Fjelldal83 Skrevet 9. mai 2004 Del Skrevet 9. mai 2004 Etter mye om og men kom jeg fram til to disker som jeg er interessert i. Den ene er Seagate Barracuda 160 og den andre er Maxtor DiamondMax plus 9 160. De har samme spesifikasjoner og det som skiller de i pris er ca 50 kroner. Hvilken disk bør jeg gå for ? Takk på forhånd -Christoffer- Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 9. mai 2004 Del Skrevet 9. mai 2004 Tror jeg ville gått for en seagate disk, ta en titt på denne testen : http://hardware.no/art.php?artikkelid=5993 For å vite mer om de forskjellige diskene Grunnen til at jeg ikke vil ha maxtor er : Støy og kort levetid på diskene (har drept 3 120GB maxtordisker, tror det var en dårlig serie fra maxtor) Lenke til kommentar
Fjelldal83 Skrevet 9. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2004 Er det et velkjent problem at Maxtor diskene har lav levetid ? Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 9. mai 2004 Del Skrevet 9. mai 2004 Vel, jeg har "drept" noen av mine maxtor disker, og kjenner en del folk som har hatt samme problem, ihvertfall med 120- og 200 GB diskene. Om de skal ha lang levetid krever de veldig god kjøling. Har selv 2 samsung disker som jeg er veldig fornøyd med, lager lite støy og varme, så skulle jeg anbefalt noe ville jeg gått for samsung Lenke til kommentar
Johnx Skrevet 9. mai 2004 Del Skrevet 9. mai 2004 Hvis du er ute etter ytelse, gå for WD. Vil du ha et stillere valg, gå for Seagate\Samsung. Lenke til kommentar
Fjelldal83 Skrevet 9. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2004 Hardware.no anbefaler Maxtor som en disk i middelklassen ( http://hardware.no/art.php?artikkelid=4811 ) . Jeg er ikke så nøye på om disken bråker. Det som er mitt krav er god ytelse. Har selv to WD disker fra før av, men har hørt at mange plages med at WD disker klikker etter en stund... Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 9. mai 2004 Del Skrevet 9. mai 2004 Som jeg sa tidligere tror jeg at de diskene jeg hadde var fra en dårlig serie fra maxtor (120GB m/ "MB cache), kan godt hende at de andre er bedre. Har en 80GB m/ 8MB cache på jobb, og den har i det miste vart siden oktober Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 9. mai 2004 Del Skrevet 9. mai 2004 Har hatt en god del WD disker opp gjennom tidene, uten problemer. Men den siste tiden har en av de dødd fra meg, og den andre ble så ustabil at jeg solgte den som defekt vare. Har nå kvittet meg med ytterligere to WD disker, og erstattet de med en større Seagate, samt at den som døde ble erstattet av en Seagate. Har også igjen en WD disk. Merker ikke forskjell i disse når det gjelder ytelse, for der merker man vel stort sett bare på målinger. Har brukt både WD og Seagate til videoredigering uten problemer. Lenke til kommentar
KAS Skrevet 9. mai 2004 Del Skrevet 9. mai 2004 Hva med Hitachi disker? Disse er jo både stillegående, svært raske og meget pålitelige -skal vi tro RMA informasjonen fra ITbutikken. Prisene er jo heller ikke så ille. Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 9. mai 2004 Del Skrevet 9. mai 2004 Tror ikke det er å anbefale å kjøpe hitatchi (IBM) disker... De dør ihvertfall fort og ofte såfremt de ikke har gjort vesentlige endringer etter hitatchi tok over.... Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 9. mai 2004 Del Skrevet 9. mai 2004 Tror ikke det er å anbefale å kjøpe hitatchi (IBM) disker... De dør ihvertfall fort og ofte såfremt de ikke har gjort vesentlige endringer etter hitatchi tok over.... IBM hadde ett par serier med mye feil, men nyere rapporter viser til at dette er historie. De nye diskene skal visst være veldig stabile (har vært flere tråder om dette før). Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 Varme og overklokking uten PCI lås er den største syndern til at disker dør . Unngår du disse elementene tror jeg disker du kjøper i dag har tilnærmet samme MTBF uansett om de er fra ,Samsung,Hitachi,Maxtor,Seagate og de fra samme bruker segment (high performance desktop drives 7200 8/MB cache) . Med varme utvikling er det greit å huske at større disker >120GB har flere 3 plater/6 hoder og utvikler mere varme enn f.eks . 80GB 2 plater / 4 hoder . 40GB har 1 plate /2 hoder . Og 7200rpm blir selvfølgerlig varmere enn 5400rpm . Skal man ha raid-0 kan det f.eks være lurt med 2x80GB disker . .... Lenke til kommentar
Shiva Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 Ta den som varer lengst. Seagate er etter min erfaring de mest stødige. Har aldri hatt problem med dem, mens jeg derimot har fått herpet to maxtor disker. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 Herper du diskene .. (hehe ) Må bare skyte inn at maxtor har fått et dårlig rykte pga noen eldre modeller (40GB tror jeg det var ) . Samme skjedde med IBM/Hitachi etter at noen GXP modeller hadde feil . Maxtor er nok med diamond max plus 9 serien veldig bra. Grunnen til jeg sier det er at jeg har hatt en extern maxtor dv-5000 denne har så og si aldri vært avskrudd på ett år og dv-5000 boksen har ingen vifte. Forleden tok jeg ut disken (diamond max plus 9 160GB 8M ) for å montere den i kabinettet istedet , da brant jeg meg på hånda når jeg tok på den . Med andre ord trygg og god harddisk vil jeg si. ... Lenke til kommentar
Nilsen Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 (endret) personlig fåretrekker jeg maxtor pga. kvalitet.. har hatt 4 forelige merker og den eneste som ennå går er wd. og maxtor'en (etter fire års bruk) Endret 11. mai 2004 av Natrium Lenke til kommentar
atrax Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 Alle mine harddisker er så kalde du får dem ved å ha 80mm-vifter som blåser konstant over dem, og jeg har PCI-lås slik at PCI-bussen holdes på 33MHz. Likevel daua en WD-disk for meg rett før påske. 120GB snask rett ut vinduet... Lenke til kommentar
zemtex Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 Har nå: 1x WD Raptor 74Gb 2x WD (8mb) 80Gb 1x WD (8mb) 160GB Dem har alle innfridd mine krav... Planen er en 160(eller større) til, for å lagre ting&tang som eg liker å ha tilgjengelig... Lenke til kommentar
Shiva Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 Herper du diskene .. (hehe )Må bare skyte inn at maxtor har fått et dårlig rykte pga noen eldre modeller (40GB tror jeg det var ) . Samme skjedde med IBM/Hitachi etter at noen GXP modeller hadde feil . Maxtor er nok med diamond max plus 9 serien veldig bra. Grunnen til jeg sier det er at jeg har hatt en extern maxtor dv-5000 denne har så og si aldri vært avskrudd på ett år og dv-5000 boksen har ingen vifte. Forleden tok jeg ut disken (diamond max plus 9 160GB 8M ) for å montere den i kabinettet istedet , da brant jeg meg på hånda når jeg tok på den . Med andre ord trygg og god harddisk vil jeg si. ... hehe.. litt eksperimentering med støyisolering da må jeg inrømme. Var en 120GB og en 40GB. Ta og send litt data fra disk til disk en fem minutters tid og ta fingern på hd kontrolleren. Er skumle saker det der. Har som standard å utstyre hardisken med kjøleribber etter den erfaringen. Veldig skummelt når disse merkelige klikke/tikke lydene kommer. Da må en fort som f.. redde data over på en annen hd. Hadde jeg hatt måleutstyr skulle jeg likt å fått målt hvor varm hd controlleren på hardisken egentlig blir. Med fingermåling tør jeg nesten å påstå at det der må ligge opp i 70 +grader. Veldig veldig skummelt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå