Gå til innhold

prosessor viften bråker!

jke

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

noen hovedkort bl.a. asus har slik viftestyring innebygget på hk. Finner du ikke noe som heter q-fan eller noe i bios eller i manualen så prøv programmet speedfan (tror det funker på noen maskiner, har ikke testet selv da jeg ikke har behov for det)

Lenke til kommentar

det har vært der siden jeg tok dataen på for første gang.Jeg kjøpte prosessor og vifte hver for seg.er de ikke noe som heter cool´n´ quiet?

Endret av jke
Lenke til kommentar

høres ut som du har glidelager i viften.. det begynner alltid å bråke etter litt bruk. Det beste er å kjøpe deg en ny vifte som samtidig er stillegående. du får gjerne ikke samme kjøle effekten som du har nå,, men finn ut hvor mye luft viften du har nå flytter på og se om du kan finne en tilsvarende med lavere støynivå.

Lenke til kommentar
Amd64 har innebygget cool'n quiet support.

Altså at vifte hastigheten går etter varmen på cpu'en...

Men det spørs om hovedkortet ditt støtter det..

mener det stod på pakken at det gjør det.gikk inn i bios og tok det på.Ingen forskjell :no:

Lenke til kommentar

har sittet på en sånn greie at man kan styre farten.Nå kjører den stille i 2800rpm ca.akkurat når jeg tok på dataen var cpu varmen ca 30 grader.Hvor høyt burde den ikke gå?er det noen fare for at prosessoren kan bli ødelagt siden jeg stilte ned farten på viften?

Lenke til kommentar

vifta mi går nesten alltid i 3300 rpm, det er en Mist ''Frostbite'' den har en diger kjøleribbe, og liten vifte... du kan jo prøve den. anbefalles både fordi den er svært stillegående og kjøler bra... hvis det blir for varmt kan du kjøpe en til å sette på andre siden av ribba også.. :thumbs:

EDIT: jeg har også en sånn ''knott'' med noen ledninger som skal kunne settes på for å rdusere RP på vifta, men gidder ikke å sette den på pga at jeg ikke trenger det

Endret av Imposter
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...