt på at det uten videre blir noen sak av det, hvis dørvaktene er proffe nok. At forbrytelse er vanskelig å oppdage og/eller bevise, gjør den ikke rett eller akseptabel. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 Det har han absolutt, men jeg tviler fortsatt på at det uten videre blir noen sak av det, hvis dørvaktene er proffe nok. At forbrytelse er vanskelig å oppdage og/eller bevise, gjør den ikke rett eller akseptabel. Det har jeg heller ikke sagt Lenke til kommentar
Serqevx Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 Tja, det er vel en grunn til at de velger å gjøre det slik. Hadde jeg eid et utested hadde jeg sørget for minst mulig bråk der, og det er ikke ukjent at innvandrere lager mye bråk. En kamerat ble slått ned av en innvandrergjeng i helgen, for eksempel. Må være opp til vaktene hvem de har lyst til å slippe inn. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 Tja, det er vel en grunn til at de velger å gjøre det slik. Hadde jeg eid et utested hadde jeg sørget for minst mulig bråk der, og det er ikke ukjent at innvandrere lager mye bråk. En kamerat ble slått ned av en innvandrergjeng i helgen, for eksempel. Må være opp til vaktene hvem de har lyst til å slippe inn. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 Tja, det er vel en grunn til at de velger å gjøre det slik. Hadde jeg eid et utested hadde jeg sørget for minst mulig bråk der, og det er ikke ukjent at innvandrere lager mye bråk. En kamerat ble slått ned av en innvandrergjeng i helgen, for eksempel. Må være opp til vaktene hvem de har lyst til å slippe inn. Kameraten min ble slått ned av en såkallt "etnisk nordmann" Lenke til kommentar
OeO Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 rasismeparagrafen uansett, er dørvakta så blond at han ikke klarer å skille mellom personer som er ute etter bråk, og personer som bare vil ha det gøy på en normal måte. Ja, da burde han ikke være dørvakt. Trenger ikke bruke rase (noe som er ulovlig), man kan lese mennesker. Lenke til kommentar
Decline Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 Så da lager vi klubber for etniske nordmenn, klubber for svarte og så lever vi lykkelig adskilte! For det har vi jo sett fungerer gjennom historien! Lenke til kommentar
Radhoo Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 rasismeparagrafen uansett, er dørvakta så blond at han ikke klarer å skille mellom personer som er ute etter bråk, og personer som bare vil ha det gøy på en normal måte. Ja, da burde han ikke være dørvakt. Trenger ikke bruke rase (noe som er ulovlig), man kan lese mennesker. Nettopp. Man behøver ikke å være mørk i huden for å lage bråk. Vet av noen som har blitt utestengt pga sin oppførsel på diverse utesteder. Hvis man ser en gjeng (mørke eller hvite) som er kun ute etter bråk så slipper man de ikke inn på utestedet. Men hvis det er en helt normal person som er mørk i huden så slipper du han inn. Som sagt så kan du lese personer... Lenke til kommentar
alexf Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 Lenge leve privat eiendomsrett Jeez Lenke til kommentar
Oovz Skrevet 10. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2004 (endret) Jøss, denne tråden tok litt av gitt Det jeg syntes var så spesielt med akkurat denne hendelsen, var dette med medlemskortene. Jeg mener, når de er frekke nok til å dytte oss inn etter å ha sagt "medlemskort only" 5 sekunder før, synes jeg liksom blir litt for dumt. Og det understreker jo motivet for å nekte våre nye landsmenn adgang. Og ja, jeg kan til en viss grad skjønne utestedene. Faktor er også et populært sted for unge, eplekjekke folk fra Oslo Vest, og disse kan raskt bli litt vel aggresive i fylla. Allikevel mener jeg fortsatt at det er skammelig at utestedene får holde på sånn. Endret 10. mai 2004 av Oovz Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 Støtter Oovz så til de grader, som om jeg skulle sagt det selv. Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 Det er ingen forskjell på et utested og hybelen min i denne sammenhengen. Begge er private eiendommer. Hva er dette for noe tullprat. Har du hybelen din åpen for almennheten? Det har nemlig utesteder. Det er forskjell mellom å utestenge pga rase vs. alder, det er det. Men det trenger fremdeles ikke handle om rasisme. Selvsagt. Tenk så her: Det utestedet kan ha fått oppleve at den gruppen av utlendinger som vanligvis kommer dit skaper bråk. Hvis de erfarer dette, slutter de gjerne å slippe inn folk av denne gruppen pga dette. Dette tar seg uheldigvis utover andre som ikke er i det miljøet, men utestedet ønsker bare å ha det rolig. De ønsker ikke (nødvendigvis) å utestenge denne rasen, de prøver å utestenge det de har opplevd som en urolig gruppe mennesker. Da er det regn diskriminering basert på hudfarge/rase. Også kalt rasisme. Hiver man ut alle trøndere om det er trøndere som lager bråk? Uansett er det deres eiendom og de kan bestemme hvem skal få komme på den. De får stå for påstander om rasisme ved å operere sånn. Feil. Utesteder er offentlige plasser med private eiere som må rette seg etter gjeldene lover og regler. Lenke til kommentar
dimiles Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 (endret) Jøss, denne tråden tok litt av gitt Det jeg syntes var så spesielt med akkurat denne hendelsen, var dette med medlemskortene. Jeg mener, når de er frekke nok til å dytte oss inn etter å ha sagt "medlemskort only" 5 sekunder før, synes jeg liksom blir litt for dumt. Og det understreker jo motivet for å nekte våre nye landsmenn adgang. Og ja, jeg kan til en viss grad skjønne utestedene. Faktor er også et populært sted for unge, eplekjekke folk fra Oslo Vest, og disse kan raskt bli litt vel aggresive i fylla. Allikevel mener jeg fortsatt at det er skammelig at utestedene får holde på sånn. Veldig godt sagt, det er flere sider av denne saken, og det er vanskelig å forstå dette. På en side så skjønner jeg utestedet, med tanke på erfaringer (hvor mange fester har ikke blitt ødelagt på grunn av innvandrere som bråker, eller skal "banke alle hvite de ser"). Dette er selvfølgelig kun eksempler, og man kan absolutt ikke dra alle under en kam. De er forskjellige, men utesteder vil helst ha rolige mennesker som ikke lager allverdens bråk, noe jeg forsåvidt skjønner godt. (Dvs, mennesker fra Oslo Vest) På den andre siden av saken er det veldig "dårlig gjort" mot innvandrere som bare vil ha det morsomt på fest. Dessverre er majoriteten av innvandrerne utenfor utesteder (jeg sier ikke majoriteten av alle innvandrere i Oslo) bråkmakere, og dette ødelegger ryktet fryktelig, noe som er veldig synd. De har forsåvidt lov til å gjøre dette (utestenge innvandrere), men det er definitivt ikke moralsk rett. Faktor i Oslo er jo kjent for at det er mange innvandrere som henger utenfor, og de som jobber der vil jo selvfølgelig tjene penger. Det er faktisk mange fra Oslo Vest som ikke drar til Faktor bare pga av at de ikke orker bråk fra sinte innvandrere, noe som stedet da taper masse penger på. Steder som Cream i Oslo, er heller mer populære og tjener da på at Faktor går nedover. Dette er derfor en sak med flere sider, og jeg skjønner både innvandrerne som blir frustrerte, og betjeningen som har tidligere dårlig erfaring med bråkmakere. Vil få fram at jeg ikke er rasist, men har bare hatt litt dårligere erfaring tidligere. EDIT: Vil forsåvidt legge til historien om da jeg og noen venner skulle leie lokale til en fest. Personen vi snakket om spurte hva slags mennesker som skulle komme, og da vi sa hovedsaklig mennesker fra Oslo Vest ble prisen mye billigere. Hun likte bedre å leie ut til Oslo Vest, da prosenten for bråk var mye lavere der. Rart, men på en måte forståelig. -dimiles Endret 10. mai 2004 av DiMiles Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 (endret) men utesteder vil helst ha rolige mennesker som ikke lager allverdens bråk, noe jeg forsåvidt skjønner godt. (Dvs, mennesker fra Oslo Vest) Pisspreik. Bor selv på Oslo Vest, og det å generalisere Oslo Vest til å være "snille og rolige" blir for dumt. Det finnes ikke grunnlag for det, på samme måte som man ikke kan si at "Oslo Øst er pøbler"... Endret 10. mai 2004 av HalTan Lenke til kommentar
dimiles Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 men utesteder vil helst ha rolige mennesker som ikke lager allverdens bråk, noe jeg forsåvidt skjønner godt. (Dvs, mennesker fra Oslo Vest) Pisspreik. Bor selv på Oslo Vest, og det å generalisere Oslo Vest til å være "snille og rolige" blir for dumt. Det finnes ikke grunnlag for det, på samme måte som man ikke kan si at "Oslo Øst er pøbler"... Det utsagnet der tar jeg fra diverse erfaringer hvor eiere av lokaler har direkte sagt at det er billigere å leie hvis en kommer fra Oslo Vest. Sorry, men der har jeg rett. Eiere er naturlig nok redde for lokalene sine, og leier derfor billigere ut til Oslo Vest, men om det er noe mindre bråk der vet jeg ikke. Det er vaffal det inntrykket eierne har, og det er det de går etter når de skal leie ut. EOD. Lenke til kommentar
Oovz Skrevet 10. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2004 Jeg går på Handelsgym, en av de store vestkantskolene her i byen. Fra revyfester, vanlige fester o.l. har jeg erfart at vestkantgutter kan være veldig bråkete i fylla, de også. Men jeg skjønner hva du sier, dimiles. Selv bor jeg hverken i øst eller i vest, men nord, så jeg vil si at jeg kan oppfattes som nøytral her... Lenke til kommentar
dimiles Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 Jeg går på Handelsgym, en av de store vestkantskolene her i byen. Fra revyfester, vanlige fester o.l. har jeg erfart at vestkantgutter kan være veldig bråkete i fylla, de også. Men jeg skjønner hva du sier, dimiles. Selv bor jeg hverken i øst eller i vest, men nord, så jeg vil si at jeg kan oppfattes som nøytral her... Jeg bor heller ikke direkte i Oslo Vest, men vil heller se på det som en blanding mellom nord og vest. Jeg sier absolutt ikke at vestkantfolk er mindre bråkete i fylla, det eneste jeg sier er at eiere tror det og derfor leier ut billigere til Oslo Vest. Det er også fakta at det er færre innvandrere som bor i Oslo Vest, og dette er faktorer som spiller inn for eiere av utesteder. Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 Du sa det, men bra du korrigerer deg på fornuftig vis Jens. Lenke til kommentar
dimiles Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 Du sa det, men bra du korrigerer deg på fornuftig vis Jens. Unnskyld, hva? Har da ikke korrigert meg såvidt jeg ser. Takk,hadebra, ok. Hihi. Lenke til kommentar
Decline Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 "Dessverre er majoriteten av innvandrerne utenfor utesteder (jeg sier ikke majoriteten av alle innvandrere i Oslo) bråkmakere," Kan jeg spørre hvor du har det fra? Eller med andre ord: Hvilket er påstand uten argument Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå