Gå til innhold

onClick="select()" i CSS ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
No = bad :thumbdown: Yes = good :thumbup:

Det var litt ironisk ment, men jeg står fortsatt på at javascript er "no" og CSS er "yes" :p

Greit nok, men såvidt jeg vet finnes det ingen måte å merke tekst på automatisk i CSS, så da må man bruke JavaScript.

Nå var det strengt tatt bedre å bruke onfocus i stedet for onclick også da...

Lenke til kommentar

Dersom jeg forstår deg rett er dette støttet i css. Med :focus kan du sette css regler for når et element når det har fokus. Eventuelt kan du jo også se på :active.

EDIT: lurer på om jeg bommet ganske kraftig nå :) Kom med et eksempel så forstår jeg kanskje bedre ;)

Endret av mohuhau
Lenke til kommentar
Det er noe som gjelder for linker, selv om man kan bruke :hover på bilder (er lite støttet i IE).

:active lar deg sette regler for når en link klikkes på.

:focus finnes ikke

Joda, begge disse finnes, dog kom ikke :focus før i css2. :active var også bare mulig å bruke på linker i css1. I css2 derimot kan alle pseudo-klassene (utenom :link og :visited. )brukes på alle tagger. Så det er ingenting galt med f.eks

td:focus { color: red; }

. Du kan tom kombinere flere pseudo-klasser. f.eks slik:

a:active:focus { color: blue; }

Desverre støtter ikke ie dette, noe som kanskje ikke kommer som noen overaskelse med den css støtten ie har :devil:

Derimot er jeg usikker på om dette hjelper trådstarter da jeg muligens oppfattet hva han ville feil. Derfor håper jeg på et eksempel eller en bedre beskrivelse av hva han ønsker å oppnå.

Endret av mohuhau
Lenke til kommentar

Jeg har et registreringsskjema med ganske mange felt. Om de ikke fyller ut noe essensielt, blir resten av feltene lagret i session og skjemaet blir vist igjen med ferdig utfylt de feltene som var utfylt, og en feilmelding vises ved siden av det feltet som skal fylles inn (var i feltet før)

Når man klikker på feltet eller tab'er til neste felt, skal teksten bli merket, så man slipper å merke den selv, når man skal forandre noe.

Ikke spesielt viktig akkurat, men litt greit å slippe å gjøre det selv liksom...

<input class="textfield" type="text" id="lastname" name="lastname" onfocus="select()">

Lenke til kommentar

Lite tips: ikke bruk session til noe slikt. La heller et javascript validere og kun kjøre submit hvis alt er OK. Du kan seff kjøre validering på serverern i tillegg, i tilfelle javascriptet feiler, men la så mye skje hos klienten som mulig ;)

edit; hadde en link her et sted, men den er seff borte når jeg trenger den...

edit2: sett denne?

Endret av enden
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...