Gå til innhold

PIC programmering

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ostekjeks: Tusen Takk. Jeg bruker Også 16F84.. Programerer du i Assembly?

(Jeg har laget min egen programmerer.. Men software har jeg ikke.. Har glemt hva jeg brukte. Har du noe software jeg kan bruke??

Endret av arimail
Lenke til kommentar

Prøv gjerne MPLAB fra microchips. Det er gratis. Har ikke prøvd det noe særlig. Du kan jo alltids bruke notepad også, selv om det ikke har noen medbrakte funksjoner som verifisering e.l.

Jeg har ikke noe særlig kunnskap i programmering, ogjeg ga rett og slett opp på å lære og programmere i assembly. Det var for tungvindt. Jeg vil gjerne lære meg et språk, men jeg vet ikke hvilket. Jeg har blitt litt interessert i et lite utbredt språk kalt PicBasic Pro, men jeg har ikke manual til kommandoer eller noe. Vet noen om et språk som egner seg til programmering av mikrokontrollere? Og gjerne en compiler?

MPLAB finner du her. (Den siste versjonene skal visst være mer ustabil enn de forrige, så last ned en tidligere versjon).

Endret av Ostekjeks
Lenke til kommentar

Du vet kanskje at man ikke bør bruke basic på pic-kontrollere??

Assembly er det beste.. Fordi det bruker de raskeste kodene. Basic må gjennom en lengre kode og er derfor senere, mao ikke egnet til raske utførelser.

Fikk en bra forklaring en gang. Assembly er hele språket, han som oppfant basic "lurer" folk til å tro at det er mye bedre å bare lære forkortelsene. You figure out the rest. :) (men basic er jo utrolig digg nå og da da..)

Lenke til kommentar

Jeg snakket om PicBasic Pro fra Microengineeringlabs, ikke Basic. Anyway, det finnes vel et mindre innvilket språk for programmering av PIC? Forresten, vet noen om magasiner/blader med PIC-prosjekter? Jeg leste en gang at det fantes engelske blader som bare handlet om PIC-baserte elektronikkprosjekter. Noen som vet hva disse heter?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...