Stian-89 Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 Jeg ser etter en billig, ikke alt for avansert, men ganske bra ruter. For jeg skal nemlig få meg en ny data til konfirmasjonen, og da vil jeg gjerne ha internett på begge pc'ene. Så har noen en ruter som kan passe, håper jeg du sier ifra:) For å gå litt fram i tid; når jeg får ny PC og ruter, så kommer den ene PC'en til å stå på loftet, og den nye PC'en til å stå i rommet under. Så det blir vel litt kobling i veggen også. Hvordan setter man så opp sånn at begge dataene er på nett? Hva må man ha på den lokale tilkoblingen? Og det skal vel koblest sånn: Bredbånd -> Ruter, Gammel PC -> Ruter og Ny PC -> Ruter ? Lenke til kommentar
Øyst Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 Om du skal ha en router så skal det i så fall kobles slik: BREDBÅNDSMODEM -> ROUTER MED F.EKS. 4 PORTER -> LEDNING TIL ALLE DINE MASKINER Jeg har prøvd litt forskjellig av billige routere og vil anbefale D-Link DI-604. Søk i prisguiden om du vil finne linker og slikt. Har jeg forstått deg rett? Lenke til kommentar
Stian-89 Skrevet 10. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2004 (endret) Jepp:) Så da må jeg altså ha 3 nettverskledninger med nett og 2 maskiner. Kan jeg f.eks. lage til en kontakt i veggen oppe og en nede som har kontakt med hverandre og ta ledningen fra ruteren inni kontakten oppe, og fra pcen nede til kontakten der? Og hvordan setter vi det opp? Endret 10. mai 2004 av stianandre Lenke til kommentar
Øyst Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 Det er lett og sette opp. Routeren har en egen IP-adresse (f.eks. 192.168.0.1) som du skriver inn i f.eks. explorer og så får du opp en meny for oppsett av routeren. Når det gjelder kabling må du la en nettverksledning gå fra modemet til routeren. Deretter kobler du alle maskinene til routeren med hver sin nettverksledning. På routeren jeg anbefalte er det fem innganger - en for modemet og 4 for datamaskiner. Oppsett av det hele er veldig lett Lenke til kommentar
Stian-89 Skrevet 10. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2004 (endret) Thanks:) Blir det sånn at en av PCene er administrator på ruteren, eller kan begge styre den som de vil med user/pass? PS: Er det mulig å koble denne ihop med en 8 porters SMC switch jeg har? Så kan vi ha enda flere folk på lan:P Hadde vært litt kult:P Endret 10. mai 2004 av stianandre Lenke til kommentar
TheDarkListener Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 Thanks:) Blir det sånn at en av PCene er administrator på ruteren, eller kan begge styre den som de vil med user/pass? PS: Er det mulig å koble denne ihop med en 8 porters SMC switch jeg har? Så kan vi ha enda flere folk på lan:P Hadde vært litt kult:P Ja du kan koble ruteren til switchen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå