Gå til innhold

Leverte inn en IBM (garanti-reperasjon)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva gjelder ikke for kjøpsloven?

En svært kort oppsummering av når reklamasjonsretten ikke gjelder:

* Ved næringskjøp (dvs. innkjøp til butikker, kjeder og privat næringsvirksomhet)

* Når du har brukt produktet feil i henhold til bruksanvisning. (F.eks hvis du bruker laptop'en i badstua.)

* Når du har unnlatt å gjennomføre påkrevd nødvendig vedlikehold som f.eks å fylle olje på bilen når det er nødvendig.

* Når reklamasjonstiden er ute (2 år for produkter som er ment å vare over 2 år, og 5 år for produkter som er ment å vare mer enn 5 år).

* Alle produkter som er "forbruksvare" og ikke er ment å vare i 2 år. F.eks. En penn, sko, matvarer.

* Produkter kjøpt i utlandet. (Det er ofte lover som ligner på den norske forbrukerkjøpsloven som gjelder der, særlig i nordiske og europeiske land)

 

Tja, tror jeg fikk med de viktigste punktene her på når man ikke kan få reklamasjon, men det er sikkert andre ting jeg har glemt.

Lenke til kommentar
Uansett gir kjøpsloven 5 år mot produksjonsfeil, men det er vel ikke lett å bevise på en HD for oss dersom dette blir krevd.

Mener vitterlig det er produsent/butikk som skal bevise at det ikke er produksjonsfeil jeg da... :dontgetit:

De første 6 mnd. etter kjøp så er det butikken/produsenten som er ansvarlig for å bevise at evt. feil med produktet IKKE skyldes feil fra produsentens side. Etter disse 6mnd. er det forbrukers oppgave å bevise at evt. feil ved produktet kan spores tilbake til produksjonsdato som det så fint heter.

 

Butikken/produsenten har derimot undersøkelsesplikt siden det er de som er den profesjonelle part. Dvs at de plikter å undersøke produkter som en kunde mener det er feil på. Hvis det viser seg å være feil gjelder det som jeg skrev over. Hvis det likevel ikke er feil ved produktet, har butikken selvsagt lov til å kreve penger for undersøkelsen.

 

Videre, gjelder kjøpslovens reklamasjonsrett på produktet. Dvs at om en disk ryker etter fire år og blir byttet mot ny, så har du faktisk nye 5 års reklamasjonsrett på den nye disken. Basta bom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...