DavidS Skrevet 9. mai 2004 Del Skrevet 9. mai 2004 Skal kjøpe meg nytt kamera nå. Har lyst til og ha et kamera som må jobbes litt med, ikke bare et lite (eks) Ixus med alt av automatiske instillinger. Har veldig lyst på EOS 300D. Men vurderer også Sony F-828 og Nikon D70. D70 er jo såklart endel dyrere, er det værdt det? Har litt trua på Sony kameraet. Er det mulig og bytte objektiver der? Har lyst til og ta endel forskjellige bilder også, bl.a. makro bilder. - David Lenke til kommentar
DavidS Skrevet 9. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2004 doh. Posta i feil forum. Admin, gidder dere flytte den? Lenke til kommentar
Opus Skrevet 9. mai 2004 Del Skrevet 9. mai 2004 doh. Posta i feil forum. Admin, gidder dere flytte den? Done! Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 Har ikke noen erfaring med de to andre, men selv er jeg STRÅLENDE fornøyd med min EOS 300d. Men jeg tror at D70 er så god at du ikke vil angre på å kjøpe noen av dem. Sonyen vet jeg ingenting om... Lenke til kommentar
Jungel Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 Personlig vil jeg absolutt anbefale å gå for et ekte DSLR, altså Canon 300D eller Nikon D70 i dette tilfellet. Har selv hatt min andel av avanserte kompaktkameraer/"DSLR-wannabies" (dette var før "billig-DSLR'enes" tid), og det var rene himmelriket å begynne å knipse med et Canon 10D. Sony F828 kan nok ta fabelaktige bilder i mange situasjoner, men fleksibiliteten, kontrollen, den raske fokusen og fullstendige fraværet av utløserforsinkelse på et ekte DSLR var i hvert fall utslagsgivende for min del. Og jeg har ikke angret et sekund, selv om lommeboken min kanskje er litt uenig... Og nei, det er ikke mulig å skifte optikk på Sony-kameraet. Lenke til kommentar
PhotoGen Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 (endret) Jeg har begge deler... både Sony F828 og D70.... to suverene kameraer på hver sin måte. Utgangspunktet for mitt svar er følgende: Dersom du vet med deg selv at du vil bruke tid, penger og interesse for å lære om fotografering, samt utnytte manuelle innstillinger (joda, D70 kan kjøres automatisk også... men hva er vitsen med dette kameraet da?) , bør du absolutt vurdere DSLR. I tillegg må du også være villig til å bruke et sted mellom 5-10.000 til flere (gode) objektiver, bedre blitz-utstyr, osv for å kunne utnytte "mer-verdien" av et DSLR. DSLR gir ikke bedre bilder enn et godt kompaktkamera, men du har større spennvidde, bedre utgangspunkt til å bruke lys, osv,- som brukt riktig vil gi deg en rekke fortrinn som ikke kompakt kan tilby. Når det gjelder F828, er dette (og sikkert også Canon Pro1, Nikon 8700, osv), et suverent kamera i sin klasse. Forrige innlegg trekker fram langsom autofokus, utløserforsinkelse, osv, men Sony`en utmerker seg tvert om med lynrask (raskere enn 300D) autofokus, null utløserforsinkelse, osv. I tillegg har den et "lite" og kompakt Zeiss-objektiv med zoom-område 28-200 mm med minsteblender 2.0 + macro,- en kombinasjon som i dag er umulig å oppdrive for et DSLR. I tillegg har den en helt suveren manuell zoom, som betjenes på samme manuelle måten som et DSLR. Den har også stort sett alle automatiske + manuelle valg som du finner på DSLR. Hvis du vet at du vil brenne 10.000 ekstra i objektiver og utstyr - samt bruke tid, interesse og skaffe dybdekunnskap om foto, så kjøper du et DSLR. Hvis investeringen stopper med kamerakjøpet m/ kit-objektivet, er du som oftest bedre tjent med en avansert kompakt,- som i F828-klassen byr på mer fornuftig "pakkeløsning" med hensyn til brennvidde og kvalitet på objektiv osv i forhold til pris. F828 (og tilsvarende) har ofte flere muligheter med 28-200 macrozoom enn hva du får med enn 300D og standardobjektiv,- hvis det er det du ender opp med til slutt. Den største ulempen med F828 (og andre i denne klassen) er at du ikke ser motivet "gjennom kameraet". Det er dette som kjennetgner og som er årsaken til betegnelsen speilrefleks. I tillegg kan du ikke bytte ut linsen. RAW-funksjonen er også noe begrenset i forhold til DSLR, men min erfaring tilsier at de færreste amatører bruker dette fordi du må etterbehandle stort sett alle bilder i f.eks. Photoshop i etterkant. Vet du at ditt behov ligger innenfor 28-200 mm brennvidde og at du ikke kommer til å bruke mye penger på kamerautsyr frem i tid,- ville jeg valgt en av de nyeste gode kompakt`ene. Ut fra ellers like forutsetninger, vil du neppe kunne se forskjell på bildene. Endret 10. mai 2004 av PhotoGen Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 (endret) Vil dSLR (som f.eks. D70 eller 300D) kunne brukes til IR-fotografering (infrarødt) på samme måte som de fleste kompakte digitalkameraene? Eller egner de seg kanskje bedre? Jeg bruker Hoya R72 IR-filter på min Oly C730 og lurer på om jeg også kan bruke det samme filteret på et eventuelt speilreflekskamera.. Hva er vanlige filtergjenger på objektivene? IR-filteret mitt er 55mm. edit: Jeg fant litt info her, men der sto det bare om UV og ikke IR når det gjaldt D70: Just a few days ago, I availed myself of the new Nikon D70 camera and was pleasantly surprised to learn the excellent performance of D70 together with my UV-Nikkor lens for shooting UV flowers. The topic will be duly covered, together with test images, in the forthcoming review on D70 (due to appear in a few days, I'll add a link when the review is up). Endret 10. mai 2004 av anderfo Lenke til kommentar
PhotoGen Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 (endret) Jeg kan ikke se at dslr burde ha noen begrensning på bruk av Ir-filter i forhold til kompaktkameraene,- som du selv skriver kanskje heller tvert om da IR-filter stjeler mye lys,- og dslr har den fordel at du kan presse ISO. Imidlertid har jeg ikke prøvd Ir-filter på mine to dig-kameraer enda (... takk for ideen ) så jeg snakker ikke av erfaring,- men kun ut fra ren logikk. Filtergjengene er standard stigning på alle kameraer, mens filterdiameter naturlig nok varierer fra objektiv til objektiv på et dslr med utskiftbar optikk. Filterdiameter pleier vanligvis å stå skrevet foran på objektivet. 55 mm som du har i dag går igjen på mange zoom`er i området 28(35)- ca. 105 mm. Sony F828 har forøvrig 58 mm diameter som er standard på mange teleobjektiver og også lett å få tak i. Og som alltid.. bruk litt penger på et filter, kjøp ikke "det billigste" og hold deg unna ukjente merker. Hoya er et kjent kvalitetsmerke, så her du er på den sikre siden. Den optiske kvaliteten på et filter kan variere på billig-merkene, og tvilsom filterkvalitet dreper fort et dyrt og bra objektiv. Ingenting blir bedre enn det svakeste leddet, og så videre.... Endret 10. mai 2004 av PhotoGen Lenke til kommentar
Jungel Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 Har sett mange stilige infrarøde bilder tatt med Canon 10D og det filteret du har, så jeg går utifra at i hvert fall 300D vil ha de samme egenskapene. Lenke til kommentar
DavidS Skrevet 10. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2004 Detta hjalp jo litt. Nå er det lønningsutbetaling om 2 dager. Så jeg får se hva jeg får råd til. Lenke til kommentar
medi8or Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 For IR-fotografering med Canon dslr: Det kommer an på hvilket objektiv du bruker. Sjekk denne listen på DPreview.com. Anbefaler å lese i forumet der om IR fotografering. Det står en del tips og informasjon... Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 Takk for mye bra info! Jeg har tatt endel IR-bilder med filteret mitt, men kameraet (C730) slipper gjennom litt for lite IR og bildene blir ikke så veldig bra. Jeg har også litt problemer med å få fram de "falske fargene" som gir de flotte effektene på IR-bilder; med vanlig hvitbalanse blir bildene rosa (naturligvis) og med manuell hvitbalanse blir bildene nesten helt grå (med noen veldig svake nyanser av blått, grønt og rødt, men det er nesten ikke synlig). Filteret R72 skal være veldig bra. Det høres ut som 10D eller D70 kunne vært tingen for meg ja.. Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 12. mai 2004 Del Skrevet 12. mai 2004 Jeg har selv vært "avstandsforelsket" i D70 helt siden jeg første gang så det. Jeg har kjøpt mange blad og Nikon D70 kameraet får enten "Best i Test" eller "Mest for pengene" (alle bladene er Engelske, siden jeg her for tia) . Selv så vil jeg kjøpe D70 når jeg klarer å skrape opp nok penger. Bare synd at ingen av linsene til faren min ikke vil funke (En skokk gamle Canon linser).. - Uansett, gleder meg stort til å få kunne ta et lite hakk mer kreative bilder i RAW (). Lenke til kommentar
Mauritz Skrevet 12. mai 2004 Del Skrevet 12. mai 2004 HvVil dSLR (som f.eks. D70 eller 300D) kunne brukes til IR-fotografering (infrarødt) på samme måte som de fleste kompakte digitalkameraene? Eller egner de seg kanskje bedre? Jeg bruker Hoya R72 IR-filter på min Oly C730 og lurer på om jeg også kan bruke det samme filteret på et eventuelt speilreflekskamera..Hva er vanlige filtergjenger på objektivene? IR-filteret mitt er 55mm. edit: Jeg fant litt info her, men der sto det bare om UV og ikke IR når det gjaldt D70: Just a few days ago, I availed myself of the new Nikon D70 camera and was pleasantly surprised to learn the excellent performance of D70 together with my UV-Nikkor lens for shooting UV flowers. The topic will be duly covered, together with test images, in the forthcoming review on D70 (due to appear in a few days, I'll add a link when the review is up). Hvis du på den siden(www.naturfotograf.com av Bjørn Rørslett) går inn på testen av D70 finner du egne avsnitt om både IR- og UV-fotografering! Lenke til kommentar
kosh Skrevet 13. mai 2004 Del Skrevet 13. mai 2004 Har Sony F828 og kan ikke annet enn anbefale det. KA kan vaere ett problem til tider men for det meste er det et glimrende kamera. Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 13. mai 2004 Del Skrevet 13. mai 2004 Hvis du på den siden(www.naturfotograf.com av Bjørn Rørslett) går inn på testen av D70 finner du egne avsnitt om både IR- og UV-fotografering! Takk for tipset, det hjalp Lenke til kommentar
terjed Skrevet 14. mai 2004 Del Skrevet 14. mai 2004 Forrige innlegg trekker fram langsom autofokus, utløserforsinkelse, osv, men Sony`en utmerker seg tvert om med lynrask (raskere enn 300D) autofokus Hastigheten på autofokusen på 300D (og andre speilrefleks) er jo avhengig objektivet. Så et raskt objektiv (typisk et L-objektiv er som regel lynraske. Derfor kan man vel knapt si at Sony 828 er raskere enn 300D. Hvilket objektiv testet de med, er mitt spørsmål da... Lenke til kommentar
PhotoGen Skrevet 14. mai 2004 Del Skrevet 14. mai 2004 Hvilket objektiv testet de med, er mitt spørsmål da... Sammenligningen er mot 300D`s kit-objektiv. Denne "pakken" er testet flere steder på nettet og er prismessig sammenlignbar mot F828 og dermed også alternativet for de som vurderer et fotokjøp i denne prisklassen. Å blande inn Canons utmerkede "L"-objektiver synes vel noe urettferdig, da noen av disse alene koster like mye som F828 alene, eller 300D-kit`et for dens sakens skyld. Men jeg kunne sikkert være mer presis i forrige innlegg, beklager! Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 14. mai 2004 Del Skrevet 14. mai 2004 Så et raskt objektiv (typisk et L-objektiv er som regel lynraske. Derfor kan man vel knapt si at Sony 828 er raskere enn 300D. Hvilket objektiv testet de med, er mitt spørsmål da... Har andre produsenter noe tilsvarende L-objektivene, som f.eks. kan passe på D70? Hva slags koder betegnes disse med? Vi burde hatt en ordbok over forkortelsene på objektiver; EX DX AG EF HSM USM L APO IF XR DF LD RF EF-ID Di SP AF-S AF-I IS MP-E OS DL TS-E VR ED/AL D G DC Ikke rart man blir forvirra. Noen av forkortelsene har jeg lært meg, men å lære alle er jo et studium i seg selv. Hva er forskjellen på "EX DG HSM" og "EX Aspherical HSM"? En kjapp oversikt kunne vært til god hjelp.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå