Octavian Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 dette er envær mopedeiers mareritt. jeg kan ikke så mye om mopeder som jeg burde, men saken er. når jeg fikk mt5en gjorde den 55 enkelt. så bytta jeg olje, så har den gått dårligere og dårligere. i går gjorde den 45 vanskelig. i dag gjør den så vidt 30. noen som har en anelse om hva som kan være galt? riktig olje mengde og type. motor olje. Lenke til kommentar
the animal Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 du kan ha fylt på feil olje ja og om du har tatt på for mye så vil den ikke gå heller, det er det samme for for lite olje også... har du bytte olje filter også, for det burde du eller er vitsen borte!! Mvh animal lykkelige eier av en 71 mod Templo lett 50 cc Lenke til kommentar
Octavian Skrevet 10. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2004 akkuratt passe olje, filteret veit jeg ikke, men filteret veit jeg ikke noe om. når jeg tokk ut den gamle oljen var det bare bittelit som kom ut, så når jeg da fylte mer olje... Lenke til kommentar
1234567890qwertyuio Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 *host*' Må få gjort noe med den hosten... Lenke til kommentar
Bushnell Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 kanskje stempelringan er på god tur vest. og for all del ikke bruk olje du får kjøpt på bensinstasjoner, da kan du nesten like greit bruke matolje. å hvis den har gått ganske mye kan det nok hende det er på tide å bytte stempel. Lenke til kommentar
lperik Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 Er det vanskelig å få start på den a? Kanskje det er dårlig kompresjon eller noe.. (lenge siden jeg har mekka ped,men husker jeg sleit med ræva kompresjon og måtte bytte stempel/stempelringer og hele sulamitten.. Endte da opp med et aldri så lite trimsett istedet ) Lenke til kommentar
Bushnell Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 samma her. kan være toppakkningen som er gåen og da, hvis det smeller litt å sånn. i grunnen ikke så godt kjent med mt5 mopeder da men Lenke til kommentar
the animal Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 akkuratt passe olje, filteret veit jeg ikke, men filteret veit jeg ikke noe om. når jeg tokk ut den gamle oljen var det bare bittelit som kom ut, så når jeg da fylte mer olje... om du ikke bytter olje filter så kan du like så gi f.a.e.n å bytte olje å for bare noen runder rundt i det filtret så er du tilbake til utgangspunktet Lenke til kommentar
t0bben Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 Kan jo alltids spørre på mopedportalen der er det mange folk som har peiling på den slags Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 (endret) MT5 har ikke oljefilter. Nøyaktig hva slags olje brukte du? Er du HELT sikker på at du fylte riktig mengde? (For mye olje er ikke så farlig som på 4-taktere, så det er ingen grunn til panikk.) Problemer kan være: - Gal olje som får kløtsjen til å skli (du merker sluring.) - For mye olje. - Lekasje i simmeringene i veiva (olje lekker inn i sylinderen, og bensin inn i girkassa). Eksosen vil da ryke veldig mye. - Lekasje rundt stempel/stempelringer. Bytte stempelringer og evt. hone/borre sylinderen. - Soting i eksosport eller potte. - Sjekk tennpluggen. Edit: Honda (MC/moped) forhadlere, og en del bensinstasjoner kan fortelle deg hva slags olje du kan bruke. Oljemengden skal som regel stå stemplet på siden av motoren. Endret 10. mai 2004 av sedsberg Lenke til kommentar
CSSSK Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 (endret) Hva slags olje du heller på girkassa på en original MT-5 er jo ett fett omtrent da, sålenge den ikke er for tykk. En eller annen vanlig motorolje funker bra, det kjørte jeg på i tre år i blodtrimma status uten problemer ihvertfall. Som nevnt, det er IKKE filter på en MT-5 Men litt om åssen den oppfører seg bortsett fra at den går sakte er jo greit å høre da... Om den ryker, slurer på kløtsj, eller bare drar ræva osv... Åssen modell er det forresten? Og hva slags 2-taktsolje bruker du? BTW, bensinstasjonsolje funker jo greit på en original da, er ikke de helt ekstreme forholdene å smøre Endret 11. mai 2004 av CSSSK Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 Jeg tror jeg ville holdt meg unna mineral-2-taktsoljer... de har en tendens til å sote eksosporten og potta. En moped jeg hadde likte ikke mineral-oljer. Gikk 65 til å begynne med, men etter en stund på Statoil mineral-olje så ville den knapt gå 35 på sletta. Skrudde av sylinderen og så at eksosporten var helt igjengrodd av sot. Fikk ikke inn lillefinger'n igjen. Filte ut alt, polerte og den gikk som et skudd igjen! Lenke til kommentar
CSSSK Skrevet 12. mai 2004 Del Skrevet 12. mai 2004 Okey, såpass... Hadde akkurat samme problemet som deg når jeg arva den fra søtra mi, hu hadde kjørt på statoil olje... Men jeg trudde det var fordi hu hadde blanda 5% Ble uansett full trim på meg Lenke til kommentar
the animal Skrevet 12. mai 2004 Del Skrevet 12. mai 2004 Jeg tror jeg ville holdt meg unna mineral-2-taktsoljer... de har en tendens til å sote eksosporten og potta. En moped jeg hadde likte ikke mineral-oljer. Gikk 65 til å begynne med, men etter en stund på Statoil mineral-olje så ville den knapt gå 35 på sletta. Skrudde av sylinderen og så at eksosporten var helt igjengrodd av sot. Fikk ikke inn lillefinger'n igjen. Filte ut alt, polerte og den gikk som et skudd igjen! et hint for å fikse potta om den er tett er å fylle den med bensin å sette fyr på den men gjør det på eget ansvar for det kan sprekke jeg gjorde det i allfall på min tempo potte, for den var så tett at om jeg hadde hatt sjokoladepulver oppi der hadde det hvert "nugati" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå