Gå til innhold

Noen spm ang Mandrake (newbie)

Anbefalte innlegg

Ting 1 og 2 :

Har instalert Mandrake 10 Community.

La dette opp som dualboot system.... slik at jeg kan leke litt med Mandrake og lære, men jeg får gjort unna alt annet i XP ....

Men i oppstarten på dualboot får jeg valget om å starte i Linux, floppy, safe mode eller windows.

Leste ettellerannet sted at man kan selv velge i hvilken rekkefølge dette skal stå, og tidsvalget før det starter automatisk... (ehh..skjønner?)

grunnen til dette er at dama ikke fatter så mye når hu har startet opp i Mandrake (ikke det at jeg er mye lurere enda ;-)

event hvis jeg ikke vil ha dualboot system lenger (instalere på min andre PC), hvordan får jeg da slettet dualboot startup skjermen??

Ting 3 :

jeg finner ikke de andre hardiskene mine i mandrake??

(ser heller ikke HD der mandrake er instalert når jeg er bootet opp i xp)

Noen grunn til dette?

Ting 4:

... Wine.... har jeg forstått som at skal være det programmet jeg skal bruke hvis jeg må bruke noe windows baserte prog (feks spill) i Linux.

men hvordan får jeg dette til å virke?

Og sist men ikke minst.. Ting 5 :

Bit torrent... jeg bruker en bit torrent client som heter ABC.

denne har Linux nedlasting på hjemme siden, men jeg skjønner ikke helt hvordan jeg får det til å virke i Linux... noe som kan hjelpe meg? eventuelt et annet prog?

vet det.. jeg er helt håpløs, men spør jeg ikke, får jeg ingen svar :blush:

:hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ang bit torrent: bruk azureus.

Ang det boot greiene dine, så er dette forskjellige fra om du bruker grub eller lilo, men i de fleste tilfeller så kan det du nemte fikses på. Visst du bruker lilo, så kjør liloconf og lek deg der.

Ang hd'ene: man mount.

Lenke til kommentar

Regner med MDK bruker GRUB. Sjekk /boot/grub/menu.lst ellerns. Det finst sikkert et GUI i Mandrake for det (i SuSE har YaST et perfekt GUI for bootloader config).

For å få vekk Linux må du nok slette Linuxpartisjonene og slette MBR. Hvordan du da kan få Windows tilbake i MBR vet jeg ikke. Men reparere-funksjonen til WinXP (som er særs dårlig) kan sikkert dette.

Ang. Wine: Ja, NOEN programmer kan kjørest i Wine, dette er ikke anbefalt da de ikke kjører spesialt raskt eller stabilt, og de ser stygge ut i en Linux desktop. Det finst haugevis av gratis Linux programvare du kan bruke i stedet.

Ang. Spill: Ja, NOEN Windows-spill kan spillest i Linux. Anbefalt Wine-program er da WineX, som støtter mange spill. Sjekk www.transgaming.com. Noen spill blir tilogmed klassifisert som "Virker som i Windows".

Lenke til kommentar

1) For å fjerne oppstarts-menyen: sett inn mdk cd 1, og trekk F1. En av menyene under rescue er reinstall windows bootloader.

2)default bootloader i mdk er lilo. hvis du vil endre ting i oppstartsmenyen din har mdk et fint verktøy for folk som ikke føler seg helt comfy i teksteditoren som heter boot-something under control center. der har du også mulighet til å jobbe med oppstartslasteren som om det var en tekstfil.

3)partisjoner. windows vil aldri lese linux, punktum finale. spør gates om hvorfor :p for å lese windows partisjoner i linux må de mountes. i mdk kan du gjøre det under control center og....en av menyene der :) bare vær litt forsiktig når du holder på med partisjonene dine hehe.

4)Wine....har det installert, men aldri brukt det. søk på wine med google så finner du det sikkert ut ;) gjerne med spill-tittelen du leter etter.

TimeTwister

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...