Gå til innhold

Lage image av Windows-installasjon


Anbefalte innlegg

Har til tider sett meg lei av å laste ned over 100 MB fra Windows Update hver gang Win XP installeres. Derfor skal jeg prøve å lage en image av en oppdatert installasjon av XP. Jeg skal også installere en mengde andre programmer (benchmark, office, winamp m.m.) før jeg lager en image.

 

Drivere blir ikke installert siden de oppdateres ofte.

 

Jeg vurderer å bruke Norton Ghost, og innrømmer jeg er helt blank på dette, så noen tips om hvordan dette gjøres blir satt pris på. :blush:

 

Forresten, hvordan blir det med eldre utgaver av Win? Har også noen eldre maskiner jeg ønsker å lage en image til. Det er snakk om Win 95, 98 SE & 2000.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruksanvisning og bruksanvisning....

 

Det er vel ikke mye å trenge bruksanvisning til, du installerer windows som vanlig med alle drivere / oppdateringer.

 

Så velger du fra ghost å lage ett image, som du enten kan brenne ut på cd/dvd.

 

Enten kan du lage en bootbar plate / diskett som du starter fra når du skal gjenopprette maskinen, eller så tar du gjenopprettingen fra windows med ghost.

 

Det skal gå greit med stort sett alle versjoner av windows, de nyere lager selvfølgelig større image filer, kontra de eldre.

Lenke til kommentar
Vil ikke disse programmene også bli med?

Nei, ikke nødvendigvis. Ghost er et DOS program som kan kjøres fra floppy, så du trenger egentlig ikke å installere Ghost for å kjøre det.

 

Men på den annen side så må du jo installere Ghost en gang for å få laget den floppyen som du skal bruke.

Lenke til kommentar

anbefaler på det sterkeste acronis true image 7.0

 

istedet for ghost 2003.

 

bruker det på laptopen min, og i forskjell fra ghost blant annet er det her svært enkelt å lage en acronis boot cd i selve programmet.

 

når denne cd en startes ved boot, får du et et lignende grensesnitt som i windows.

og til forskjell virker touchpaden\musepekeren her, uten mye brydderi som i ghost.

 

og når denne startes, kan en enkelt navigere til imaget en har laget, enten på dvd, annen partisjon eller på min externe firewire hd.

 

koster vel alt fra 50-60$ på nettet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...