Gå til innhold

Tordenværutsatt PC... Hva er dødt...?

Anbefalte innlegg

Heisan!

Min venninnes PC med et litt eldre Abit SD7-533 hovedkort og en standard Chieftec 360W strømforsyning ble rammet av overslag/kortslutning etter et kraftig tordenvær her om dagen. :cry:

Maskinen er nå helt død, og jeg får den på pulten min i morgen til reparasjon, og lurer derfor på hva som erfaringsmessig kan gå føyken ved slike tordenbyger... :(

Maskinen er HELT død. Intet lyser, ingen vifter i psu'et starter, ingen lamper lyser, og hverken DVD-rom eller cd-brenner åpner seg. :ermm:

Jeg regner det derfor som meget sannsynlig at psu'et har "tatt kvelden".

Er det da sannsynlig å anta at hovedkortet samt CPU også har "tatt kvelden"???

Hvis det viser seg å være så galt at både HK+CPU og psu'et har "tatt kvelden", er det da en rimelig grei mulighet for at diskene, to stk WD 120 GB SE, har klart seg?

Og i tilfelle disse har klart seg, er det da sannsynlig at jeg bare kan kople opp et nytt psu og et nytt hovedkort, evt. med ny CPU, for så å "starte der min venninne slapp"??

Eller må jeg gjøre noe med diskene, i og med at HK blir et annet enn det tidligere?

Jeg vet dette ble mange spørsmål, og med rom for mye gjetninger, men alle svar mottas med STOOOOOOR takk!!!! :)

Mvh

Roy I.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1: Det er mest sannsynleg at PSU'en har tatt kvelden.

Du kan for sikkerhetsskyld dra ut straumkontakten i 10 sekunder og putte den i igjen.

Det er mulig at hovedkortet er dødt og andre komponenter, men mest sannsynleg berre PSU. Få tak i ny PSU og prøv.

Lenke til kommentar

Takker for svar :)

Jeg prøver vel psu'et først da.

Jeg håper ikke diskene har kveldet, da min venninne er oversetter, og ikke hadde backup av de siste par hundre sidene hun hadde oversatt... :cry:

Noen som har opplevd noe liknende i tordenvær??

Mvh

Roy I.

Lenke til kommentar

Mvh

Roy I.

Hei :)

Joda, hadde selv en lignende episode for et par år siden :(

Det som gikk føyken da var PSU og mitt kjære USB modem. Husker enda stikkflammene som kom ut av det pene blå plexiglasset på modemet :scared:

HD fikk en liten hickup, men ingen av filene ble sletta. Det fungerte fint etter å ha reinnstallert Win.

Lykke til med reperasjonen :thumbup:

Lenke til kommentar
Takker for svar :)

Jeg prøver vel psu'et først da.

Jeg håper ikke diskene har kveldet, da min venninne er oversetter, og ikke hadde backup av de siste par hundre sidene hun hadde oversatt... :cry:

Mvh

Roy I.

ja jeg har hatt en maskin inne der var det bare psu som har tatt kvelden.. ;) men du har flaks i chieftec sine strømforsyninger er de ett par sikringer.

men det er nesten garantert at det er psu ;)

men ikke ha alt for store forhåpninger om resten ser det brent ut i maskina kan likegodt hovedkort også gått. :(

Lenke til kommentar

Hvor gammel er denne PC’n? Er den ikke fro gammel så hadde jeg levert den inn til en fornhandler og fått den taksert. Ville tro de ville si 100% vrak. Har den først fått seg en skikkelig torden karamell så er mulighetene så store at det dukker opp senskader (om de i det hele tatt får startet noe opp igjen nå) at et verksted med respekt for seg selv og sinne kunder ville sagt NEI til reparasjon. Har selv ”prøvd” å fikse et sånn pc med ny PSU o det virket, men etter noen uker gikk HD, så begynte minne og tulle og så kan dere tenke resten selv! Da ringte jeg rundt og beskjeden jeg fikk: lynnedslag i PC = søppel! Egenandel på sånt er vel rundt 1000-1500.- Å det er en god investering mener jeg!

Prøve 1 gang en minnebrikke fra en sånn PC og fikk ødelagt min egen PCU, så det gjør jeg ikke igjen!

Lenke til kommentar
Alt kunne vært ungått hvis du kjøper et overspenningsvern =)

Det minsker belastning på PSU også =) og forlenger levetiden på datakomponentene i maskinen din..

Jeg trodde at lynet slo til kjappere enn overspenningsvernet klarer å reagere. sant / usant?

Lenke til kommentar
Usant, men det kan være en god idé å sjekke at kontakten som vernet står i, faktisk er jordet :p

så da kan jeg spille mens det tordner og lyner ute hvis jeg har overspenningsvern som FAKTISK er koblet til et JORDET stikkkontakt? sommeren er reddet. de dagen det regner og tordner da vel og merke.. :hmm:

Lenke til kommentar

Jeg kunne bytte sikring i min PSU så funket maskinene igjen. Men DVD-Kort som hadde vært koblet i tv'n tok kvelden.

Maskinen virket bra etterpå men hk hadde åsså fått seg en kraftig smell. Såkalte senskader besto for min del av særs mange bluescreens.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...