arimail Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 Heyzann, er peltier kombinert med vannkjøling veldig vrient og bruke? Jeg skjønte litt for lite av guiden her på overklokking.no.. (kan nok sette meg ned med litt bedre tid men). Har noen noen illustrasjoner av peltier på cpu osv? Takk for all hjelp. -Ari Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 Jeg vil ikke anbefale en amatør til å bruke peltier og vannkjøling, det er mye som må taes hensyn til (med fare for kondens osv) Lenke til kommentar
Flop|s Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 (endret) Vrient og vrient.. Hvis du skal invistere i en peltierløsning for første gang kan du like gjerne kjøpe en swiftec sak med blokk og kondensmatter. Der følger det også med en bruksanvisning slik at det ikke er særlig vanskelig å sette opp. Det som kanskje er litt "rart" er det fettet du må/bør ha i kjernen og de mattene du må ha rundt socket, men rent bortsett fra det, er det ikke noe problem. Nå skal det også sies at du kanskje ikke får overklokket noe særlig mer med peltier, det gjorde ihvertfall ikke jeg. Har en XP2500+ som gikk til 2,66Ghz med vanlig vannkjøling og 2,7Ghz, dog noe ustabilt på 2,3v, med peltier, så hvis du virkelig vil invistere, liker å kalle det det, i skikkelig kjøling ville jeg heller gått for vappo eller prommy.... Endret 10. mai 2004 av Flop|s Lenke til kommentar
Vaffelkake Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 Hvis du gjør god research først, og prøver mye i kontrollerte forhold (dvs, uten å ha den koblet til, osv.), bør det gå bra! Sånn at du du ikke plutselig hiver på en 150W's peltier, som er snudd feil vei, og koblet rett på PSUet du bruker til resten av HW, og så skrur på PCn Lenke til kommentar
arimail Skrevet 10. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2004 Thanx.. Dere har gjort meg litt tryggere.. Får se da. Skal i allefall ha vannkjøling. Lenke til kommentar
Kozesmurf Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 Må si jeg fant peltier/vannkjøling mindre komplisert. Kjøpte Swiftech vannblokk m/240w peltier. her var det bare til å klatte på de-eletric fett og "skru sammen" tut å kjør har hatt dette fungerende i snart et år no og føle meg rektig så fornøgde. har foreks akurat overklokka min XP2800 @ 2630 Mhz. Fant ut at det va litt sjid at mitt ASUS A7N8X-Deluxe ikje kan levere mer enn 1.85 Vcore så windows XP e langt fra stabilt. kjøre akurat nå på 2.59 Ghz. tut å kjør ja. for ikke å nevne mine fine 21 grader på CPU. Denne kunne nok vært litt lavere om eg ikje kjørte GPU-Peltier i tilegg i samme vankjølingssystemet. Vannkjøling + ferdige vannblokker med peltier er glimrende. I.o.m. at vannkjøling er fleksibelt så er det helst bare fantasien strupe ved "utvikling" i kabinettet. Med Vappo så stoppe det liksom med CPU. med mindre du vil ha vannkjøling i tillegg.. menne.. altså.. då blir det møye stæsj i ein pesjå ass Lenke til kommentar
arimail Skrevet 10. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2004 (endret) Men hvis jeg nå skaffer meg WaterChill KT03 CPU/VGA/Chipset kit.. Blir det da vanskelig å evt sette på peltier løsninger etterpå?? WaterChill KT03 CPU/VGA/Chipset kit Og Hva slags PSU er Anbefalt for Peltier?? Endret 10. mai 2004 av arimail Lenke til kommentar
Kozesmurf Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 Du får kikke litt på spesifikasjonene til de forskjellige PSUer (bare hold deg vekke fra Q-tek) og finne deg en som har en max amp på gjerne over 24 amp. Somregel ser du gjerne at det vil stå Imax 24 amp på en peltier. dette er ampen ved Vmax 15v. Mao. ampen ve 12v er noe lavere. men å finne en PSU som gir akurat det du trenger av krefter vil bety at denne sliter voldsomt konstant da. Den vil jo klare det en viftene vil spinne på max og levetiden blir gjerne ikje den lengste. Bruker selv en levicom 500w PSU som står spesifisert til max 36 amp ved 12V. mao. viftene går på absolut min og høres ikke. Skulle eg finne på å montere annet stæsj som vifter og lys vil dette gå på denne psu'en. plenty å gå på Det settet ditt ser relativ enkelt ut å montere men det er anbefalt med større radiator (mer kjølekrefter) dersom du skal ha en peltier i dette systemet. Å ta seg god tid ved montering løser ofte mange problemer Men å ettermontere en peltier på dette.... Som nybegynner bør du forholde deg til komplette peltier/kjøleblokk løsninger etter min mening. Til en pris på 2000,- for det settet ditt ville eg heller brukt de pengene til å kjøpe - 1 stk radiator med plass til 2 x120mm vifter - 2 x 120mm vifter, gjerne regulerbare. - Hydor pumpe (billig og veldig god) - Swiftech CPU Vannkjøleblokk m/ferdigmontert peltier. Her får du også det du trenger ved montering med hensyn til kondensering. - De-electric fett (følger ikke med i overnevnte pakke) - slanger - Vanntank tenker dette stjeler de 2000 pengene dine men du er bra igang og kan utvikle dette systemet i ettertid uten klabb & babb. Lenke til kommentar
arimail Skrevet 11. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2004 Takker og bukker Men VGA + CHIPSET vannblokk i tillegg?? Lurt eller? Lenke til kommentar
Kozesmurf Skrevet 12. mai 2004 Del Skrevet 12. mai 2004 GPU kjøler er jo ikke dumt da.. chipset kjøler opplever eg som mer "noe fancy" etterhvert. På mitt ASUS A7N8X-Deluxe hovedkort er det ingen vifte, kun kjøleriller til chipset og har overklokket FSB til 230 x 11.5 = en FSB på 460 Mhz. har ingen problemer vedr. denne. men som startpakke vil eg anbefale det som er skrevet. GPU kjøler kan du ta i samme slengen som "pakken" nevnt ovenfor her om du vil bruke noen få hundrelapper ekstra Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå