Gå til innhold

Harddisk basert DV kamera

Anbefalte innlegg

Jeg mener å ha lest et sted at Pioneer, eller Panasonic har planer om å produsere DV kameraer med minnekort som lagring i stedet for DV tape når minnekortene får høyere lagringskapasitet etterhvert.

Men hvorfor har det ikke kommet harddisk baserte videokameraer?

For mye støy fra disken kanskje?

Ipod mp3 spillerene f.eks, bruker harddisk i stedet for minnekort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mustek, Trust og Panasonic har allerede digitale videokameraer som kun tar opp til minnebrikke. Det blir feil å kalle dem DV-kameraer siden DV angir lagringsformatet (komprimeringsformatet) som brukes . De kameraene som kun bruker minnebrikker bruker MPEG som komprimeringsformat, og er ikke fullt så velegnet for opptak som skal redigeres. I tillegg er slike kameraer i den lavere enden av kvalitetsskalaen, når det gjelder optikk og andre finesser. Digitale stillbildekameraer med best videoopptaksmuligheter kommer nok til å ta opp video med minst like god kvalitet som disse MPEG-kameraene, om de ikke gjør det allerede (f.eks. Olympus C-770 Movie og Konica Minolta DiMAGE Z2)

Lenke til kommentar

Ja, jeg tenker på noe som ligner det Panasonic tilbyr, altså SD minne baserte DV kameraer.

Ikke MPEG kameraer. Men kameraer som tar opp i DV formatet på minnebrikker/harddisker.

DV tar som kjent mye større plass enn MPEG, derfor har f.eks Panasonic kameraet plass til fire 4GB kort, altså 16GB, som burde vel være litt over en time i DV format..

Men hvis det kommer større minnebrikker snart så blir det spennende å følge med utviklingen.

Nevnte kamera er regnet for proff/broadcasting, tror ikke det finnes ennå slike kameraer for hjemmemarkedet.

Lenke til kommentar

nei det finnes nok ikke for hjemmemarkedet enda... Blir jo uhorvelig dyrt (men engangsinnkjøp da heldigvis :)) men du kan jo kjøpe et sånt billig skulderkamera (Sony PD300 eller Panasonic .. husker ikke i farta) og så kjøpe en sånn harddisk-opptaker til det... Men den er nok også dyr.... regn med noen titusenlapper.... det finnes ikke i så mange sin lommebok :)

Lenke til kommentar
nei det finnes nok ikke for hjemmemarkedet enda... Blir jo uhorvelig dyrt (men engangsinnkjøp da heldigvis :)) men du kan jo kjøpe et sånt billig skulderkamera (Sony PD300 eller Panasonic .. husker ikke i farta) og så kjøpe en sånn harddisk-opptaker til det... Men den er nok også dyr.... regn med noen titusenlapper.... det finnes ikke i så mange sin lommebok :)

NEi...............iallefall ikke i min

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

hvorfor vil dere bruke steinalderteknologi ?

Det som irriterer meg er hvorfor ikke produsentene kan være kjappere å kaste gammel teknologi (DV i videokamera, JPEG/motion-JPEG i stillbildekamera) til fordel for nyere standarder som gir bedre kvalitet og mindre filstørrelse.

Jeg synes d ser ut som om skillet mellom videokamera og digitalkamera er kunstig skapt av produsenter som vil selge oss to apparater. Forsyn digitalkameraet med skikkelig motion jpeg2000 eller mpeg4 og 1.8" disk, og ett apparat er nok....

Knut

Lenke til kommentar

ukomprimert er en ueffektiv måte å gjøre ting på uansett hvordan man vrir og vender på det.

24bit x 720x576 pixel x 25fps gir vel noe sånt som 248832000 bit/s eller 31 MB/s.

Hvis regninga mi stemmer så skulle det bli ca 111GB pr time med video.

En mye mer fornuftig utnyttelse av lagringsplass ville være en god kompressjonsalgo brukt til enten å få plass til lengre film snutter, mindre/billigere lagringsmedia eller høyere oppløsning/fps (HD-video)

Et argument for DV formatet er at det ikke benytter motion prediction (hvert bilde er lagret hver for seg). Dette gjør editering lettere, men jeg tror ikke dette er noe problem m dagens pc hardware som kan konvertere til ukomprimert eller whatever før redigering.

K.

Lenke til kommentar
Jeg mener å ha lest et sted at Pioneer, eller Panasonic har planer om å produsere DV kameraer med minnekort som lagring i stedet for DV tape når minnekortene får høyere lagringskapasitet etterhvert.

Men hvorfor har det ikke kommet harddisk baserte videokameraer?

For mye støy fra disken kanskje?

Ipod mp3 spillerene f.eks, bruker harddisk i stedet for minnekort.

Hei

JVC har lansert kamera med Microdrive , altså harddisk som du etterlyser , vi har en bitrate på 8,5 i ultra mode , dette gir 1 times film på 4 gb Microdrive som følger med kamera.

Lenke til kommentar

Ein kan jo ta opp direkte til harddisk med DV-kamera då (via firewire). Det finnes spesielle berbare harddiskar som ein kan feste i beltet, slik som denne:

http://www.digitalvideoediting.com/article...le.jsp?id=25508

og andre typar system, slik som t.d. dette:

http://www.digitalvideoediting.com/article...le.jsp?id=26845

Eller ein kan kjøpe programmet Dv Rack: http://www.dvrack.com/. (Sjå test her: http://www.digitalvideoediting.com/article...le.jsp?id=27790 )

Lenke til kommentar

JVC sitt ser ut til å være i riktig retning ja. Men litt kostbart...

Å kjøpe et kostbart dv-kamera, og så koble det opp til en kostbar (?) ekstern harddisk i egen boks m egen strømforsyning er vel ikke akkurat interessant for den jevne bruker?

Moderne digital-kameraer har veldig mye av det man trenger tror jeg. Mangler bare at en av de store (dvs ikke jalla-produsenter) putter inn chips til skikkelig komprimering. Evt mulighet til å benytte 1.8" hd. Burde ikke koste mer enn 5000,- når masseproduksjonen kom i gang...

K.

Lenke til kommentar
Eller ein kan kjøpe programmet Dv Rack: http://www.dvrack.com/. (Sjå test her: http://www.digitalvideoediting.com/article...le.jsp?id=27790 )

Dette programmet virket jo genialt!!!

Det som slår meg er om dette programmet, eller harddisk løsningen lar en ta opp til uncompressed AVI.

Jeg har et miniDV kamera, og jeg anntar at det som blir filmet er ukomprimert, men prosessen til å legge det på DV taip komprimerer det.

Hvis jeg da dropper hele taipen, og tar opp enten til en HD løsning eller via DVrack til uncompressed AVI..vil jeg da slippe komprimerings støy?

AKIRA

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Tja, den akam artikkeln er vel litt villedende...dvd kvalitet får du ikke med disse billig kameraene uansett, i tillegg så MÅ det forsvinne noe når Dv vel er13gb/t og hdv er vel dobbelt opp?(litt usikker med hdv).

Så pr. idag finnes det ingen andre lagrings muligheter for private uten enorme lommebøker enn dv som kan matche kvaliteten og robustheten til dv. Panasonic sine P2 kort som lager DvcHD(KNUSER ALLT, og jeg mener allt av konsum kameraer) koster skjorta og er ment for film og tv bruk. Microdrive og lignende løsninger er og MYE dyrere enn dv om du skal bruke kameraet litt uten tilgang på pc.

Selvfølgelig kan man sikkert si at microdrive som jvc bruker er grei nok kvalitet, men det er dyrt og sårbart. Dvdkameraer har jeg ikke spesiellt sans for heller...

Lenke til kommentar

Det som slår meg er om dette programmet, eller harddisk løsningen lar en ta opp til uncompressed AVI.

Jeg har et miniDV kamera, og jeg anntar at det som blir filmet er ukomprimert, men prosessen til å legge det på DV taip komprimerer det.

Hvis jeg da dropper hele taipen, og tar opp enten til en HD løsning eller via DVrack til uncompressed AVI..vil jeg da slippe komprimerings støy?

AKIRA

Problemet da blir vel at firewire ikke klarer å overføre ukomprimert i "real-time". Blir ikke datastrømmen for stor for firewire?

Lenke til kommentar

AKIRA

Problemet da blir vel at firewire ikke klarer å overføre ukomprimert i "real-time". Blir ikke datastrømmen for stor for firewire?

Ukomprimert hva? Idag er vel strengt tatt allt komprimert...dvcpro, dvcam, dv osv er jo former for komprimering. Ukomprimert er vel som nevnt lenger oppe en ikke spesiellt effektiv måte å unytte plass på....

Hvis man sliter med dårlig kvalitet på dv, hva folk legger i komprimeringstøy er jeg ikke sikker på, så er det vel som regel kameraet det står på. Sett ett lite konsum kamera ved siden av ett proff kamera å få sjokk... :cool:

Mye av det man idag ser på nyheter, innslag, osv er laget med mindre dvcam/dv kameraer, kan ikke si jeg ser mye "støy" i bildene fra feks. ett Canon Xl2, Sony Pd170, Panasonic Dvx100.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg mener DV er veldig "mildt" komprimert, spesialtilpasset behovet for editering og tilgangen på dsp-kraft da formatet ble utformet på slutten av 80-tallet(?)

Kvalitet på sensor, optikk, etc setter en fundamental begrensning på maksimal kvalitet. Kompresjon er en tilpasning som gjør at mest mulig av denne kvaliteten kan lagres på et realistisk medium. God kompresjon gir det beste av alle verdenener, og det er helt uforståelig for meg hvorfor noen vil ha ukomprimert, i troen på at dette er det "beste" uansett.

Ved å komprimere rett kan vi få høyere oppløsning (HD), mindre, lettere og billigere kameraer, lengre spilletid, raskere overføring til pc etc. Så er det opp til produsenter (og kjøpere) hvilke av disse momentene som skal prioriteres.

knut

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...