mdk2k4 Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 Jeg har tenkt å kjøpe ny pc ca i august. Har PCI-express, ddrram2 og socket 939 kommet da? eventuelt når kommer det? bør jeg vente med å kjøpe ny pc før de tingene kommer (skal ha 64bit prosessor hvertfall) ? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 Når august kommer tror jeg svar på de fleste spørsmålene finnes. Socket 939 presenteres i juni (Computex- messen på Taiwan). DDR2 er alt på markedet, men gir ikke ytelsesøkning før DDR2 667. Så i August vil det nok være litt enklere å ta beslutning. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 PCI-ekspress kommer nok gradvis fra nå av og utover 2004/2005. Produktene blir nok dyre men det er etter min mening ingen grunn til noe hastverk med å skifte til PCI-ekspress. Det kommer nok først til Intel hovedkort og sikekrt til AMD-systemer i løpet av høsten. DDR2 har for såvidt kommet men det er få og dyre hovedkort som støtter det ennå. Kun hovedkort for Intel CPU'er foreløbig og det er svært få planer om dette for AMD-systemer ennå. Grunnen er høyere priser og lavere ytelse enn DDR. Dermed er det lurest å holde seg til DDR ennå en god stund. I hvertfall ut 2004 og sikkert langt ut i 2005. Socket 939 er like om hjørnet og skal lanseres om en månes tid. Begynnelsen av juni på E3 computex. Dette vil neppe gi så mye høyere ytelse, men gir lavere priser på hovedkort og mye bedre oppgraderingsmuligheter senere. bla. til 90nm Athlon64 med to direkte minne kanaler. Dvs. dette er den eneste av de tre tingene du nevnte jeg ville ventet på. I tillegg er det sikkert mange som venter på BTX formfaktoren, men personlig tror jeg den blir en flopp i hvertfall i selvbygg PC'er. Jeg tror ATX holder mål i lange tider ennå. Lenke til kommentar
So|o Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 En ting er sikkert : Uansett når man kjøper så kommer det snart noe som er nytt og bredre. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 Du trenger ikke vente lenger enn til nForce 3 250 GB. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 En ting er sikkert : Uansett når man kjøper så kommer det snart noe som er nytt og bredre. Jepp, men hvis man er litt strategisk så ser man seg ut de tingene man trenger og oppgraderer på et mest mulig gunstig tidspunkt. Eksempel på dårlig timing: Kjøp av Socket 423 og Pentium4 willamette 1,6-2,0GHz like før Socket 468 og Northwood kom. Lenke til kommentar
Purify Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 En ting er sikkert : Uansett når man kjøper så kommer det snart noe som er nytt og bredre. Jepp, men hvis man er litt strategisk så ser man seg ut de tingene man trenger og oppgraderer på et mest mulig gunstig tidspunkt. Eksempel på dårlig timing: Kjøp av Socket 423 og Pentium4 willamette 1,6-2,0GHz like før Socket 468 og Northwood kom. Sant, det gjelder å være strategisk. Lenke til kommentar
TMH Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 Vent, du, det er nok det beste! Lenke til kommentar
TMH Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 Vent, du, det er nok det beste! Lenke til kommentar
EasyRaider Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 (endret) Jeg ser ingen grunn til å vente. Hverken PCI-E, DDR2 eller socket 939 vil ha noe særlig å si i første omgang, det er jeg temmelig sikker på. NCQ (Native Command Queing) er den eneste nye teknologien (ny for vanlige brukere) som kanskje vil gi merkbar forbedring. Men også her tviler jeg sterkt. Endret 10. mai 2004 av EasyRaider Lenke til kommentar
kit Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 Du taper ikke penger på å vente. Men, da har du ikke ny Pc heller... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 En ting er sikkert : Uansett når man kjøper så kommer det snart noe som er nytt og bredre. Jepp, men hvis man er litt strategisk så ser man seg ut de tingene man trenger og oppgraderer på et mest mulig gunstig tidspunkt. Eksempel på dårlig timing: Kjøp av Socket 423 og Pentium4 willamette 1,6-2,0GHz like før Socket 468 og Northwood kom. Sant, det gjelder å være strategisk. Jepp, har på følelsen av at steget opp til Socket 939 og 90nm Athlon64 kan bli like viktig som den gangen an gikk opp til Socket 478 og Northwood.. Får bare håpe 90nm Athlon64 kommer i noen skikkelig lavt klokkede og overklokkbare versjoner også slik som den legendariske Northwood 1,6 GHz'en. Forøvrig er det godt poeng av EasyRaider at NCQ kommer til å bli viktig. Håper bare det er blitt standard på SATA-kontrollerene innen neste gang jeg skal oppgradere hovedkort. Og det kan jo fort hende siden jeg ikke har tenkt til å oppgradere før nærmere nyttår. Lenke til kommentar
TheIlluminated Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 Sett deg ned og tenk i 5 minutter om du virkelig trenger ny pc, syns du ting går altfor sakte og spillene hakker osv, kan du gjerne kjøpe deg ny pc. Hvis ting går som bra og du egentlig bare er ute etter at ting skal gå raskere, vil jeg personlig heller ventet en god stund til jeg fikk et større hopp en littegrann nå (spørs hvilken pc du har såklart). Lenke til kommentar
EasyRaider Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 Jepp, har på følelsen av at steget opp til Socket 939 og 90nm Athlon64 kan bli like viktig som den gangen an gikk opp til Socket 478 og Northwood.. Det kan godt hende, men 90 nm A64 kommer vel ikke før i 4. kvartal. Ellers er jeg enig med Basus. Jeg sitter selv med XP1700+ og SDR RAM, men har ikke tenkt å oppgradere før Doom3 og HL2 har ankommet. Lenke til kommentar
EasyRaider Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 Forresten er det egentlig en meget god grunn til ikke å kjøpe ny PC akkurat nå: høye minnepriser. Lenke til kommentar
knut-eirik Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 Jeg er av den oppfattning at samme hvor mye du planlegger og venter så blir det nye du har ventet på å kjøpe forbi gått neste kvartal. Men som Simen1 og asdfgh sier så er de nye sakene som kommer en liten revulusjon. Så det er en smaksak hva du skal gjøre, kjøpe nå og bli forbigått om 3-4 måmder, eller vent 3-4 månde rog kjøpe noe skikkelig gromsaker. Basus@ Sett deg ned og tenk i 5 minutter om du virkelig trenger ny pc, syns du ting går altfor sakte og spillene hakker osv, kan du gjerne kjøpe deg ny pc. Hvis ting går som bra og du egentlig bare er ute etter at ting skal gå raskere, vil jeg personlig heller ventet en god stund til jeg fikk et større hopp en littegrann nå (spørs hvilken pc du har såklart). En tankevekker Lenke til kommentar
knut-eirik Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 Forresten er det egentlig en meget god grunn til ikke å kjøpe ny PC akkurat nå: høye minnepriser. Ikke så ille priser da. Har jo i enkelte tildeller gått litt ned i det siste Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 Jepp, har på følelsen av at steget opp til Socket 939 og 90nm Athlon64 kan bli like viktig som den gangen an gikk opp til Socket 478 og Northwood.. Det kan godt hende, men 90 nm A64 kommer vel ikke før i 4. kvartal. Jeg vet. men tenk om du kjøpte Pentium4 willamette 1,6GHz S423 for 3 år siden.. Da hadde du sikkert vært litt bitter nå på at du ikke ventet et halvår og fikk deg S478 og Northwood til en god pris. Lenke til kommentar
EasyRaider Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 Men som Simen1 og asdfgh sier så er de nye sakene som kommer en liten revulusjon. Tja, revolusjonen er vel her nå: de nye skjermkortene som kan gi over dobbelt så høy ytelse. De andre tingene som er nevnt blir nok bare museskritt i forhold. Lenke til kommentar
knut-eirik Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 Men som Simen1 og asdfgh sier så er de nye sakene som kommer en liten revulusjon. Tja, revolusjonen er vel her nå: de nye skjermkortene som kan gi over dobbelt så høy ytelse. De andre tingene som er nevnt blir nok bare museskritt i forhold. Ja de er jo bare perverse, tenkt litt mere mot NCQ og PCI X, hardisker kommer jo med NCQ nå og PCI X lanseres jo om en månde eller to Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå