Gå til innhold

Har lyst på el. gitar


Anbefalte innlegg

Litt OT:

 

Jeg har en "kamerat" på fjorten år som er på byen nesten hver fredag og lørdag med gitaren sin og spiller for fulle pupgjengere. Han høster dermed inn sånn ca. 7000 kroner i uka, og så løper han rundt på butikken i skoletida hver dag og tigger penger fra fattige klassekamerater til en pose chillinøtter eller et wienerbrød.

 

Forbanna idiot.

 

Men flink er han. Har lekt seg med gitar siden han var fire, og har sannelig fått noe ut av det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Av gitarene jeg har hatt til nå, likte jeg nok Ibanez best. Veldig bra allround gitarer fra en svært hyggelig pris til en svært uhyggelig (men ingen slår de dyreste spesialmodellene til Gibson.. 120k eller deromkring).

 

Jeg vil råde deg til å kjøpe enten en rimelig bra kassegitar (f.eks. Jiwestone har et greit utvalg, og de faller overhodet ikke fra hverandre, som onde tunger påstår - har en selv på 3 året og den er fremdeles i topp stand og lyder bra med innebygget preamp / eq.).

 

Om du ikke vil det, ville jeg sett på enten Ibanez rundt 3-4000,- eller Yamaha Pacifica - som har fått veldig gode kritikker.

 

Jeg ville også kjøpt en uten vibarm.

 

Min neste gitar kommer jeg nok til å betale rundt 10k for, og om den skal ha vibarm, skal den pokker meg være av høy kvalitet, ellers er det ikke verdt bryderiet. Jeg bruker nesten aldri vibarm uansett (det er utrolig hva du kan få til med hånda på gripebrettet).

 

Uansett hva du gjør - ta deg god tid! Gå til en musikkforretning og prøv ut forskjellige gitarer, si ifra at du er nybegynner (det er mulig de forstår det når du klager over at planken ikke spiller høyt, og ikke har koblet den til en forsterker :green: J/K) og hvor mye du har råd til å bruke. Jeg tør nesten garantere at de vil hjelpe deg i gang.

 

Forsterkere, effekter og slikt kjøper du via bruktannonser eller f.eks. QXL. Ingen som helst vits egentlig i å kjøpe slikt nytt med mindre det er et veldig bra tilbud.

 

De JEM gitarene er noe av det mest sexy som har kommet fra den fronten på mange år. La inn bud på en gjennomsiktig acryl gitar med et sånt "monkey grip" på QXL, ble heldigvis overbudt! For jeg leste litt på nettet, og absolutt alle som hadde kjøpt en, hatet den. En av dem byttet ut stort sett alt utenom kroppen, og først da ble han fornøyd med den.

Endret av Hidden
Lenke til kommentar
Jeg har en Fender stratocaster, den betalte jeg 5000,- for, har ikke angret et sekund, har spilt i 2.5 år, og begynner å vurdere å kjøpe meg en litt mer solo gitar, noen som har et forslag?

Gibson les paul og peayvey wolfgang er gode gitarar! Du kan eventuelt kjøpe ein dyrare strat.

Lenke til kommentar
Min neste gitar kommer jeg nok til å betale rundt 10k for, og om den skal ha vibarm, skal den pokker meg være av høy kvalitet, ellers er det ikke verdt bryderiet. Jeg bruker nesten aldri vibarm uansett (det er utrolig hva du kan få til med hånda på gripebrettet).

Ja, du kan få til mye rart med bare gripebrettet, men du kan ikke bende toner mørkere...

 

Uansett er det jo latterlig å ha vibarm på billige gitarer, da de som oftest ikke har strengelås.

 

Prøvde en Steve Vai gitar til 15k her om dagen... det var et stykk god vibarm heh.. Må vel kanskje være det så mye som han bruker den :p

Lenke til kommentar
Hater gitarer uten strenglås. Deu bruker jo halle tia på å stemme gitaren :(

Tja... jeg har ikke strengelås (billig nybegynnergitar), men jeg stemmer ikke oftere enn en gang i måneden eller noe. Jeg sjekker en del med stemmemaskinen om den er stemt, og det er den som oftest.

 

Men selvfølgelig blir den veldig ustemt når jeg bruker vibarmen hehe. Tenker å kjøpe meg en ny gitar til høsten, nå som jeg har fått litt mer teken, og da skal det bli skikkelige saker.

 

edit:

 

Og stemmingen tar jeg ofte på gefühlen da...

Endret av SBS
Lenke til kommentar

Om noen kommer over et bra brukt tilbud så paste inn en link her da.

 

Jeg var nedom Kick igjen i går for å spørre om de hadde noe å anbefale, men det var så fullt. Var omtrent ikke en kvadratmeter uten en fyr med gitar og forsterker som satt og lekte.

 

Blir litt flau jeg, av å spille når gode folk hører på hehe

Lenke til kommentar

Vill anbefale en Les Paul gitar, en fra epiphone.

Spiller selv på det, og de utrolig gode å spille på, de er liksom så "lette" trykke ned strengene på, og så koster de ikke så himla mye heller..

Har selv spilt i nesten 7 år, og det er iallefall utrolig gøy!

Lenke til kommentar
Siden det er mange gitarister her;

Hvorda spiller jeg 'Ebm' ?

x x 1 - - -     1
x x - - - 2     2
x x - 3 - -     3
x x - - 4 -     4   

 

Altså på 1 bånd på 4 strengen osv...

 

Det er bare en av måtene å spille denne på. Kan alltids flyttes til 6. bånd 11.bånd (ikke samme fingerposisjon selvfølgelig) osv..

 

edit: tallene på strengene indikerer fingerposisjon... 1 = pekefinger osv..

 

xene indikerer at du ikke skal slå på de to strengene.

Endret av SBS
Lenke til kommentar
Hater gitarer uten strenglås. Deu bruker jo halle tia på å stemme gitaren :(

..og med strengelås bruker du halvparten av tida på å skifte strenger ;)

Eg seriøst hater strengelås... men det er fordi eg liker å stemme litt rundt på gitaren, og utforske andre stemminger enn den vanlige EADGHE stemminga...

Og har du en god gitar...så slepper du å stemme ofte... dessuten er stemming litt av moroa...du får ett ganske godt gehør etterkvert...

 

Personlig har eg en Epiphone Les Paul, og er forsåvidt fornøgd med den, men syns ikkje denne er den beste sologitaren. Klart om du skal lage godsoloer på linje med Acdc, så er det heilt iorden...

 

men skal du opp i tempo med dream theater osv...vil eg foretrekt en Ibanez..

 

JM-gitarane til Ibanez kjem jo i tillegg ferdig skalopert fra 12. band(?) eller noke sånt..

 

har personlig lyst på en Ibanez JS- serie... pga at den ikkje har løvtynn hals, men fremdeles ikkje er så tjukk les paul gitarane...(har små hender...)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...