Gå til innhold

Har slettet grub, men den starter likevel.

Anbefalte innlegg

Hadde tenkt å reinnstalere både Linux og Windows, først slettet je gGrub sin partisjon, deretter Red Hat sin også swap.

Startet pcen på nytt, men der står det grub, også bare stopper den der.

Prøvde å ta ut ledningene til den gamle hardisken hvor Grub,Redhat og Swap hadde vært på, men når jeg startet da med bare Hardisken Windows ligger på kom dette: Grub: Hard disk error .

Hvordan får jeg vekk Grub?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
så jeg booter med windows Xp cd'en og skriver fdisk /mbr?

Jepp, hvis du starter cd'en i rescue mode er det noen kommandoer som heter fixboot og fixmbr du kan kjøre, de setter opp mbr og bootsektor på windowspartisjonen på nytt. (fixmbr og fdisk /mbr gjør akkurat det samme)

Lenke til kommentar

Jo men se jeg hadde 2 Hardisker den ene hadde jeg windows på og den andre linux

La oss si det slik

HD 1 = RedHat og GRUB.

HD 2 = Windows

GRUB lå på en egen partisjon(som lå på HD 1) og den bootet alltid først, etter jeg hadde valgt der begynte Windows sin boot fil, altså det er ikke i Windows sin boot fil problemet ligger ;)

Jeg prøvde de kommandoene og det sto fullført uten feil, men grub dukket opp på neste oppstart.

Egentlig er det litt merkelig fordi jeg formaterte jo hele HD 1.

Endret av Timur
Lenke til kommentar

Egen partisjon til grub? Høres mistenkelig ut. Bootloadere legges enten på MBR eller de første sektorene på en "vanlig" partisjon. Jeg tipper du har grub på MBR. Men om du skal installere et annet OS er det jo ikke noe problem?? Du setter CD-ROM boot i BIOS og booter fra en install CD. Om dette er windoze så skriver den ukritisk over MBR og du vil få installert windows bootloaderen.

Endret av kattemat
Lenke til kommentar
Egen partisjon til grub? Høres mistenkelig ut. Bootloadere legges enten på MBR eller de første sektorene på en "vanlig" partisjon. Jeg tipper du har grub på MBR. Men om du skal installere et annet OS er det jo ikke noe problem?? Du setter CD-ROM boot i BIOS og booter fra en install CD. Om dette er windoze så skriver den ukritisk over MBR og du vil få installert windows bootloaderen.

Når jeg gikk inn i windows for å fjerne RedHat var det oppført 3 Partisjoner på HD1

1. Grub (100mb)

2. RedHat

3. Swap

Og jeg husker jeg lagde en egen partisjon for grub under innstalering av RedHat for det sto at det var anbefalt.

Kan noen forklare meg hva "MBR" er?

Jeg skal ikke reinnstalere RedHat eller Windows helt enda, RedHat har jeg allerede tatt backup av men det er fortsatt en del filer i Windows som jeg skal ha, pluss noen ting som må gjøres.

Lenke til kommentar
Hva med å lage en sticky som enkelt å greit forklarer hvordan du blir kvitt LILO/Grub? En god del spørsmål om det...

Tror ikke folk flest her har behov for å fjerne GRUB/Lilo, så den måtte blitt i et annet forum (Windows?) isåfall.

Lenke til kommentar
Hva med å lage en sticky som enkelt å greit forklarer hvordan du blir kvitt LILO/Grub? En  god del spørsmål om det...

Tror ikke folk flest her har behov for å fjerne GRUB/Lilo, så den måtte blitt i et annet forum (Windows?) isåfall.

Det er da her folk går hvis de har problemer med grub/lilo, at de som holder til her på linux forumet, ikke trenger det er jo en annen sak.

De fleste som har innstalert Lilo/GRUB vet jo at det hører til Linux, og oppsøker av den grunn dette forumet.

Det som heller kunne vært i windows delen, var hvordan å fjerne bootmenyen hvis du f.eks hadde Windows 98 og Xp og har fjernet Windows 98, men boot-menyen fortsatt dukker opp.

Jaja nok om det.

Jeg prøvde Fixboot og fixmbr, men de hjalp ikke.

Fdisk og mbr fikk jeg ikke til :ermm:

Skal de skrives inn annerledes?

Lenke til kommentar

Nei, tror jeg bare formaterer windows, jeg fikk tatt sikkerhetskopi av det meste untatt favoritter :(

Men jeg tok sikkerhetskopi av de for 1 måned siden ca, så jeg har de fleste av de :)

Men hvis det her ikke funker, blir jeg skikkelig sur :mad:

Lenke til kommentar
Du frøvde altså å boote fra en DOS disk og bruke fdisk uten at det fungerte??

Tingen er at det er bare den stasjonære som har floppy(her problemet ligger :angry: ), jeg har bare 2 andre pc'er i husholdningen og de er bærbare og har ikke floppy, jeg kjenner ingen som er tilgjengelig for øyeblikket, og pc'en må være klar til i morgen ;)

prøvde også det Egil.B sa, men da oppsto det andre problemer :cry:

Tror jeg bare formaterer HD 2 med en gang, så er jeg ferdig med det.

Endret av Timur
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...