Gå til innhold

Leverte inn en IBM (garanti-reperasjon)


Anbefalte innlegg

Hei

 

Disken jeg leverte inn var en IBM 120GB IDE 7200rpm UDMA-100 3.5" 120GXP.

De returnerte en WD 120GB IDE 7200rpm UDMA-100 3.5".

 

Det er vel neppe vanlig praksis å levere tilbake en hardisk av annet merke...men er det noe poeng å sende den tilbake?

På psdata ser jeg at WD diskene enten står oppført med WD1200BB eller WD1200JB BB for 2MB cache pg JB for 8MB cache. (antar jeg) På disken jeg fikk returnert står det WD1200LB. Noen som vet hva det betyr?

Noen kjent forskjell i kvalitet?

 

På psdata er 8MB disken oppført med 3 års garanti. 2MB disken står det ingen ting om noen garanti.

IBM disken jeg sendte inn hadde 3 års garanti, burde jeg ikke da få returnert en disk med 3 års garanti?

 

takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ringte akkurat psdata som sa at man ikke har garanti på produktet, men på kjøpet. Altså har jeg et halvt års garanti igjen på en helt ny disk.

Men når garantien på en vare er 1år, hjelper det vel ikke at kjøpsloven gir deg 5 vel? kan ikke skjønne at godtar noe sånt....

Lenke til kommentar
trodde også at IBM/Hitachi var spleisa, ikke IBM og WD.

Men burde jeg ikke få en disk med 3 års garanti?

I dag er Hitachi=IBM, men riktig som en sier; WD og IBM samarbeidet for en del år tilbake, blant annet kom det en del WD disker med IBM sine plater i. Diskene ellers var forskjellige ettersom jeg husker, men WD kjøpte selve platene av IBM. Så vidt jeg vet varte det ikke lenge, tror det sluttet omtrent da IBM begynte å benytte den såkalte pixi-dust teknologien sin. Platene deres var visstnok laget av keramikk(av ett slag) med belegg oppå, dette var noe av det som gikk galt med 75GXP(belegget løsnet eller noe slikt...). Hitachi har tatt over styringen av denne divisjonen i dag(IBM har fremdeles en andel), men aner ikke hva de har gjort med pixi-dust etc, mulig de har utviklet det videre. Diskene fra Hitachi holder i følge storagereview i dag høy kvalitet, dvs på linje eller bedre enn WD, Seagate og Maxtor.

 

Var vel WD som innførte 3 års garanti på diskene med 8 MB cache(special edition kalte de dem vel) og 1 år på alle andre, dvs de satte ned garantitiden på de billigste diskene. Dette var i USA da, men er vel ganske likt her. Uansett gir kjøpsloven 5 år mot produksjonsfeil, men det er vel ikke lett å bevise på en HD for oss dersom dette blir krevd.

Lenke til kommentar
Ringte akkurat psdata som sa at man ikke har garanti på produktet, men på kjøpet. Altså har jeg et halvt års garanti igjen på en helt ny disk.

Men når garantien på en vare er 1år, hjelper det vel ikke at kjøpsloven gir deg 5 vel? kan ikke skjønne at godtar noe sånt....

Loven er loven. Ingen kan heve seg over den og si at den ikke gjelder, selv ikke produsenter eller selgere. Har man 5 års reklamasjon, så har man 5 år hvor tingen skal fungere uten at du selv må påkoste reprasjoner eller lignende.

 

Merk: glemte å si den ting, det gjelder bare forbrukerkjøp, altså når du som privatperson kjøper noe.

 

Btw: jeg tror faktisk at kjøpsloven gjelder for forbrukerkjøp på nettsteder i EU også. Er ikke 100% sikker, men jeg mener å ha hørt det.

Lenke til kommentar
Ringte akkurat psdata som sa at man ikke har garanti på produktet, men på kjøpet. Altså har jeg et halvt års garanti igjen på en helt ny disk.

Men når garantien på en vare er 1år, hjelper det vel ikke at kjøpsloven gir deg 5 vel? kan ikke skjønne at godtar noe sånt....

Omvendt! Det er LOVEN som ikke kan omgås, ergo stille kjøpslovens reklamasjon sterkere enn garanti. Om det gis garanti i det hele tatt så er det bare en liten ekstraservice i forhold til det du har lovfestet rett til i følge kjøpsloven.

 

Jeg blir derimot oppgitt ovver folk som går i butikken og får slengt i trynet: "garantien er utgått" og går skuffet og handler et nytt produkt. Folk bør vite bedre at de uansett har 2 eller 5 år reklamasjon, og om de blir avist så bør de kjempe for sine lovfestedee rettigheter som tross alt er innbakt i utsalgsprisen, og ikke la seg undertrykke av slemme selgere som vil lure dem til å kjøpe et nytt produkt og få ennå høyere bonus.

 

PS. "LB"-diskene er det samme som JB-diskene altså med 8MB minnebuffer, men har i tillegg flytende lagre (FDB-lagre) som gjør den mer stillegående. Husker desverre ikke om det er 1 eller 3 år produsentgaranti på de diskene, men du har uansett 2 eller 5 år reklamasjonsrett.

Lenke til kommentar
Uansett gir kjøpsloven 5 år mot produksjonsfeil, men det er vel ikke lett å bevise på en HD for oss dersom dette blir krevd.

Mener vitterlig det er produsent/butikk som skal bevise at det ikke er produksjonsfeil jeg da... :dontgetit:

Endret av Atpn
Lenke til kommentar
Ringte akkurat psdata som sa at man ikke har garanti på produktet, men på kjøpet. Altså har jeg et halvt års garanti igjen på en helt ny disk.

Men når garantien på en vare er 1år, hjelper det vel ikke at kjøpsloven gir deg 5 vel? kan ikke skjønne at godtar noe sånt....

Kjøpsloven gir deg ikke 5 års garanti, men 5 års reklamasjonsrett på produkter ment til å vare vesentlig lengere enn 2 år. Reklamasjonsretten er lovbestemt, så den kan ingen ta fra deg uansett.

 

Garanti og reklamasjon er ikke det samme. Garanti gis av selger og skal gi utvidede rettigheter ved kjøp av et produkt enn det reklamasjonsretten gir.

 

EDIT: Her kom svarene på rekke å rad ja...

Endret av Orjanp
Lenke til kommentar
Garanti

 

En garanti skal gi deg rettigheter i tillegg til reklamasjonsretten etter kjøpsloven. Gir den ikke større rett, kan garantien være ulovlig etter markedsføringsloven. Garantiutsagn selgeren gir i markedsføringen er bindende for selgeren.

Her har vi nok hvorfor enkelte av produktene ikke listes opp med garanti hos psdata.

Lenke til kommentar

Ting er noe klarere, men hva gjelder egentlig med kjøpsloven som gir reklamasjonsrett? Den gjelder hvis produktet slutter å fungere, ok, men må det besvises at det ikke er kunden som har ødelagt produktet men at det er en produksjonsfeil?

Hva gjelder ikke for kjøpsloven?

Lenke til kommentar

Simen1:

PS. "LB"-diskene er det samme som JB-diskene altså med 8MB minnebuffer, men har i tillegg flytende lagre (FDB-lagre) som gjør den mer stillegående. Husker desverre ikke om det er 1 eller 3 år produsentgaranti på de diskene, men du har uansett 2 eller 5 år reklamasjonsrett.

at jeg leverer inn en 2MB hdd og får returnert en med 8MB cache er ganske bra må jeg vel si. Kudos til Psdata!!

 

PS. er vel ikke mulig å slette poster her er det vel?

Endret av Bro2
Lenke til kommentar
Ting er noe klarere, men hva gjelder egentlig med kjøpsloven som gir reklamasjonsrett? Den gjelder hvis produktet slutter å fungere, ok, men må det besvises at det ikke er kunden som har ødelagt produktet men at det er en produksjonsfeil?

Hva gjelder ikke for kjøpsloven?

Først av alt så heter det vist forbrukerkjøpsloven (skrev dessverre feil). Den gjelder for forbrukerkjøp (kort sagt: kjøp gjordt som privat person). Loven sier kort sagt at en ting skal ha mangler. En mangle kan være at varen ikke har de egenskapene du ble lovet, eller at varen ikke fungerer som avtalt (den skal fungere i 2 år eller 5 år hvis varen er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år). Det er derimot ikke en mangle hvis man må reparere noe pga normal slitasje eller pga din behandling av varen. Her er det butikk/selger/produsent som eventuelt må bevise eller sannsynlig gjøre det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...