Gå til innhold

Forskjellen på reklamasjon og garantisak?


Anbefalte innlegg

Kom hjem fra ferie i dag, og fant da ut at kjøleskap/frys var blitt ødelagt. Skapet er ikke mer enn 13 mnd gammelt, så lurer på hva som vil gi meg et nytt skap raskest, å levere det inn som en garantisak eller reklamasjon.

 

Fint om noen kan forklare meg forskjellen mellom disse to tingene også, så jeg vet hva jeg har og forholde meg til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Garanti er noe produsenten kan velge å gi deg - ofte som en del av markedsføringen. Hva som garantien dekker, er opp til produsenten. Ingen kan på noen måte KREVE en garanti. Dersom du har fått det er det kjekt, og pleier å være det enkleste å bruke.

 

Reklamasjon er noe du kan gjøre i henhold til Lov om Forbrukerkjøp (f.kj.l., forbrukerkjøpsloven). Alle selgere forholder seg til, og må forholde seg til, denne loven, uansett. §3 sier at den er ufravikelig og gjelder UANSETT hva noen av partene måtte mene. Heller ikke kontrakter som sier annerledes kan ugyldiggjøre denne. Loven regulerer hva som er en "mangel", hva slags kompensasjon du kan få når varen har en mangel, hvem som har ansvaret da og da, og hvor lenge du kan klage.

 

I ditt tilfelle kan man trygt si at et kjøleskap har en reklamasjonstid på 5 år (standard er 2 år, men for større gjenstander som møbler osv, og ting som er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år, har man 5 års reklamasjonsrett). Desverre er det mer enn 6 måneder siden du kjøpte skapet, og feilen kan IKKE forutsettes å ha vært der ved kjøp. Med mindre du bevise dette enten konkret eller med sterke indisier, forutsettes altså du å ha skylden - inntil det motsatte er bevist. Dersom du kan bevise at det var selgers ansvar, har du krav på avhjelp - det være seg reperasjon, låneprodukt, omlevering eller heving av kjøpet, litt avhenging. Det mest normale vil være reperasjon og låneprodukt, i dette tilfellet.

 

Igjen - du forutsettes å ha skylden for feilen intil det motsatte er bevist, og jeg tror det enkleste er å sjekke om du har en garati på skapet. Hvite- og brunevarer pleier gjerne å ha det :)

 

mvh

bfisk

Lenke til kommentar
Garanti er noe produsenten kan velge å gi deg - ofte som en del av markedsføringen. Hva som garantien dekker, er opp til produsenten. Ingen kan på noen måte KREVE en garanti.
Noe som produsenten velger å gi deg, ja, snille produsenten... ;)

 

Eller var det på grunn av den loven som sier at elektriske produkter skal minimum ha 1 års garanti og 2 års reklamasjonsrett?

 

Selvsagt kan man kreve garanti!

 

 

Synd at det var gått akkurat litt mer enn ett år, men du har nok rett på reklamasjon ettersom et kjøleskap faktisk skal vare vesentlig mye lenger enn 13 måneder... ;)

§ 27. Reklamasjon

 

      Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.

 

      Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g.

 

      Reklamasjon kan i stedet fremsettes overfor den som etter avtale med selgeren har påtatt seg å avhjelpe mangler.

 

      Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren har opptrådt grovt uaktsomt eller for øvrig i strid med redelighet og god tro.

Endret av Toolshed
Lenke til kommentar
Igjen - du forutsettes å ha skylden for feilen intil det motsatte er bevist, og jeg tror det enkleste er å sjekke om du har en garati på skapet. Hvite- og brunevarer pleier gjerne å ha det :)

 

mvh

bfisk

Bfisk har rett i det meste han sier men jeg mener at med den nye kjøpsloven, så er det butikken som må bevise at du har gjort noe galt, og ikke omvendt.

 

Uansett, se fleste kjøleskapprodusenter har mer enn 1 års garanti, så benytt den.

Lenke til kommentar
Garanti er noe produsenten kan velge å gi deg - ofte som en del av markedsføringen. Hva som garantien dekker, er opp til produsenten. Ingen kan på noen måte KREVE en garanti.
Noe som produsenten velger å gi deg, ja, snille produsenten... ;)

 

Eller var det på grunn av den loven som sier at elektriske produkter skal minimum ha 1 års garanti og 2 års reklamasjonsrett?

 

Selvsagt kan man kreve garanti!

Å? Hvor står dette? Det er en vanlig misoppfatning at man kan kreve garanti; jeg står på mitt inntil du kan bevise at man kan kreve det. Igjen, husk - fkjl er ufravikelig, en garanti er noe produsenten KAN velge å gi.

 

 

Synd at det var gått akkurat litt mer enn ett år, men du har nok rett på reklamasjon ettersom et kjøleskap faktisk skal vare vesentlig mye lenger enn 13 måneder... ;)

 

Etter en rekke presedensskapende saker er et normal oppfatning at mangler som er oppdaget senere enn 6mnd etter kjøpsdato ikke kan forventes å ha vært tilstede ved salget. Ansvaret ligger da på kunden, og selger er "uskyldig" inntil det motsatte er bevist.

 

Sistnevnte går på presedens, altså normal tolkning av lovverket.

 

mvh

bfisk

Lenke til kommentar
Garanti er noe produsenten kan velge å gi deg - ofte som en del av markedsføringen. Hva som garantien dekker, er opp til produsenten. Ingen kan på noen måte KREVE en garanti.
Noe som produsenten velger å gi deg, ja, snille produsenten... ;)

 

Eller var det på grunn av den loven som sier at elektriske produkter skal minimum ha 1 års garanti og 2 års reklamasjonsrett?

 

Selvsagt kan man kreve garanti!

Hør på bfisk. Garanti = frivillig og med frivillige vilkår. Det eneste kravet er at det må være noe ekstra i forhold til det du har krav til i forbrukerkjøpsloven. Reklamasjon = Lovpålagt og ufravikelig

 

Det greieste er nok å sjekke opp om det er noen garanti først og evt finne ut hva den gir ekstra. Garanti er det som regel lettest å bruke siden det som oftest er produsenten som gir garantien og butikken ikke må dekke dette selv. (Reklamasjon må butikken dekke selv gjennom avansen på varene. Dvs. butikken må selv stå for beregning av hvor mange varer man får på reklamasjon og dermed sette prisen på kjøleskapet du kjøpte deretter)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hvordan gikk det med denne saken?

 

Har et kombiskap selv som ikke fungerer som det skal.

Det er 3,5 år og har alt for dårlig effekt. Temeraturen ligger på ca +10 grader. Det har egentlig aldri vært skikkelig god effekt av det, men det har altså blitt dårligere i det siste ser det ut til...

 

Sååååå..... har jeg mulighet til å få dette på reklamasjon, eller...? :hmm:

Lenke til kommentar

Det ordnet seg helt fint i denne saken. Stor stjerne til elprice og gorenje.

 

Jeg ringte direkte til produsent av kjøleskapet og forklarte situasjonen. Fikk beskjed om å sende dem en fax der jeg forklarte hva som hadde skjedd, en kopi av hva reperatør hadde sagt om skapet, samt en liste over hva som var i skapet.

 

Fikk etter ca 1 uke kr 2500 i erstatning for tap av mat, samt vi fikk nytt skap fra forhandler der skapet var kjøpt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...