Gå til innhold

Spørsmål angående "Timecode"

Anbefalte innlegg

Så vidt jeg har forstått, så må en DV-kassett være tom/blank før du filmer, slik at diverse redigeringsprogrammer kan dele opp filmen i klipp. Forutsetningene for at et redigeringsprogram (f.eks. Adobe Premiere Pro) skal klare nettopp dette, er at filmen må være ny, og at det ikke blir spolt i filmen før den blir "captured" til datamaskinen.

Nå har jeg mange kassetter som jeg ønsker å bruke om igjen, og jeg vil at Premiere skal dele opp klippene automatisk. Hvordan nullstiller jeg eller får denne "timecode'n" til å fungere optimalt igjen? Hørt at det skal gå an å kontinuerlig filme en svart skjerm gjennom hele kassetten. Ville dette fungert? Finnes det andre måter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om tidskode og rendering.

Under opptak får videotapen en sammenhengende tidskode. Bruker vi kamera også til å vise opptakene via TV, kan vi risikere at tidskoden får brudd, dersom vi ikke spoler tapen et hakk tilbake før nye opptak gjøres. Oppstår brudd, begynner tidskoden på 0 igjen.

For 1-2 år siden hadde jeg lest inn til HD en del minutter med tape, og for noen dager siden skulle jeg bruke noen klipp fra dette og sette sammen med scener fra andre opptak. Under Renderingen stoppet programmet opp her ved disse scenene. Forsøkte å fjerne enkelte av disse scenene, fjernet overganger, men ingen ting hjalp.

Så fant jeg årsaken:

Under Capturing hadde jeg lest inn scener som gikk over et tidskodebrudd! Ny innlesning fra videotapen med stopp før bruddet, så ny innlesning på 'sikker' avstand etter bruddet løste problemene!

Den gangen disse opptakene ble gjort, hadde jeg ikke lest anbefalingen fra Pinnacle om å kjøre alle ubrukte videotaper gjennom kamera på opptak en gang, for å lage en sammenhengende tidskode på hele tapen. Jeg ser på dette som en 'formatering', lar linsehetten sitte på, plugger også en høreelefon eller plugg i mikrofoninngangen for at bandet skal bli helt 'taust', men dette har kanskje ikke noen betydning, eventuell lyd blir overskrevet likevel.

Vær OBS på tidskodebrudd !

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...