Gå til innhold

CPU/Hovedkort spm.

Anbefalte innlegg

:yes: Hei, min første mld på dette forumet :wow: !

Er litt forvirret nå, har tenkt å skaffe en PC som er rask og effektiv til videoredigering, samt komprimering av data/video etc. Spørsmålene blir da:

1. Hvilken prossessortype bør jeg velge ? AMD eller Intel ?

Har hørt at Intel er bedre til dette, siden de generelt har høyere klokkehastighet enn AMD.

2. Hvilken socket/slot kommer til å bli videreført en god stund på markedet, slik at en oppgradering av prossessor om et par år er mulig uten å kjøpe nytt hovedkort ?

Takk for enhver seriøs reply :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gå for Intel. Socket T kommer snart, så det kan lønne seg å vente på den med tanke på framtidige oppgraderinger. Til Socket T ville jeg anbefalt en Prescott-prosessor. Hvis du velger å heller kjøpe Socket 478 så burde du absolutt kjøpe Northwood, siden Prescott blir veldig varme på s478.

Endret av Purify
Lenke til kommentar
Redigeringa som du nevner er nok Intel bedre på. Ville valg P4C 3 GHz (512 KB cache, 800MHz FSB) eller ventet på Socket T som nevnt og se hva den teknologien kan.

Du spør i en tid da folk venter på nye hovedkort typer, socket 939(AMD) og socket T(Intel). Tør du å vente ;)
Lenke til kommentar

Som det allerede er nevnt, jeg anbefaler deg å vente i noen måneder. Socket 939, Socket T og PCI-express samt DDR2 står rett rundt hjørnet. Personlig er Socket 939 i min kikkert. Synes ikke det er verdt pengene å oppgradere fra Socket A -Barton 2500+ @ 2,3GHz til Socket 754 med en tilsvarende 3200+. Er jo litt mer Cache inn i bildet, samt 64-bits, men minnebåndbredden er jo like laber som den er på socket a.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...