Gå til innhold

Tordenværutsatt PC... Hva er dødt...?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når det gjelder harddisker, så vil det oftere lønne seg å forsøke å finne en tilsvarende harddisk. Harddisken må være av samme merke og modell for at det skal gå.

Dette er det første jeg gjør når jeg skal fixe en harddisk, og derfor hverken selger eller kaster jeg gamle disker.

Er det en harddisk av eldre type som det vil vise seg vanskelig å finne maken til, så er det nok ingen vei utenom Ibas eller andre liknende firmaer. Men da snakker vi fort om tusenlapper i reprasjonskostnad, så innholdet på disken må jo settes opp mot en stoor regning.

Selv har jeg "reparet" harddisker på denne måten mange ganger, og det har funket hittils hver eneste gang. Men dette gjelder kun ved feil på kretskortet til disken, ikke om den er utsatt for vannskade, brannskade eller mistanke om at det er en mekanisk feil på disken (feks. ved at disken er gått i gulvet).

Prøv bruktmarkeder eller nettauksjoner, så er muligheten stor for at du finner samme disk som virker. Dessuten; skifte av kretskort er gjort på få minutter om du har verktøyet som trengs; oftest torx-skruer. En fordel om du ikke har for mange tommeltotter og, da det kan være litt pirkete å montere kretskortet igjen.

Lenke til kommentar

En kamerat av meg har en skrekkhistorie på dette. Han satt ved PC'en, plutselig slo lynet ned uten forvarsel. Alt han så var et lyst glimt på skjermen, så var alt dødt. Det vil si, skriveren fungerte. HP er kvalitet, gitt! :w00t:

Endret av tor_erik
Lenke til kommentar
En kamerat av meg har en skrekkhistorie på dette. Han satt ved PC'en, plutselig slo lynet ned uten forvarsel. Alt han så var et lyst glimt på skjermen, så var alt dødt. Det vil si, skriveren fungerte. HP er kvalitet, gitt! :w00t:

Har hatt akkurat samme erfaringen jeg, etter et lynnedslag svartna pc-en, men printeren en HP det også har jeg enda.

Lenke til kommentar

Wikingen:

Det første som går ved lynnedslag er, som fler har vært inne på allerede, PSU. Så i ditt tilfelle er det mest sannsynlig at det er det. Om du vil/kan, så skru opp PSUn og sjekk om det sitter en sikring der. Sikringen er garantert gått føyken, men skift den ut med en ny (koster noen få kr og fåes overalt) og jumpstart PSU (hvordan er beskrevet mange steder her på forumet). Hvis den starter (viften/e går rundt), så sjekk med et multimeter og mål spenningene i ATX kontakten (google; ATX +pinout). Ser det ut til at den leverer riktige spenninger, så er sannsynligvis alt OK. Det kan, som noen hevder, komme "senskader". Men på en PSU har aldri jeg vært borti at det har skjedd.

Om PSU er død; bytt ut PSU med en du vet virker. Starter maskinen nå, så har du vært heldig. Hvis ikke, så må du begynne å eliminere. Fjern alt som ikke være i maskinen; PCI-kort, ekstra disker/CD-ROMer og evt. ekstra minnebrikker. Virker den ikke fortsatt, så ligger problemet mest sannsynlig i hovedkortet (eller minne, AGP-kort eller CPU). Men ser det ut til at maskinen virker, så ligger feilen mest sannsynlig i de delene du fjernet. Da må du sette de inn en etter en igjen og legge merke til om maskinen begynner å oppføre seg rart, eller ikke starter i det hele tatt.

Erfaringsmessig så pleier følgende deler å ryke ved lynnedslag; 1. PSU, 2. ISDN-kort (eller internmodem-kort), 3. TV/radio-kort 4. nettverkskort (om de er koblet til telefonnettet på en eller annen måte, eller annen maskin/utstyr på nettet som også har gått føyken) og 5. hovedkort (spes de med interne nettverk/modem).

At CPU'er og minne har gått føyken tror jeg nesten ikke jeg har vært borti. Men selvsagt, det kan jo skje. Av disse er minnebrikker de mest følsomme komponentene, men de sitter ofte så "isolert" til at andre komponeter pleier å ryke først.

Når det gjelder forsikring og egenandel, så får det bli opp til deg selv hva du synes er mest lønnsomt. Men siden dette var en maskin til en person som bruker den i jobb(?)sammenheng, så bør en ikke ta så mye sjangser på at maskinen forblir stabil hvis feks det hjalp med kun ny PSU. Jeg ville da fått ført over innholdet på diskene til andre medier så fort som mulig og byttet ut disker og hovedkort.

Lenke til kommentar
Alt kunne vært ungått hvis du kjøper et overspenningsvern =)

Det minsker belastning på PSU også =) og forlenger levetiden på datakomponentene i maskinen din..

etter at min pentium 4 2.4b fikk seg en støt klarte vi å klokke den til 3.03 med vanlig heatsink og vifte.. tilfeldig? :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...