PlatinumFlyer Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 trespassers will be shooten Der røyk min tro på at du faktisk ER amerikaner. Trespassers will be SHOT. Gir meg... Jeg er nordmann født i Norge, men har innvilget oppholdstillatelse for de neste tre år i USA. Dette er en form for det mer kjente "green card". Dog har jeg ikek deltatt i lotteriet Og olsen, hvor skulle du bodd hadde det ikke vært for eiendomsretten? I en kommunal leilighet som en hvilken som helst sosialklient? Lenke til kommentar
Vice Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 Tror det er litt tvilsomt at utesteder har lov til å nekte folk adgang på rasistisk grunnlag. Et utested er ikke å regne som et privat sted, det er et offentlig tilgjenglig sted. Dersom det var et privatsted hadde man jo feks. stått helt fritt til å selge så mye børst man ville uten skjenketillatelse. Ingen trenger jo skjenketillatelse for å selge noe flasker sprit til kompiser som kommer på besøk til leiligheten din. Selvsagt kan utesteder tiltross fortsatt nekte folk adgang på et rasistisk grunnlag, men de kan nok ikke ha det som offisiell policy. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 Tror det er litt tvilsomt at utesteder har lov til å nekte folk adgang på rasistisk grunnlag. Et utested er ikke å regne som et privat sted, det er et offentlig tilgjenglig sted. Dersom det var et privatsted hadde man jo feks. stått helt fritt til å selge så mye børst man ville uten skjenketillatelse. Ingen trenger jo skjenketillatelse for å selge noe flasker sprit til kompiser som kommer på besøk til leiligheten din.Selvsagt kan utesteder tiltross fortsatt nekte folk adgang på et rasistisk grunnlag, men de kan nok ikke ha det som offisiell policy. det er nok iforhold til loven, litt på kanten å "utestenge" sorte, men jeg tror det forsåvidt er lovlig. ER nok et grensetilfelle. Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990 Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 Det er fremdeles privat eiendom... Det er ikke et offentlig sted. Og nei, tror ikke det er lovlig å selge sprit til kompisene dine hjemme hos deg... Du kan selvfølgelig skjenke vennene dine så mye alkohol de vil ha hjemme hos deg, men ikke ta betaling for det... Lenke til kommentar
Radhoo Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 (endret) Jeg kan bare si utifra det jeg lærte ved en securitasopplæring. Der sa han typen at en hadde lov til å nekte folk til å komme inn pga klesantrek, farget hår (f.eks blått), alt det den personen selv har valft til å gjøre med kroppen sin eller klesvalget, Men man hadde ikke lov til å nekte folk til å komme inn pga hudfarge. Det har ingenting med valg å gjøre. En gjør et valg ved å farge håret blått. Det er ikke et valg å være mørk i huden. Det er det faktisk lover om det her i Norge. Det er rasisme og diskriminering hvis man nekter folk med den og den hudfargen til å komme inn på f.eks: kjøpesenter og resturant. Bare ring en eller annen advokat eller politi så får dere svar på dette. Endret 10. mai 2004 av Radhoo Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 Minner det litt om dette? Ellers står det noe her. Lenke til kommentar
Radhoo Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 det er nok iforhold til loven, litt på kanten å "utestenge" sorte, men jeg tror det forsåvidt er lovlig. ER nok et grensetilfelle. Det er ulovlig å utestenge personer pga hudfarge... Det er rasisme og diskrimingering.... Bare ring en advokat for å få det oppklart... Det blir det samme hvis du ikke lar en som er mørk i huden få en jobb, bare pga at han er mørk i huden. Selv om det er en privat bedrift. Privat bedrift, privat resturant... Samme ulla... Det _er_ forskjell mellom hybel og resuturant... Selv om begger er privat så har utesteder og resuranter andre lover å forholde seg til... Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 det er nok iforhold til loven, litt på kanten å "utestenge" sorte, men jeg tror det forsåvidt er lovlig. ER nok et grensetilfelle. Det er ulovlig å utestenge personer pga hudfarge... Det er rasisme og diskrimingering.... Bare ring en advokat for å få det oppklart... Det blir det samme hvis du ikke lar en som er mørk i huden få en jobb, bare pga at han er mørk i huden. Selv om det er en privat bedrift. Privat bedrift, privat resturant... Samme ulla... Det _er_ forskjell mellom hybel og resuturant... Selv om begger er privat så har utesteder og resuranter andre lover å forholde seg til... Ja, det er ulovlig å gjøre det pga. hudfarven. Men hallo, det er ingen rett å vite hvorfor du ikke slipper inn, meg bekjent? Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 Poenget er vel uansett at man kan utestenge hvem **** man vil, og trenger ikke å begrunne det. Desverre Lenke til kommentar
Radhoo Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 Ja, det er ulovlig å gjøre det pga. hudfarven. Men hallo, det er ingen rett å vite hvorfor du ikke slipper inn, meg bekjent? Hvis jeg kommer på et utested og jeg har med meg en kompis som er mørk i huden. Jeg blir da slupppet inn, men han blir stoppet. Da ville jeg ha spurt om hvorfor han ikke fikk lov. Hvis dørvakten da ikke har noen grunn utenom at han er mørk i huden eller at han nekter så har jeg kommet til å sett etter den første politibilen og levert en formell anmeldelse. Da har dørvakten måtte forklare seg om hvorfor han ikke slapp inn min kompis. Så du har rett til å vite hvorfor du ikke har lov til å komme inn. Da kan grunnen være klærne, blått hår, piercing ect ect. Men hvis kompisen har på seg de samme klærne som de andre som har kommet inn, så har de ikke noen grumm til å nekte han. Du har rett på å vite hvorfor du ikke kan komme inn... Og den grunnen bør være på noen regelmenter som gjelder _alle_ som skal komme inn. Det er veldig lett å se om et utested er rasistisk eller ikke. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 Ja, det er ulovlig å gjøre det pga. hudfarven. Men hallo, det er ingen rett å vite hvorfor du ikke slipper inn, meg bekjent? Hvis jeg kommer på et utested og jeg har med meg en kompis som er mørk i huden. Jeg blir da slupppet inn, men han blir stoppet. Da ville jeg ha spurt om hvorfor han ikke fikk lov. Hvis dørvakten da ikke har noen grunn utenom at han er mørk i huden eller at han nekter så har jeg kommet til å sett etter den første politibilen og levert en formell anmeldelse. Da har dørvakten måtte forklare seg om hvorfor han ikke slapp inn min kompis. Så du har rett til å vite hvorfor du ikke har lov til å komme inn. Da kan grunnen være klærne, blått hår, piercing ect ect. Men hvis kompisen har på seg de samme klærne som de andre som har kommet inn, så har de ikke noen grumm til å nekte han. Du har rett på å vite hvorfor du ikke kan komme inn... Og den grunnen bør være på noen regelmenter som gjelder _alle_ som skal komme inn. Det er veldig lett å se om et utested er rasistisk eller ikke. Da kan dørvakten si at det var fordi han hadde ekle nesehår, ustelt hår eller ett eller annet tåpelig. For det andre, for å levere inn anmeldelse må du møte opp på politistasjonen. Lenke til kommentar
Decline Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 Do it. Kle deg opp i omtrent samme klær som en "mørkhudet" venn, gå til en plass du vet det blir bråk pga. sånt, om han blir stoppet, call the cops. Da fortjener de faenmeg at noen stenger sjappa for godt. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 Do it. Kle deg opp i omtrent samme klær som en "mørkhudet" venn, gå til en plass du vet det blir bråk pga. sånt, om han blir stoppet, call the cops. Da fortjener de faenmeg at noen stenger sjappa for godt. Men da kan dørvakten si at der fordi han hadde for lange hesehår, mye ørevoks i ørene eller ett eller annet annet tåpelig... Og så er de tikke rasisme lenger. That's it! Lenke til kommentar
Radhoo Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 (endret) Da kan dørvakten si at det var fordi han hadde ekle nesehår, ustelt hår eller ett eller annet tåpelig. For det andre, for å levere inn anmeldelse må du møte opp på politistasjonen. Hvis han sier at han har ekle nesehår eller noe slikt tåpelig så vil nok onkel politi se gjennom den patetiske løgnen for hva den egentlig er... Jeg har iallefall gått til nærmeste politibil og sagt ifra om problemet. Har spesielt kommet til å finne en politibil der en mørkhudet politimann/kvinne hadde sittet i. Da hadde jeg likt å se fjeset til dørvakta når jeg kommer drassende med afrikansk politi etter meg. Det er ikke god butikk å få utestedet ditt stengt pga at du er rasist. Taper penger på det... Men da kan dørvakten si at der fordi han hadde for lange hesehår, mye ørevoks i ørene eller ett eller annet annet tåpelig... Og så er de tikke rasisme lenger. That's it! Ikke tro at politi, aktoratet eller dommerne er så dumme. _Alle_ ser igjennom det der... Endret 10. mai 2004 av Radhoo Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 greit, men hvordan tror du politiet kan bevise at du lyver da? løgndetektorer er ikke tatt i bruk i Norge... Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 For at det skal bli rettsak, må politiet klare å komme med beviser. En rettsak på indisier er ingen god rettsak. I tillegg så bør jo ikke en dom baseres på antagelser. Lenke til kommentar
Radhoo Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 greit, men hvordan tror du politiet kan bevise at du lyver da? løgndetektorer er ikke tatt i bruk i Norge... du... slipper å ha løgndetektorer for å gjennomskue den der. Det blir det samme som en som solgte 256 Mb ram det. Det var ifjor... Det ville han ha 500-600.-. Kjøperne fikk det de kjøpte. 256 megabit med RAM. Alle trodde de fikk 256 MB(Megabyte) RAM. Han ble tiltalt for svindel. Han sa at han gjorde ingenting galt. Det sto da tross alt 256 Mb RAM, ikke 256 MB RAM. Dommeren bare lo av han og sa at dette måtte han gå lenger ute på landet med. Dette var en oppklart forsøk på svindel. Så dommerne trenger ikke en løgndetektor for å finne ut av slike ting. Du undervurderer rettsystemet her i Norge til de grader... Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 Men dette kan nok ikke sammenlignes. En neger med lange nesehår kan jo like gjerne ha blitt utestengt pga. nesehårene som pga. at han er neger. her er det ikke en konkret sak, og jeg tviler på at det ville bli noen rettsak. Forlik ville nok være mer naturlig.Pointet er at dette med ram-en som ble solgt er mye mer konkret. Dog, mulig utestedet (selskapet) kunne bli dømt, men jeg tviler sterkt på det. Og du, jeg har god, faktisk veldig god, kjennskap til det norske rettsvesen og advokater Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 Men da kan dørvakten si at der fordi han hadde for lange hesehår, mye ørevoks i ørene eller ett eller annet annet tåpelig... Og så er de tikke rasisme lenger. That's it! Hvis dette skjer gjentatte ganger, vil nok det vekke mistanke. Du kan bla opp saken om dørvaktene på Sparks som ble dømt for rasisme; de brølte neppe "pakkisjævel" opp i trynet på en mørkhudet politispaner, men skyldte på at de ikke hadde medlemskort. Radhoo har et poeng. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 Men da kan dørvakten si at der fordi han hadde for lange hesehår, mye ørevoks i ørene eller ett eller annet annet tåpelig... Og så er de tikke rasisme lenger. That's it! Hvis dette skjer gjentatte ganger, vil nok det vekke mistanke. Du kan bla opp saken om dørvaktene på Sparks som ble dømt for rasisme; de brølte neppe "pakkisjævel" opp i trynet på en mørkhudet politispaner, men skyldte på at de ikke hadde medlemskort. Radhoo har et poeng. Det har han absolutt, men jeg tviler fortsatt på at det uten videre blir noen sak av det, hvis dørvaktene er proffe nok. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå