greigster Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 poster denne her siden den også kan inneholde litt nyttigt. Har holdt på å installere et prog. for å se bildene på mitt digitale kamera.. dette viste seg vanskeligere enn forventet..-og det med god grunn.. Jeg bygynte å søke på nettet etter litt hjelp, og fant noen informative sider (dessverre var de fleste på tysk).. Jeg endte opp med å laste ned gphoto2, et prog. som virker lovende og enkelt. installeringen av dette gikk fint, uten noen feilmeldinger..men likevel fikk jeg ikke kontakt med digi-kameraet (som var slått på og stod på "establishing connection to computer". (et HP 812 photosmart el.l). hotplug var også installert på pc'n. og usbviewer viste ingenting etter masse kløing i hodebunnen og frustrasjon begynte jeg å gå gjennom det jeg hadde gjort (backtracking). Jeg har herved lært at følgende ting BØR være sjekket ved installering : 1. usb-sw bør være installert før start 2. et godt digi-program er å anbefale.. men sist og ikke minst så bør dere 3.KOBLE KAMERAET TIL RETT PC! fy og f***.. jeg banna og steikte da jeg fant det ut.. -dritkameraet var kobla til feil pc.. er det muligt??!... hvor brødteit kan jeg bli?..-det var tross alt på fredag jeg kobla kameraet til..-men linux-pc'en står under pulten og MS-pc'en står OPPÅ pulten.. -det burde da være muligt å skille mellom disse to!.. alt funker plettfritt nå.. gphoto2 ble lastet ned fra www.gphoto.com evt gphoto.sourceforge.net og ble insatllert uten problemer gjennom configure/make/make install. Greigster Lenke til kommentar
Iminzilion Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 heaheahe. greide faen ikke la vær å lese detteuten å dette av stolen mitt i skuletimen ingen som fatta hvorfor jeg lo haehae.eid 0wn3d Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 Det skal ikke være greit. Alt jeg hadde "problemer" med var å nå kameraet som vanlig bruker før jeg la inn hotplug Lenke til kommentar
Silvester Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 Dette er litt offtopic, men husk: Kjøp alltid kameraer som støtter usb mass storage-driveren. Kjipt å sitte med et kamera med så sær API at ingen har giddi/klart å lage drivere. Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 Digitalkameaer flest bruker jo en egen protokoll til å kommunisere med dataen. Den protokollen har selvfølgelig libgphoto støtte for. Lenke til kommentar
iDude Skrevet 25. mai 2004 Del Skrevet 25. mai 2004 Digitalkameaer flest bruker jo en egen protokoll til å kommunisere med dataen. Den protokollen har selvfølgelig libgphoto støtte for. Kårrekt. PTP tror jeg den heter, og gphoto2 fikser den med glans. Ble positivt overrasket over hvor smertefritt det var å koble digitalkameraet (Kodak easyshare DX4530) til linux -burken ... Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 25. mai 2004 Del Skrevet 25. mai 2004 3.KOBLE KAMERAET TIL RETT PC! fy og f***.. jeg banna og steikte da jeg fant det ut.. -dritkameraet var kobla til feil pc.. er det muligt??!... Ja, det er dessverre mulig. I så henseende er ikke Linux spesielt brukervennlig ennå, og det må vi bare se i øynene. Forhåpentligvis får de fikset dette i Linux 2.8 med modulen "tell_me_what_i_mean.so"! Buggen du beskriver har bitt meg også, den gangen jeg hadde installert nyeste Fedora og brukte en times tid på å prøve å få til lyden. Det viste seg at Linux ikke hadde merket at jeg hadde glemt å slå forsterkeren på. Inntil disse latterlige manglene blir fikset, er det jo håpløst å skulle anbefale Linux til nybegynnere! Takke meg til <sett inn ditt favoritt-OS her <bortsett fra Linux>>! Lenke til kommentar
piit Skrevet 25. mai 2004 Del Skrevet 25. mai 2004 3.KOBLE KAMERAET TIL RETT PC! fy og f***.. jeg banna og steikte da jeg fant det ut.. -dritkameraet var kobla til feil pc.. er det muligt??!... Ja, det er dessverre mulig. I så henseende er ikke Linux spesielt brukervennlig ennå, og det må vi bare se i øynene. Forhåpentligvis får de fikset dette i Linux 2.8 med modulen "tell_me_what_i_mean.so"! Buggen du beskriver har bitt meg også, den gangen jeg hadde installert nyeste Fedora og brukte en times tid på å prøve å få til lyden. Det viste seg at Linux ikke hadde merket at jeg hadde glemt å slå forsterkeren på. Inntil disse latterlige manglene blir fikset, er det jo håpløst å skulle anbefale Linux til nybegynnere! Takke meg til <sett inn ditt favoritt-OS her <bortsett fra Linux>>! Haha ;-P Like mye morsomt som lærerikt å lese på dette forumet *teste å koble til digitalkameraet sitt* Lenke til kommentar
petterg Skrevet 26. mai 2004 Del Skrevet 26. mai 2004 Jeg gjorde noe lignede for et par uker siden, bare at det kunne gitt litt værre konsekvenser: Skulle ta en HD ut av den ene maskina. (De står på gulvet ved siden av hverandre, og bruker samme skjerm/tast/mus gjennom en KVM switch) Så jeg tok shutdown - hørte at det ble litt mindre støy i rommet (altså at viftene på maskina stoppet) - og nappet ut disken. Da jeg kikka opp på skjermen hadde jeg plutselig desktopen til maskina jeg nappa disken ut av... Jeg hadde altså tatt shutdown på feil PC! Lenke til kommentar
mariux Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 (endret) Orker ikke lese tråden, men har du prøvd GTKam? Det er et veldig brukervennlig UI til pghoto 2. Funket kjempebra her med mitt mustek mini 2-kamera Endret 27. mai 2004 av mariux Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 Orker ikke lese tråden, men har du prøvd GTKam? Det er et veldig brukervennlig UI til pghoto 2. Funket kjempebra her med mitt mustek mini 2-kamera Haha, ja. Og vi ser det TYDELIG på svaret ditt! - Gjør deg selv en tjeneste og se på hvor teit posten din blir da Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå