Gå til innhold

trenger en kompilator


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Siden du i det hele tatt spør går jeg ut i fra at du bruker Windows? :_) For Windows er det mulig at MS' C++-kompilator (uten VStudio) er gratis, og den skal være på et meget respektabelt nivå siden versjon 7.1. Ellers er det sikkert ikke dumt å prøve GCC (MinGW på Windows), alltid greit å teste koden på ulike kompilatorer.

Lenke til kommentar

Windows sin C++ kompilator heter cl (cl.exe), men det er mulig den bare kommer med VC++. Den finnes sikkert gratis.

 

Ellers går det jo an å laste ned .NET framework. Det er gratis og en kompilator følger med. Ifølge MS skal jo alle Longhorn applikasjoner baseres på .NET så hvorfor ikke begynne.

Lenke til kommentar
hvilke kompilatorer anbefaler dere? (som er gratis)

 

(jeg er IKKE interisert i et "utviklkings-kit" alla MS-visual studio, eller lignende)

 

er det gcc som fremdeles er tingen?

Borland, Digital Mars el. MS visual C++ -kompilatoren. Har ikke testet Digital Mars selv, men regner med at også den slår gcc som de to andre. ;)

Endret av Frank2004
Lenke til kommentar
Hum ..

Av de frie (som var det fyren var ute etter), så er GCC/MinGW best.

http://www.willus.com/ccomp_benchmark.shtml?p11

 

(Pakken som MS slapp for litt siden duger ikke; den mangler masse.)

Hmm.. - Ser ingen ikke-fri kompilator her.

 

Inntrykket jeg har er at gcc er grei nok (ok.. best ;)) på standard-compliance, men virkelig dårlig på ytelse og optimalisering.

 

Aldri prøvd MSVC selv, men den pakken de slapp for litt siden var sikkert bare en standalone optimaliserende kompilator, som du bruker med verktøyene fra gratispakken hvor kompilator ikke gjorde optimalisering?

Endret av Frank2004
Lenke til kommentar

Kan ikke si jeg merker noe problem med ytelse. Alt her (Linux, Gentoo) er kompilert med GCC3.4, og jeg er nøye med å sette riktige flag/parametere.

 

-march=athlon-xp -O3 -pipe -ffast-math -ftracer -funroll-loops -funswitch-loops -fpeel-loops -fomit-frame-pointer

 

Quake III går raskere enn under Windows f.eks. (kanskje et dårlig ex. .. kommer ikke på noe bedre).

Endret av søppel
Lenke til kommentar

Her er linken til gratisutgaven C++ kompilatoren fra Microsoft (den samme som følger med Visual Studio .NET 2003):

 

Visual C++ Toolkit 2003

 

Ingen anelse hva som følger med og hva som mangler, men du kan uansett laste ned det du trenger av biblioteker. PlatformSDK må du helt sikkert ha hvis du skal kode GUI. Vet heller ikke om standardbiblioteket er inkludert. Da kan du i såfall innstallere STLPort.

Endret av kjetil7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...