Pilseboben Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 Ting 1 og 2 : Har instalert Mandrake 10 Community. La dette opp som dualboot system.... slik at jeg kan leke litt med Mandrake og lære, men jeg får gjort unna alt annet i XP .... Men i oppstarten på dualboot får jeg valget om å starte i Linux, floppy, safe mode eller windows. Leste ettellerannet sted at man kan selv velge i hvilken rekkefølge dette skal stå, og tidsvalget før det starter automatisk... (ehh..skjønner?) grunnen til dette er at dama ikke fatter så mye når hu har startet opp i Mandrake (ikke det at jeg er mye lurere enda ;-) event hvis jeg ikke vil ha dualboot system lenger (instalere på min andre PC), hvordan får jeg da slettet dualboot startup skjermen?? Ting 3 : jeg finner ikke de andre hardiskene mine i mandrake?? (ser heller ikke HD der mandrake er instalert når jeg er bootet opp i xp) Noen grunn til dette? Ting 4: ... Wine.... har jeg forstått som at skal være det programmet jeg skal bruke hvis jeg må bruke noe windows baserte prog (feks spill) i Linux. men hvordan får jeg dette til å virke? Og sist men ikke minst.. Ting 5 : Bit torrent... jeg bruker en bit torrent client som heter ABC. denne har Linux nedlasting på hjemme siden, men jeg skjønner ikke helt hvordan jeg får det til å virke i Linux... noe som kan hjelpe meg? eventuelt et annet prog? vet det.. jeg er helt håpløs, men spør jeg ikke, får jeg ingen svar Lenke til kommentar
huf Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 Ang bit torrent: bruk azureus. Ang det boot greiene dine, så er dette forskjellige fra om du bruker grub eller lilo, men i de fleste tilfeller så kan det du nemte fikses på. Visst du bruker lilo, så kjør liloconf og lek deg der. Ang hd'ene: man mount. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 Regner med MDK bruker GRUB. Sjekk /boot/grub/menu.lst ellerns. Det finst sikkert et GUI i Mandrake for det (i SuSE har YaST et perfekt GUI for bootloader config). For å få vekk Linux må du nok slette Linuxpartisjonene og slette MBR. Hvordan du da kan få Windows tilbake i MBR vet jeg ikke. Men reparere-funksjonen til WinXP (som er særs dårlig) kan sikkert dette. Ang. Wine: Ja, NOEN programmer kan kjørest i Wine, dette er ikke anbefalt da de ikke kjører spesialt raskt eller stabilt, og de ser stygge ut i en Linux desktop. Det finst haugevis av gratis Linux programvare du kan bruke i stedet. Ang. Spill: Ja, NOEN Windows-spill kan spillest i Linux. Anbefalt Wine-program er da WineX, som støtter mange spill. Sjekk www.transgaming.com. Noen spill blir tilogmed klassifisert som "Virker som i Windows". Lenke til kommentar
TimeTwister Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 1) For å fjerne oppstarts-menyen: sett inn mdk cd 1, og trekk F1. En av menyene under rescue er reinstall windows bootloader. 2)default bootloader i mdk er lilo. hvis du vil endre ting i oppstartsmenyen din har mdk et fint verktøy for folk som ikke føler seg helt comfy i teksteditoren som heter boot-something under control center. der har du også mulighet til å jobbe med oppstartslasteren som om det var en tekstfil. 3)partisjoner. windows vil aldri lese linux, punktum finale. spør gates om hvorfor for å lese windows partisjoner i linux må de mountes. i mdk kan du gjøre det under control center og....en av menyene der bare vær litt forsiktig når du holder på med partisjonene dine hehe. 4)Wine....har det installert, men aldri brukt det. søk på wine med google så finner du det sikkert ut gjerne med spill-tittelen du leter etter. TimeTwister Lenke til kommentar
Pilseboben Skrevet 12. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2004 takker for svar så langt... har ikke hatt tid til å prøve enda, men sånn som det bøtter ned ute, så blir det nok litt pc tid ikveld :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå