hans A Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 Hvilken del er det størst sansynlighet at feilen ligger når pc'en ikke vil starte(av og til) når man trykker på powerknappen? Hovedkort eller PSU. Lenke til kommentar
Muteki Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 Har du festa ledningen til power knappen på hovedkorte? Sjekk om den sitter riktig og at alt stå der det skal! Lenke til kommentar
hans A Skrevet 10. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2004 Alle ledninger er på plass. De er sjekket og dobbelsjekket. Feilen ligger enten i psu eller hovedkort. Ville bare høre en meningsmåling hos de som har vært innom feilen før. Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 Har du prøvd å snu kontaktene fra powerknappen som går inn på hovedkortet ? Er det lys i hovedkortet ? Har du satt i den ekstra 12v kontakten til hovedkortet ? Lenke til kommentar
hans A Skrevet 10. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2004 Har du prøvd å snu kontaktene fra powerknappen som går inn på hovedkortet ?Er det lys i hovedkortet ? Har du satt i den ekstra 12v kontakten til hovedkortet ? Hva er hensikten med å snu kontakten fra power knappen. Det er jo ikke + og - på brytere. Det er lys på hovedkortet. Og den ekstra 4 pins kontakten er kbolet på. Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 Hva er hensikten med å snu kontakten fra power knappen.Det er jo ikke + og - på brytere. Har vært borti enkelte brytere som må stå en spesiell vei for at maskinen får signaler (for et par år siden) Går ut fra at hovedkortet er skadet, om du har muligheten kan du jo prøve en annen strømforsyning, men regner som sagt med at hk er dødt. Før du returnerer bør du satse på å teste alle komponentene for å være sikker, surt å betale mye penger i porto om du sender inn "feil" komponent Lenke til kommentar
hans A Skrevet 10. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2004 Kortet er ikke dødt. Det fungerer i 5 av 6 tilfeller. Bare man får startet det går allt bra. Men jeg kan ikke skjønne at en bryter med 2 kontakter skal stå en spsiell vei for å fungere. Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 Hadde ett Abit KD7 kort med liknende problemer, startet av og til, og nektet til tider. Har du sjekket med andre minnebrikker, du har vel kanskje twinmos brikker ? Lenke til kommentar
hans A Skrevet 10. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2004 (endret) Har disse twinmos brikkene ja. Men tror du minnebrikkene kan nekte en PC å "prøve" å starte opp. PC'en bruker jo å starte opp først før den sjekker rammen. Endret 10. mai 2004 av hans A Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 Når du omsider får maskinen opp å kjøre anbefaler jeg å kjøre memtest (søk på google etter den), jeg har hatt mange maskiner med tilsvarende problemer, og minnet kan forårsake det. Du kan og prøve med en og en brikke i maskinen bare for å være sikker Kan så og si garantere at det ikke er PSU Lenke til kommentar
hans A Skrevet 10. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2004 Skal prøve å finne et bra minnetest program. Men nå må jeg bare se på TV'en. TROMSØ leder 3-0 over "lille" rosenborg. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 (endret) Får man startet noen ganger og andre ikke tyder det etter min erfaring på underdimensjonert psu eller at den sliter på en av volt linjene . Spinne opp disker ol. ting dvs kaldstart av komponenter benytter mere strøm enn "varmstart" (komponentene har vært idrift ) . Tar man ut en minnebrikke resuserer man også 5v belastning . Trenger ikke være brikkefeil fordi det plutselig går bra da.. Samme prinsipp som å starte en kald bil egentlig .. Så jeg vil ikke si meg enig i å garantere at det ikke er psu . Bryter problemer er det ikke , enten virker det å slå på eller ikke . Power good signalet fra psu til hovedkortet derimot er en feilkilde . ... Endret 10. mai 2004 av syar2003 Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 Min erfaring med dårlig / underdimensjonert psu er at da blir maskinen ustabil, men starter opp hver gang. MEN det er min erfaring med sånne problemer, har bare holdt på med pc bygging i 10 år Lenke til kommentar
hans A Skrevet 10. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2004 Får man startet noen ganger og andre ikke tyder det etter min erfaringpå underdimensjonert psu eller at den sliter på en av volt linjene . Spinne opp disker ol. ting dvs kaldstart av komponenter benytter mere strøm enn "varmstart" (komponentene har vært idrift ) . Tar man ut en minnebrikke resuserer man også 5v belastning . Trenger ikke være brikkefeil fordi det plutselig går bra da.. Samme prinsipp som å starte en kald bil egentlig .. Så jeg vil ikke si meg enig i å garantere at det ikke er psu . Bryter problemer er det ikke , enten virker det å slå på eller ikke . Power good signalet fra psu til hovedkortet derimot er en feilkilde . ... Har en PSU på 310W. Men Xp2500,512MB Ram og Radeon 9600 Pro pluss CDRom,HDD og CPU kjøleren Volcano 11. Er usikker på om dette overstiger 310w. (Ingen overclock) Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 Strømforsyningen din burde holde i massevis, har kjørt følgende på 170w strømforsyning : xp2500+@3200+, 9800pro, 2x120GB WD disker, 1xCD-Brenner, stabilt ! Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 (endret) MEN det er min erfaring med sånne problemer, har bare holdt på med pc bygging i 10 år Behøver ikke være rart at du ikke har vært borti slike ting ,det er nok grunnet at som erfaren bygger at du har gjort gode komponentvalg hver gang. Man får ofte preferanser utfra erfaring vet jeg At du ikke har vært borti at noen psu'er som ikke er like bra til å levere power good signal til hk ,eller har ekstremt lav +12v kapasitet og liknende betyr ikke at det ikke eksistere slike . Du har rett i at et kvalitets power på 300w burde holde her. Mange har dog ikke fått med seg at man skal kikke på hva man kan trekke på de ulike spenningene. Ikke tro at 180W holder , 250w holder ,300w holder osv . Det er ekstremt store forskjeller på power supplyer . Det med å måtte gjenta oppstart har jeg faktisk vært bori noen ganger selv med "no name" psu'er som jeg ikke vet produsent på . Endret 10. mai 2004 av syar2003 Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 Den 170w strømforsyningen var faktisk en noname Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 Den 170w strømforsyningen var faktisk en noname hehe ! god en det tydligvis Er den volcano 11 kjøleren montert med automatisk vifte regulering eller manuell . Noen hk's bios overvåker cpu kjølerens rotasjon og nekter å boote hvis den er for lav .(denne har kun 1300 som laveste) Ved oppstart og kald cpu vil såfall denne alltid starte med min. hastighet . Etter flere forsøk kan det være slik at cpu er vamere og cpu vifta spinner opp i høyere hastighet ved oppstart . Kanskje endre til manuell styring hvis du har automatis temp regulert . Eller slå av i bios "shutdown if cpu fan fail" e.l bios opsjoner. .... Lenke til kommentar
hans A Skrevet 10. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2004 Den står på manuell. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 Okay ! du får bare passe på å ha høy nok rpm på den da . Slik at du ikke plages av det jeg nevnte . Du ser i bios under hardware monitoring e.l hva den går med . Åssen hovedkort har du egentlig da , kan ikke se at det er nevnt .. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå