Gå til innhold

Hjelp til valg av RAID kort

Anbefalte innlegg

Har kikket litt rundt på forumet, og de postene jeg fant ang RAID gjaldt HK som hadde RAID integrert.

Jeg har derimot tenkt å kjøpe et kort som ikke har RAID medfølgende: MSI 645-Ultra. Det jeg nå er litt i tvil om, siden jeg også kommer til å kjøpe 2xWD 120GB SE 8mb cache, er om jeg skal ha diskene i RAID eller ikke. Har sett på et Adaptec og et Promise kort, nemlig

Adaptec Raid-1200A ATA100 2kanal PCI - Highpoint HPT370A Retail

og

Promise Raid FastTrack100TX2 U-ATA100

Begge kortene er 2-kanals PCI kort, og jeg er ikke særlig godt informert når det gjelder hva som er bra og ikke på RAID kort.

Hvis noen har noen erfaringer og/eller meninger når det gjelder disse korten (eller andre kort de evt måtte ha) setter jeg pris på om dere kunne delt dem med meg.

I tilleg tar jeg gjerne i mot råd og tips ang oppsett, f.eks. hvor ha OS (har en SCSI disk også...), hvilken type RAID (går nok for RAID 0, ja), hvordan sette dette opp, osv. Alt mottas med takk :smile:

Lykke Til!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis jeg venter til serial ata har komt, har noen allerede utviklet noe enda kulere (eks serial ata 2...).

Man kan godt vente litt, men man kan også vente i det uendelige ;-(

Nei, jeg har bestemt meg for å oppgradere nå, for en rimelig penge, og så heller oppgradere om 2-3 år igjen.

Lenke til kommentar

Ser veldig bra ut. Takk for tipset.

Noen som har noen erfaringer med dette kortet? Positive og negative. Hvordan er det i forhold til andre kort av andre produsenter?

Har selv et adaptec SCSI kort, og er veldig fornøyd med det. Er derfor litt tilhenger av adaptec :wink:

Nå vet jeg jo ikke noe særlig om RAID kort, så...

Takk skal du ha.

Lenke til kommentar

Hallo!

Til IDE raid ville jeg valgt Promise kontroller fordi de kan dette.

Prøv ihvertfall å holde deg unna HPT370 hvis du skal ha store disker i raid. Da blir det mange partisjoner som for meg ihvertfall er litt kjipt.

For 2stk IDE i raid ville jeg valgt Promise Raid FastTrack100TX2 U-ATA100 eller Promise FastTrak-TX2000 U-ATA133 hvis ATA133 er tingen..

For 4stk IDE i raid ville jeg valgt Promise FastTrack 100 TX4 som er en meget bra raidkontroller og som ikke koster sjorta.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...