Gå til innhold

Hva handler American Pie om?

JoeDohn

Anbefalte innlegg

Er det sånn at Don McLean synger om en spesiell person i American Pie? Når var det egentlig musikken døde?

For meg kunne det høres ut som om det var Elvis' død eller noe sånt, men jeg aner ikke når sangen er skrevet eller noe, så jeg er ganske blank på dette. Noen som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du leser lyrikken her:

http://www.cs.rpi.edu/~kennyz/madonna_lyri...ml#americanlife

Min tolkning:

Låten handler om hvordan materialismen har overtatt i det moderne (amerikanske) samfunn, og at man gjør nesten hva som helst for å passe inn. Det er et sleivspark mot hjemlandet, men låten kunne like gjerne vært gjengitt på norsk og gjelde vel så mye her.

Ihvertfall er det slik -jeg- tolker den.

Lenke til kommentar
Min tolkning:

Låten handler om hvordan materialismen har overtatt i det moderne (amerikanske) samfunn, og at man gjør nesten hva som helst for å passe inn. Det er et sleivspark mot hjemlandet, men låten kunne like gjerne vært gjengitt på norsk og gjelde vel så mye her.

Skal vi sjå, nå leser vi sammen her:

American PIE. Ikke life. ;)

Lenke til kommentar

Don McLean sin klassiker en er veldig flott sang.

Som mange sikkert vet så er det Buddy Holly han refererer til mtp "the day the music died". Det var en flyulykke i februar 1959, hvor Buddy Holly sammen med blant annet Big Bopper og Ritchie Valens døde.

Og du husker sikkert tekstlinja "February made me shiver" - vel, der har du hovedreferansen.

Så kan man jo sette seg ned med teksten og overanalysere, men man bør uten store problemer finne referanser til store, store navn innen musikkens verden.

Mange er enige i Stones/Beatles/Joplin/Dylan-referansene f.eks. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...