Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Krysset tp-kabel problem

Anbefalte innlegg

Jeg har ett problem:

Jeg skal koble sammen to maskiner, de har henholdsvis WinXP og Win98.

Skal altså overføre filer fra ’98 maskina til XP maskina.

Jeg kobler de sammen med en krysset tp-kabel, dette er vel så langt riktig.

Problemet er at jeg gir begge maskinene faste ip-adresser (10.0.0.2 og 10.0.0.3)

Jeg kan nå pinge begge maskinene, men kommer ikke inn på det jeg har delt ut (sharet).

De har ulikt ”maskinnavn” men samme ”arbeidsgruppe-navn”

Altså jeg kan pinge maskinene med ”ping” kommandoen, men når jeg skriver 10.0.0.2/10.0.0.3 får jeg bare en feilmelding.

Kan dette ha noe med brannmuren å gjøre, bør denne taes ned for å få enklest mulig tilgang? Dette skal bare gjøres en gang, så brannmuren blir satt opp igjen etterpå. Evt drodling rundt mulige feil mottas med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan prøve å ta ned firewall eller legge til tillatelse for de ipadressene.

Eller så kan du prøve et par andre IP adresser. for eksempel 192.168.0.5 og 192.168.0.6

Jeg skal innrømme at jeg ikke har så veldig stor peil på nett. men har fiksa prob med å gjøre slik før =)

Lenke til kommentar

Bruk heller installasjonsveiviseren i Xp, den spør om du har pc-er med andre operativsystem og kan lage en diskett med instalsjonsveiviseren for nettverk som du kan kjøre på den pc-en med windows 98, da setter windows opp nettverket automatisk.

Lenke til kommentar
Bruk heller installasjonsveiviseren i Xp, den spør om du har pc-er med andre operativsystem og kan lage en diskett med instalsjonsveiviseren for nettverk som du kan kjøre på den pc-en med windows 98, da setter windows opp nettverket automatisk.

Jeg gjorde dette, og ikke overraskende funka det ikke...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...