Gå til innhold

Er det bare meg,


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

- Morrowind er kongelig på grafikk, og musikk, men rent kvalitetsmessig varer ikke smaken av det like bra som de to oven.

 

Hva er galt med kvaliteten på Morrowind egentlig?

 

Jeg synes det er ett meget stilfullt og godt spill. Og det fordi det har lite bugs, godt gameplay, er enkelt å modde og grafikk og musikk er godt gjennomført. (ok da, AI er ganske dårlig da, men det er bra alikevel...)

 

Hvorfor synes du ikke at Morrowind lever opp til de eldre "Elder Scrolls" spillene?

Lenke til kommentar

Syns Xanitra setter finger'n på et alvorlig problem for oss gamere. Spillene var faktisk bedre før (hvis man ser bort i fra grafikk). God grafikk holder ikke i det hele tatt, og når Waven nevnte LBA fikk jeg nesten tårer i øynene, et fantastisk spill, som hadde alle elementer et godt spill bør ha. Jeg syns det personlig er trist at konsoll-markedet tar av som det gjør, siden jeg syns det er MYE bedre å spille spill på en PC framfor en konsoll (bortsett fra fotball/hockey-spill sammen med kompisser).

 

Og det er noe fullstendig galt når feks adventure-sjangeren nesten har dødd ut. Kjempe synd at Sam & Max 2 og oppfølgeren til Full Throttle har blitt avlyst pga av markedet og økonomi.

 

Problemet er som noen her sier piratkopiering, ikke det at jeg trur at piratkopiering ikke foregår på PS2 og XBox, men før i gamle dager så fikk man med mye mer stæsj når man kjøpte et spill til PC. Jeg savner kart, tykke manualer, kanskje en t-skjorte. Hvis man får med slike ting så er det mer fristende å faktisk kjøpe spillet.

Lenke til kommentar

 

Hvorfor synes du ikke at Morrowind lever opp til de eldre "Elder Scrolls" spillene?

Ååå. Jeg husker Daggerfall. En god kamerat av meg og jeg satt med det dag ut og dag inn. :thumbs: Her hadde du FULL frihet, du kunne bli hersker over en by, eller bare leve et enkelt manns liv å kjøpe et hus og en båt.

Pengene til det var ikke noe problem å skaffe, det var bare å kjøpe stor nok trillebår til alle skattene mann fant i alle de forskjellige hulene.

Om du har spilt Diablo 2, hvor kartene endret seg hele tiden, er ikke dette noen ny teknologi. Hulene og dungeonsene på Daggerfall var alle unike, hver gang du startet et nytt spill.

 

Når vi ble lei av MIDI musikken, gikk vi over til Queen Greatest hits vol. 1 og 2. Vi drakk cola, spiste grandiosa og kunne sitte med det spillet til tidenes morgen.. Måtte bare tjene penger til det gode +5 sverdet.............

 

 

 

Morrowind er alt, ALT FOR PERFEKT. Det ligger ikke noe sjel bak det. Yess, musikken bringer frem stemningen, men alt er rett og slett for firkanta.

Folka sier det samme, questene går i og for seg ut på det samme, og til slutt blir du bare lei av de hersens fuglene som flyr rundt.

 

________________

 

 

 

Til dere andre:

 

Jeg synes IKKE at alder er en stor faktor i spørsmålet om spill har blitt dårligere.

Det er selvfølgelig mye mer skummelt å se Terminator 2 når man er 10, enn når man er 20... Men sånn er det med spill også.

Spilte Pinball Dreams forleden (er så heldig at jeg har en oppegående 486)

og det er fortsatt like konge: Like god kvalitet når det gjelder spille opplevelse, musikk, og tja, også grafikk til en viss grad.

 

Pro Pinball: The Web er også et annet pinball spill som jeg spiller mye...

Jeg gidder ikke spille de aller nyeste spillene fra Pro Pinball, for de holder rett og slett ikke mål.

 

 

 

Men som andre sier, og som har et VELDIG godt poeng med.

Vi har gravd vår egen grav. Det å brenne spill er så mye enklere enn å kjøpe dem. Vi blir mye mindre kritiske til dårlige spill, for vi har jo ikke brukt noe penger på dem. Dermed får ikke spill selskaper jnoe feedback, de tjener ikke penger på det, så da sier det seg selv: Spill blir dårligere.

 

Ta GameCube.. MEGET vanskelig å piratkopiere unike CD'er. Folk KJØPER spillene på den..

* Nintendo tjener penger,

* spillselskapene som lager spill til GameCube tjener penger.

* Spillselskap VIL lage BRA spill til OSS, for vi KJØPER spillene DERES!!

 

* Til slutt er det vi som tjener på GODE spill opplevelser, og sitter igjen med god samvittighet for at vi har betalt noen for den gode spill opplevelsen vi hadde for de 300 eller 5-600 spenna vi brukte på det spillet.

 

Jeg savner tida tilbake når PC var på GameCube stadiet.. Da tjente alle på spill markedet, og alle hadde det egentlig fett som f.

 

Men den tid er forbi. Piratkopiering (i hvertfall i PC verden) har kommet for å bli.

Endret av Xanitra
Lenke til kommentar

Piratkopiering har kommet for å bli? -smile- Da jeg var liten var det liksom den eneste måten å få tak i spill på... piratkopierte mye også for femten år siden, så noe nytt er det ikke akkurat... var bare ikke så vanskelig på den tiden, trengte bare noen tomme disketter.

Lenke til kommentar

etter å ha lest denne tråden så ble jeg faktisk inspirert når jeg var ute å handlet idag; jeg fant nemlig Lucas Arts Entertainment Pack, med 4 spill:

  • Full Throttle :thumbs:
  • The Dig :w00t:
  • Grim Fandango :roll:
  • Sam & Max :dribble:

vet ikke hvilket spill jeg skal starte med en gang. :D (eneste jeg ikke har spilt er grim fandango.. men regner med at dette også er bra..)

disse versjonene er også fikset slik at de fungerer på win95-winXP uten problemer. :)

Lenke til kommentar
LBA er ikke ett spill som blir dårlig. Grafikken en tidløs, stemningen og hele spillet er så gjennomført! Gravde frem LBA 2 tidligere i år, og var ikke ett spor av skuffelse å oppspore.

Personlig har jeg en tendens til å finne frem og spille gjennom UFO: Enemy unknown og X-Com: Terror from the deep sånn annenhvert år. Grafikken er helt grei, musikken er helt grei, og gameplayet er helt avsindig bra.

 

Det er ti år gammelt, og fremdeles ligger det på Topp 5-listen min.

Lenke til kommentar

Om du har spilt Diablo 2, hvor kartene endret seg hele tiden, er ikke dette noen ny teknologi. Hulene og dungeonsene på Daggerfall var alle unike, hver gang du startet et nytt spill.

Kartene i Diablo2 endrer seg ikke hele tiden, det bare er flere versjoner av hvert brett som blir lastet hver gang. De blir ikke "random'isert" for hver gang, hvis det er det du tror. Her må jeg nok desverre skuffe deg, verken Diablo2 eller Daggerfall (ikke som jeg vet og jeg tviler STERK på det også) har slik teknologi...

 

 

La meg ta min erfaring med dataspill: For noen år tilbake (en del år) så prøvde jeg det beryktede CS for første gang og ble veldig fasinert, det var noe nytt og spennende. Nå synes jeg spillet er litt tamt og kjedelig, men spiller det da fortsatt i ny og ne, det er fortsatt noe ved det som appelerer liksom...

(nå var kanskje denne sammenlikningen litt vag da CS ikke akkurat er ett spill på lik linje med ES-serien og andre klassikere.)

 

Diablo2 opplevde jeg også for første gang hos en venn og synes det også var veldig spennende for det var også noe nytt ved det for meg. Etterhvert kjøpte jeg også spillet, men spilleopplevelsen ble også etterhvert ganske tam og mystikken og spenningen ble borte.

 

Nå er jo jeg ganske ung og har kanskje ikke opplevd alle de klassiske spillene som dere har, men jeg mener at spill-opplevelsen har en del og si på alderen du var og hvor nytt konseptet i spillet var... Har man sett det før blir det ofte kjedelig

 

Dog er jeg også enig i at det er for mye masseproduksjon på spill for tiden, en del titler er dårlig gjennomført og tyder på at de er blitt slengt ut for salg nesten bare for å tjene penger. Men noen spill glimter til, og det er ikke tilfeldig at de somoftest er laget av mindre selskap der det er lagt mer sjel i arbeidet...

Lenke til kommentar
verken Diablo2 eller Daggerfall (ikke som jeg vet og jeg tviler STERK på det også) har slik teknologi...

 

 

Øøh, jo.. Ok, nå visste jeg ikke det med Diablo da.. personlig så har jeg sett GANSKE mange versjoner av Diablo 2 kart, så jeg tviler på det du sier stemmer.

 

Men i hvertfall på Daggerfall, var jeg med å teste betaen av det spillet, og det var et ganske intressant konsept. For hver "hule" var det et start-punkt, herfra tegner 3 forskjellige noder, opp forskjellige veier. Disse nodene er avhengig av forskjellige punkt hvor de stopper, og gjør et helt tilfeldig matematisk regnestykke som bestemmer om noden skal gå vest, øst, syd, eller nord. Denne noden representerer da veien i hulen. Om disse 3 nodene krysser hverandre, var de programmert å ta en annen retning. De var også programmert til å skifte vinkel (altså gå opp eller ned)

 

Antall punkt var bestemt av om hulen var liten, stor, medium osv.

 

 

 

Det samme tilfeldige mønsteret gjalt også for dører, skatter, osv.

 

Det var også dette modige steget som gjorde at spillet var så infisert med bugs inni hulene som det var.

 

 

Man kan ikke kalle det AI, og noen avansert "teknologi" kan man heller ikke kalle det, MEN, tilfelfig var det.

Endret av Xanitra
Lenke til kommentar

Jeg mener å ha sett ca 3-4 forskjellige versjoner av brettene (litt avhengig av hvor man er) på Diablo og så blir de brukt om igjen...

Dette kan jeg si med relativt stor sikkerhet,da jeg har tilbringt en del timer med D2 opp i gjennom årene.

 

Sorry for det med Daggerfall, der kan jeg ærlig innrømme at det ser ut som jeg tok feil. Jeg regnet ikke med at ett spill fra "den tiden" hadde slik "avansert" teknologi. Ja, for den er (var ihvertfall) jo i grunnen ganske så avansert... (med tanke på at spillet er nærmere 10 år gammelt)

Lenke til kommentar
LBA er ikke ett spill som blir dårlig. Grafikken en tidløs, stemningen og hele spillet er så gjennomført! Gravde frem LBA 2 tidligere i år, og var ikke ett spor av skuffelse å oppspore.

Personlig har jeg en tendens til å finne frem og spille gjennom UFO: Enemy unknown og X-Com: Terror from the deep sånn annenhvert år. Grafikken er helt grei, musikken er helt grei, og gameplayet er helt avsindig bra.

 

Det er ti år gammelt, og fremdeles ligger det på Topp 5-listen min.

UFO er så genialt!! UFO, JAgged Alliance og Daggerfall må være de spillene jeg brukt mest tid på.

Lenke til kommentar
LBA er ikke ett spill som blir dårlig. Grafikken en tidløs, stemningen og hele spillet er så gjennomført! Gravde frem LBA 2 tidligere i år, og var ikke ett spor av skuffelse å oppspore.

Personlig har jeg en tendens til å finne frem og spille gjennom UFO: Enemy unknown og X-Com: Terror from the deep sånn annenhvert år. Grafikken er helt grei, musikken er helt grei, og gameplayet er helt avsindig bra.

 

Det er ti år gammelt, og fremdeles ligger det på Topp 5-listen min.

:w00t:

 

 

 

Kunne ikke dy meg. fantastiske, fantastiske spillene.

Lenke til kommentar
Tror faktisk jeg skal grave frem de gamle LBA diskene og se om spillet fortsastt er like bra som jeg husker det..

Ikke gjør det! Når du tenker tilbake på de fantastiske spillopplevelsene du hadde med LBA og hva det måtte være, er det forvridde minner som kommer fram, minner som ikke forteller hvor godt spillet faktisk var, men hvor gøy du hadde det akkurat da. Du kommer aldri til å kunne gjenoppleve akkurat den opplevelsen, og jeg vedder på at du kommer til å bli skuffa om du manner deg opp til kamp mot Funfrock og farlige robot-kloner i dag. Når du tenker tilbake kommer alle de gode minnene på rams, men de mindre hyggelige minnene er forsvunnet på magisk vis.

 

Det at spillbransjen var såpass ung i LBA, C&C og Sim City sine dager, har også mye med saken å gjøre. Bildene av Twinsen som fløy på ryggen til en svær dinosaur over Himalaias snødekte fjelltopper var ting vi aldri hadde sett maken til i hele våre (korte) liv. Når Carmack slenger Doom 3 på bordet i dag blir vi imponert av den livaktige grafikken, men det er i bunn og grunn ting vi har sett før. Spill som King's Quest, Sim City og LBA var pionérer. Doom 3 har vi sett 100 ganger før, kanskje ikke akkurat like pent, men spillet er det samme uansett om det heter Doom 3 eller Unreal Tournament.

Mange gode, saklige argumenter her, men denne fyren snakker fra min egen munn.

Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt Microsoft Flight simulator 2000, 2002, 2004.

 

Gameplayet er det samme hvert gang den kommer, men grafikken og fysikk blir bedre og bedre, flyoppførselen blir mer og mer detaljert.

Microsoft Game Studios som lager dette spillet fokuser ikke så veldig mye på grafikk, jeg merker godt den bruker Dx7 grafikk og pixel shader 1.1 på vann, ikke noe mer, ATC blir bedre og bedre, lyd osv.

 

Har prøvd også Half-life, den er den beste noensinne jeg har prøvd, mye spenning osv.

Lenke til kommentar

Tror nok vi skal være forsiktige med å si at spillene jevnt over var bedre i "gamle dager". Vi må huske at det kom enorme mengder dritt da også- kanskje mer enn nå for tiden, siden terskelen for å utvikle\utgi spill var mye lavere da. Vi velger jo helst å bare huske kongespillene.. :) En annen faktor er selvf alderen til oss "gamle" spillere- det BLIR vanskeligere å engasjere seg i spill når du blir eldre.

 

Som PC-spiller spesifikt syns jeg ikke det ser så ille ut akkurat nå. I løpet av det siste året har jeg kost meg med enormt bra spill som f.eks KOTOR, Far Cry, Tron etc.. Jeg syns vi har en liten gullalder på PC-platformen nå.

 

Problemet er at vi nå etterhvert får bare et lite antall spillutgivere som må bruke mer og mer penger på å utvikle hvert spill, og derfor tar færre og færre sjanser.

For min egen del kommer jeg nok etterhvert til å migrere til Nintendo for en del av spill-fix'en min. Har en sterk følelse av at de tenker hardere på pur gameplay og nyskaping enn 98% av PC-utviklerne.

Endret av thomanil
Lenke til kommentar
Tror nok vi skal være forsiktige med å si at spillene jevnt over var bedre i "gamle dager".

Hehehe, tror ikke akkurat det var det som var meningen med denne tråden heller. Men det er mye bra i det du sier!!

Jeg koser meg med både Morrowind, Unreal T. 2004, og Warcraft III jeg. Don't get me wrong. Jeg synes at Warcraft III er det beste spillet i serien, ikke fordi det er det beste innen grafikk og alt det der. Men Blizzard har faktisk klart det ingen andre har klart:

Nemlig å lære fra tidligere spill, å forbedre utifra det. Warcraft III er best fordi det er det første spillet, som er helt umulig å "rushe" i. Om noen ikke vet hva "rushing" er, og spør meg, skal jeg forklare.

 

 

NEI, det som jeg faktisk mener er at spill varte lenger før. Du sier selv at du skal gå over til Nintendo... Hvorfor har du valgt Nintendo? Vel.. Nintendo gjorde et geni strek i å lage et helt nytt spill format (små CD'er som er litt større enn mini disks.) Det er nesten umulig å piratkopiere, og de som prøver, må invistere i utstyr som er ulovlig: Leverandørene av såkaldte Cube-brennere, blir overvåket som få.

 

Det er ikke bare PC som sliter. Sony sliter (PSX1-2) og Microsoft sliter på to fronter (XBOX - PC)

 

Så Nintendo tjener faktisk penger på folk som KJØPER spill.

 

 

Spill var bedre før, for før så visste de som lagde Command and Conquer for eksempel at folk kom til å kjøpe spillet. Ingen hadde lyst til å brenne det. Hvorfor ikke? Pga de fete video sekvensene. Høres banalt ut, men sant er det.

 

Nå har du CD'er som går helt opp til 7-800 megabytes, og DVD'er som går til 4,7 GB, ingen bryr seg lenger, og da må spill selskapene få gi litt mer F i sine egne kreasjoner også.

 

La oss for guds skyld håpe at folk tar til vettet, og kjøper spill de er glad i før det kommer til det punkt hvor det ikke blir laget fler spill til PC:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...