Gå til innhold

Automatikk styrt med PC'n. Noen tips?

Anbefalte innlegg

PC'n er full av ut- og innganger. Hvordan kan jeg få brukt dem som til å måle/styre elektronikk utenfor PC'n?

Lydkortet har 2 analoge innganger (stereo-lydopptak) med en samplerate på 44100 målinger pr sekund og en "oppløsning" på 16 bit, (altså 65536 nivåer) Jeg har tenkt å måle en spenning med lyd-inngangen. (0-250v) Jeg reduserer spenningen ved hjelp av motstander (Tipper 0-250mv er passelig for lydkortet)

Hvordan får jeg brukt målingene? Feks fått dem inn i excel for omregning, og beregninger?

Er det en enkel måte å lage digitale inn og utganger på? og bruke dem?

(Jeg er ganske blakk, så det må ikke være dyrt)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Elfa selger slike sett du kan bruke...

Ble frarådet å kjøpe slike ting, kvaliteten på sakene er ikke de høyeste, dårlig båndbredde, nøyaktighet, høy pris og så er det alltid en liten risiko ved å smelle inn høye spenninger uten galvanisk skille på en pc :grin:

Lenke til kommentar

Jeg har aldri laget noe i visual basic før, men hvis det er så enkelt, kan jeg vil spørre en jeg kjenner om han gidder å lage et sånt program eller lære meg å lage et.

Eller kanskje noen kan klippe og lime en liten programsnutt her til meg?

Jeg skal passe på å ikke svi PC'n. Jeg skal ha passe med motstander/elektronikk på yttersiden som begrenser spenninger etc. (For sikkerhetskyld skal jeg ikke bruke den nyeste PC'n i tilfelle noe går galt)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...