Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Beslaglagt førerkort?

Anbefalte innlegg

hvem kan egentlig beslaglegge førerkort? var noe beruset igår og endte opp med at ei dørvakt tok førerkortet mitt fordi han sa det var brukt av feil person eller noe tull, husker ikke helt siden jeg var litt redusert. har selv både vekter- og dørvaktkurs og mener bestemt at bare politi og veimyndigheter kan frata deg førerkortet, er det noen med en smule peiling på juss som kan bekrefte\avkrefte min påstand?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som dørvakt selv, så vil jeg tro at dørvakta trolig trodde at du hadde lånt førerkortet av en annen person for å få kjøpt øl / inngang. Nå kan det godt hende at dette ikke er tilfelle, men at dørvakta tok feil.

Når vi får personer i døra der de prøver seg med falsk / feil ID så tar vi leg'n og ringer politiet, er det travelt må vi ringe politiet neste dag. I slike tilfeller har vi lov til å ta ID'n siden det da er dokumentforfalskning (dvs gi deg ut for å være en person du ikke er).

Jeg sier ikke at det er garantert det som hendte her - men ifølge hva du forteller så kan det være det..

Lenke til kommentar

det jeg kan huske at skjedde var at jeg og en kompis var på byen, vi skulla inn på utestedet men han hadde glemt leg og kom ikke inn. jeg gikk ut å ga han noe penger så han kunne ta t-banen hjem, var så ute endel og ringte i telefon og skulle så inn igjen da førerkortet mitt ble tatt. vil tro vakta kanskje forvekselt meg og kompisen da vi ser ganske like ut og gikk omtrent likt kledd. siden jeg var noe beruset klarte jeg ikke å forklare min historie skikkelig til dørvakta etterpå, og kompisen min hadde dratt hjem. en ting jeg imidlertid reagerte på var at han gikk i baren å blandet seg drinker som han stod i døra å drakk. ihvertfall ut i fra det jeg har lært er vel helst det noe du skal ligge unna som dørvakt...

Lenke til kommentar
Når vi får personer i døra der de prøver seg med falsk / feil ID så tar vi leg'n og ringer politiet, er det travelt må vi ringe politiet neste dag. I slike tilfeller har vi lov til å ta ID'n siden det da er dokumentforfalskning (dvs gi deg ut for å være en person du ikke er).

Sikker på at vektere har lov til å beslaglegge ting? :ermm:

Lenke til kommentar

Nå er jeg ikke vekter da, men dørvakt. (ikke at det er noen forskjell whatsoever, vi er alle "vanlige" menn)

Grunnen bak at jeg kan legge beslag på en ID ligger i sjenkebevillingen. Vi som jobber på utestedet er pliktige til å sørge for at de personene som er i lokalet er gamle nok til å kjøpe alkohol. Når vi beslag legger et førerkort / ID så er det jo ikke for å ta ifra personen retten til å f.eks kjøre bil, men at det er et ganske viktig bevis hvis vi er overbeviste at ID'n personen viser frem ikke er hans/hennes. (En enkel test er å spørre personen om hvilken fødselsdato han har, mens du har ID'n i handa. Bommer han med det som står på ID'n er det jo greit :roll: )

Lenke til kommentar

Nå er jeg ikke vekter da, men dørvakt. (ikke at det er noen forskjell whatsoever, vi er alle "vanlige" menn)

Grunnen bak at jeg kan legge beslag på en ID ligger i sjenkebevillingen. Vi som jobber på utestedet er pliktige til å sørge for at de personene som er i lokalet er gamle nok til å kjøpe alkohol. Når vi beslag legger et førerkort / ID så er det jo ikke for å ta ifra personen retten til å f.eks kjøre bil, men at det er et ganske viktig bevis hvis vi er overbeviste at ID'n personen viser frem ikke er hans/hennes. (En enkel test er å spørre personen om hvilken fødselsdato han har, mens du har ID'n i handa. Bommer han med det som står på ID'n er det jo greit :roll: )

Er det ikke mye bedre om du spør hvilket stjernetegn vedkommene er født i, de aller fleste vet hvilket de selv her, men har ikke peiling på andre datoer. En fødselsdato kan man jo lære seg ganske fort ;) (og det gjør vel de fleste)

Lenke til kommentar

Er det ikke mye bedre om du spør hvilket stjernetegn vedkommene er født i, de aller fleste vet hvilket de selv her, men har ikke peiling på andre datoer. En fødselsdato kan man jo lære seg ganske fort ;) (og det gjør vel de fleste)

Skjønner hvorfor man i slikt tilfeller kan beslaglegge det, men er ikke alle som husker stjernetegnet...

Lenke til kommentar
Vekter har ingen rettigheter til noe som helst, ikke holde deg igjen en gang...;)

Så de har IKKE lov til å beslaglegge en dritt.

En vekter har lov til å foreta sivil arrestasjon (som alle andre), men ikke holde deg lenger enn 20-30 min - altså til politiet kommer. Med mindre ting har endret seg de siste årene, vi hadde hvertfall håndjern for slike ting og leverte da nøkkel over til politiet i innbytte mot nytt sett håndjern og nøkkel.

Lenke til kommentar

Dørvakter og vektere har ikke lov til å gjøre noe annet enn å nekte vedkommende adgang. Har ikke lov til å beslaglegge noen ting. Har heller ikke lov til å holde tilbake personer som bruker falsk leg. Det eneste de kan gjøre er å kontakte politiet.

Lenke til kommentar
Vekter har ingen rettigheter til noe som helst, ikke holde deg igjen en gang...;)

Så de har IKKE lov til å beslaglegge en dritt.

En vekter har lov til å foreta sivil arrestasjon (som alle andre), men ikke holde deg lenger enn 20-30 min - altså til politiet kommer. Med mindre ting har endret seg de siste årene, vi hadde hvertfall håndjern for slike ting og leverte da nøkkel over til politiet i innbytte mot nytt sett håndjern og nøkkel.

jojo, det sier seg jo selv...vektere har samme retter som den vanlige mannen i gata. Eneste om jeg ikke husker feil som har mer makt er kontrollører på tbane og i butikker hvor de har lov til å holde igjen personer som ikke har betalt for billett/sjålet noe...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...