Gå til innhold

DDR-Ram/SD-Ram/RD-Ram...forskjeller?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har kjøpt en Fujitsu Siemens desktop PC på bruktmarkedet. Spesifiksjonene er P4 2,0 ghz, 512 MB SD-Ram (PC 133), 160 Gb HD. I den forbindelse vurderer jeg å oppgradere minnet til 1024 MB, men har sett at det finnes mange ulike betegnelser på ram.

Hva er forskjellen på DDR-Ram, SD-Ram og RD-Ram? I min pc sitter det SD Ram, er det mulig å kassere denne og bytte til to nye 512 MB DDR Ram brikker (for disse er vel raskere enn SD Ram..)? eller må jeg benytte SD Ram på hovedkortet mitt? Er DDR bedre enn SD?

Dersom jeg har to 512 brikker, skal disse sette i port 1 og 2 (jeg har 3 ram-porter)? og viktigst...vil jeg i det hele tatt få noen effekt ved å oppgradere til 1024mb?

Glimrende om noen har noen tips til en rookie på området:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

DDR ram har dobbel hastighet i forhold til sd ram.

Av navnet ddr (double data rate)

Altså er 333mhz ddr ram det samme som en 133mhz sd-ram brikke bare at den har dobbel hastighet.

Hvis hovedkortet ditt støtter ddr-ram kan du bytte t den gamle sd-rammen.

Lenke til kommentar
Altså er 333mhz ddr ram det samme som en 133mhz sd-ram brikke bare at den har dobbel hastighet.

333MHz DDR SD = 166MHz SD

*pirke pirke* ;)

Men tviler på at du bare kan kassere inn minnet ditt mot DDR, da det er lite sansynlig at hovedkortet ditt støtter DDR minne.

Lenke til kommentar
DDR ram har dobbel hastighet i forhold til sd ram.

Av navnet ddr (double data rate)

Hvis hovedkortet ditt støtter ddr-ram kan du bytte t den gamle sd-rammen.

Hehe.. 133+133=333?

Men det du sier ellers er i all hovedsak riktig.

PC-en trådstarter har kjøpt har et litt eldre hovedkort, som etter all sannsynlighet støtter kun SD-RAM, og ikke DDR-RAM. Isåfall er ikke DDR-RAM-brikker fysisk kompatible med hovedkortet, og SD-RAM eller et annet hovedkort er eneste løsning.

Nå kan ikke jeg uten nærmere informasjon si om P4-prosessoren i sin tur er kompatibel med nyere hovedkort, da jeg ikke vet hvor lenge SD-kompatible hovedkort ble produsert.

Da er PC-133 SD-RAM eneste utvei.

Hvor stor effekt du merker er helt avhengig av hva maskinen skal brukes til.

Mvh

Kjetil Høiby

Lenke til kommentar

Produktnummeret mitt er 600P200-5/1/NO2...serienummeret er 3490110019

Noen som kan hjelpe meg med å finne hvilket hovedkort det kan være?

PCen kommer til å bli brukt mest til spill, og endel nedlasting fra nettet.

Lenke til kommentar
ok, takk for hjelpen igjen...hvis de bildene stemmer er det vanlig Sdram jeg har...

Da kan du IKKE bruke DDR-SDRAM. Sorry Mac, da er det kun den dyrere og tregere typen ram du kan bruke, altså vanlig SDRAM.

DDR-SDRAM og RDRAM er to helt forskjellige ramtyper, som verken fysisk eller psykisk (i betyningen, minnekontrolleren kan ikke forstå noe av de brikkene) passer.

Lenke til kommentar

ok, systemet mitt var oppgraderbart til 1536 MB så da burde det går bra. Hva er forskjellen på CL=2 eller CL=3? og finnes det merker som er bedre enn andre? Jeg har som sagt Infineon fra før av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...