Gå til innhold

Jumpstarting av psu, kortsluttet mot feil pin

Anbefalte innlegg

Hei sann!

Var i dag til en kammerat og han skulle jumpstarte sin psu med en sikkerhets nål og når han gjorde det så tok han 'psu on' pinnen og kortsluttet den mot pinnen som er under (rød kabel som går fra den).

Og da reagerte psu slik: Den viftene hakket seg rundt og katoden blinket.

Den startet vanlig når han kortsluttet slik (grønn og svart)

Så jeg lurer på om psu kan være skadded ved å kortslutte pin grønn til pin rød?

Takker for svar:thumbup: !

Edit:leif :blush:

Endret av Oseantic
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Dette problemet kan oppstå på Switch-Mode powersupply som ikke belastes / ikke belastes nok.

Når jeg skal "jump-starte" et powersupply pleier jeg å ha en gammel CD-ROM koplet til. Da bruker det å gå bra.

Good Luck.

Lenke til kommentar
Hei.

Dette problemet kan oppstå på Switch-Mode powersupply som ikke belastes / ikke belastes nok.

Når jeg skal "jump-starte" et powersupply pleier jeg å ha en gammel CD-ROM koplet til. Da bruker det å gå bra.

Good Luck.

Det er ikke det jeg spør etter. Les hele innlegget.

Han og Jeg har kortsluttet feil pins grønn-rød når vi skulle ta grønn-svart.Så jeg lurte på om det kunne ta noen skade?

Endret av Oseantic
Lenke til kommentar

Tror det ja!

Katoden som var koblet til for å teste jumper metoden blinket.

Men funket når vi kortsluttet riktig etterpå.Så jeg spør om dette kan ta noen skade eller invirkning på psu?

Endret av Oseantic
Lenke til kommentar

Hva skjer når du kortslutter PS_ON og +5V?

Når PSU er av vil spenningen på +5V være 0V. For å slå på PSU skal PS_ON holdes lav (0V). Vanligvis gjøres dette mot jord, men alt som har 0V bør fungere...

Dermed starter PSU når man kortslutter PS_ON og +5V! Når PSU starter får selvfølgelig +5V rett spenning, og tilstanden for at PSU skal være i gang (PS_ON lav) er ikke til stede; PSU skrur seg av... igjen blir spenningen på +5V 0V og PSU starter...

Det forklarer blinkingen i katoden. Den skyldtes altså at PSU fungerte som den skulle (selv om det også kan skyldes automatisk avstenging grunnet feilbelastning).

Så til spørsmålet du egentlig stilte, kan det skade PSUen? Uten at jeg er noen ekspert: selvfølgelig. Er det sansynlig at den noe har blitt skadet: Neppe, tror ikke det har kunnet gå nok strøm feil vei i PS_ON kretsen til å ødelegge denne. +5V er jeg lite bekymret for, sjekk den med et multimeter (eller i BIOS hvis du kobler PSU til et hovedkort). Dersom du hadde valgt +12V, -5V eller -12V volt å kortslutte mot ville jeg vært mer skeptisk.

CPL

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...